Samara Jalaya Hare Koninklijke Grilligheid
|
Posted: Wed Aug 20, 2003 7:59 pm Post subject: De Raganorck Setting (wat te doen met Drows & Draken) |
|
|
Ik werd door een zeker persoon die verder anoniem wenst te blijven, geattendeerd op het feit dat Raganorck de laatste tijd steeds meer bevolkt raakt door wezens die eigenlijk thuishoren in high-fantasy rollenspelen: drows, draken, centaurs. Bij deze lijkt het me niet onnoodzakelijk om de discussie rond het Concept van Raganorck nieuw leven in te blazen.
Wat is Raganorck? Raganorck is een stad die een combinatie is van twee, drie tijdperken, te weten de Faust-tijd, Gothiek en Victoriaanse tijd. Kenmerkend hiervoor is dat wetenschap en religie botsen, wat resulteert in alchemie en duistere vormen van godsdienst, magie en kennis. Magie wordt nergens echt duidelijk of expliciet, denk bijvoorbeeld aan de alchemisten die trachtten van lood goud te maken of allerhande duistere goden aanbaden in rituelen. Er gebeuren wel magische dingen, maar zonder dat er vuurballen en toverstaffen aan te pas komen.
Raganorck is namelijk geen high-fantasy spel à la Heer of de Rings! Dat betekent eigenlijk dat de doorsnee tovenaar, elf, dwerg, trol of fee hier niet thuis hoort. Veel spelers hier hebben hun fantasy karakters aangepast aan de sfeer van Raganorck, maar ik vraag vooral de nieuwe spelers zich een beetje te verdiepen in de stad voor zomaar een personage te creeëren.
Aanbevolen literatuur e.d.:
Gormenghast (Mervyn Peake)
Dokter Faust (verschillende auteurs, oorspronkelijk toneelstuk van Marlow, maar ook te vinden bij Goethe)
Jekyll & Hyde (Robert Lewis Stevenson)
Het geheim van Rotterdam (Thea Beckman)
From Hell (filmpje dat verder waardeloos is, behalve de sfeervolle beelden en mooie kostuums)
de Picture of Dorian Gray (Oscar Wilde)
De Avonturen van Alice in Wonderland (Lewis Carroll; typisch voorbeeld van wat er mogelijk is met fantasie zonder het high-fantasy te laten worden)
De Klokkenluider van de Notre Dame (desnoods de Disney versie!)
Moulin Rouge (de film; kostuums&beelden van de stad e.d.) |
|