Samara Jalaya Hare Koninklijke Grilligheid
Joined: 03 Feb 2002 Posts: 663
|
Posted: Wed Oct 27, 2004 6:49 pm Post subject: Raganorck voor Dummies |
|
|
EDIT 31/12/2007:
Hoewel onderstaande informatie nog steeds nuttig is om als samenvatting door te lezen, verwijzen de links nog naar ons oude website. Die achtergrondinformatie kan je tegenwoordig vinden via de link naar de encyclopedie op deze pagina.
- Lupijn
Voor nieuwe spelers is Raganorck behoorlijk onoverzichtelijk. Zoveel plaatsen, verhaallijnen en karakters… waar moet je in hemelsnaam beginnen? Deze handleiding helpt je bij het zetten van je eerste passen in de stad die altijd verandert.
Ten eerste is het belangrijk om een indruk te krijgen van de sfeer van Raganorck. Je bent namelijk niet in een vrolijk hobbit-dorpje belandt, maar in een regenachtig steegje dat volgepakt staat met hoge, gotische huisjes. Verderop torenen tien machtige torens hoog boven de stad uit. Vanaf de daken loeren waterspuwers op je neer. Maar het meest indrukwekkende van alles is Raganorck Kasteel, een enorm Gotisch bouwwerk dat aan de horizon oprijst en de hele stad lijkt te omarmen.
Alles in deze stad draait om mysterie en intrige. Er is magie, er zijn zelfs vampieren en magisters, maar alles speelt zich af in achterkamertjes en onder de grond. Er zal geen tovenaar zo idioot zijn om in het openbaar een gewichtige toverspreuk uit te spreken; magie wordt beoefend zoals de alchemie dat twee, drie eeuwen geleden werd. De intrige speelt zich af op verschillende niveaus, waarbij de grootste geschillen woeden tussen:
- De Adel. Lang geleden vond er een afsplitsing plaats tussen de Déarc-adel en de Onyx-adel. De eerste regeert de stad (onder leiding van Ophelia Nachtstorm), de tweede een notendoppenrijk in de Wilde Wouden. De twee adellijke takken kunnen vanwege deze kwestie elkaars bloed wel drinken en de Onyx-adel probeert de Déarc-adel ook voortdurend van de troon te stoten.
- De Geestelijken. In Raganorck is de Leer van de Ene de meest beleden godsdienst, maar deze Leer kent een aantal afsplitsingen. Zo zijn er de fundamentalistische Grauwen, die de heidenen en vooral de atheïstische adel uit Raganorck willen verdrijven en hier geen middel voor ongemoeid laten. Kwader bloed wordt gevonden onder de Zwarten, een sekte die de oermacht Connacht Isaiah aanhangt en vecht voor terugkeer naar een anarchistisch systeem waarin slechts de sterkste overleeft.
- De Geestelijken en de Adel. De Adel is altijd atheïstisch geweest, tot woede van de Grauwen die hun stad geregeerd ziet door heidenen. Ook minder fanatieke volgelingen van de Ene zouden de stad liever geregeerd zien door een geestelijke, al zullen zij hun protest niet al te luidruchtig verkondigen, aangezien de Adel de Kerk van de Ene financieert om de tweedeling in stand te houden.
- De Geestelijken en de Wetenschap. Magie, psychologie en exacte wetenschappers die met hun formules het wonder van de wereld proberen te vangen… heidenen zijn het.
- De Spinelfen en de Stenen. In de Wouden woont het volk met het oudste recht op het land; wezens die spottend ‘de Spinelfen’ worden genoemd. Deze woudwezens hebben een hekel aan de bewoners van Raganorck en loeren op iedere hulpeloze ziel die hun domein durft te betreden.
- En nog tal van individuen met elk hun eigen beweegreden en geschiedenis…
Voordat je aan het spel begint, is het handig om over een personage na te denken. Wat is zijn of haar geschiedenis en karakter? Wat is zijn of haar uiterlijk en beroep? (Klik hier voor een lijst met beroepen suggesties). Nadat je je karakter hebt vormgegeven en gepost in het daarvoor bedoelde Karakterforum kan het spelen beginnen. Een goede plaats om te beginnen is de Gelagkamer van de Taveerne, hier ontmoeten nieuwe spelers elkaar en keren mensen vaak naar terug die gezelschap zoeken of hulp bij queesten.
|
|