Raganorck Forum Index Raganorck

 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Slavernij in Raganorck

 
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> Vragen en Antwoorden
View previous topic :: View next topic  
Author Message
TheDarklord2003
Duister als de Nacht


Joined: 03 Dec 2002
Posts: 57

PostPosted: Mon Dec 30, 2002 3:29 pm    Post subject: Slavernij in Raganorck Reply with quote

Dit is een vraagstuk wat me ineens binnen schiet, is slavernij illigaal of legaal in Raganorck; en zoja illigaal is het dat niet mogelijk dat er toch slavendrijvers zijn, het lijkt me haast onmogelijk om een stad in de middeleeuwen met 50/60.000 inwoners te hebben waar deze praktijken niet bestaan. Graag u reactie,
Overigens het idee van Slavernij in Raganorck lijkt me niet eens zo gek klinken; vergeet niet dat Europa in de nog eeuwen lang slavernij heeft volgehouden, en na dat slavernij verboden was geworden, mensen onderbetaald te laten betalen (en zelfs nou nog is slavernij / onderbetaalde arbeid kinderarbeid) nog aan de orde van de dag;

Back to top
View user's profile Send private message
Lucer Vincero
Nachtdwaler


Joined: 19 Dec 2002
Posts: 374
Location: Zeist

PostPosted: Mon Dec 30, 2002 5:05 pm    Post subject: Re: Slavernij in Raganorck Reply with quote

Ik neem aan dat er wel slavernij aanwezig is zelfs al is het illegaal, aangezien de wet hier weinig tot geen invloed heeft en de stad zelf al erg corrupt is. De kerk zou het enige zijn dat slavernij zou kunnen verbieden, maar ik vermoed dat de kerk liever hier en daar wat kosten bespaart door wat slaven in te zetten, dan er mensen voor te moeten betalen.

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
TheDarklord2003
Duister als de Nacht


Joined: 03 Dec 2002
Posts: 57

PostPosted: Mon Dec 30, 2002 5:18 pm    Post subject: Re: Slavernij in Raganorck Reply with quote

Ja zo denk ik er ook over maar ik dacht zal het even overleggen, wellicht dat ik of iemand anders binnenkort met een verhaal over slaven komt.

Back to top
View user's profile Send private message
Uriel
Dromenvanger


Joined: 17 Oct 2002
Posts: 1179
Location: Utrecht

PostPosted: Tue Jan 07, 2003 12:05 pm    Post subject: Re: Slavernij in Raganorck Reply with quote

Salvernij in die zin als jij bedoeld is eerder meer een stelsel van Horigen en dienstbodes. Slavernij in de zin van gekochte levens die vast werkten voor een heer bestond niet in de middeleeuwen. Het ligt net evne anders. Horigen zijn door een contract gebonden aan een heer en vervullen diensten in ruil voor het gebruiksrecht op een stukje grond. Ze worden dan geacht trouw te zijn aan de heer van wie ze de grond pachten en aan zijn wetten te gehoorzamen. Het is mogelijk elders grond te pachten als de voorwaarden hen niet aanstaan of als iemand anders betere voorwaarden biedt, maar het is evengoed mogelijk voor een heer om een pachtcontract niet te verlengen en de pachters te verdrijven van het land zodat er andere kunnen werken die minder veeleisend zijn. De voorwaarden voor pachters en horigen worden beter als er minder werkvolk is en slechter als er meer mensen verlegen zitten om een stukje grond. Daarom heeft het enig voordeel om lang dezelfde heer te dienen. Het wederzijds risico is dan lager.
Maar goed, slavernij in huishoudens bestond ook niet echt. Wel was het zo dat knechten in dienst waren tegen kost en inwoning en om het vak te leren dat de ambachtsman die een knecht in dienst had bedreef. Hier hoorden ook allerlei hadn en spandiensten bij. Als een knecht goed werk leverde kon hij stijgen in aanzien binnen het gilde en meesterknecht worden en na het afleggen van een proeve van bekwaamheid en flink wat steekpenningen wellicht zelfs meester als er behoefte was aan meer aanbod of er een positie vrijkwam.
Dan heb je nog de categorie dienstboden. Zij waren vaak afkomstig van het platteland en werkten simpelweg voor geld. Veelal was dit niet veel en tegen slechte arbeidsvoorwaarden, maar hun armmoede noodzaakte hen te blijven werken en het jarenlang dienen van eenzelfde heer zorgde voor enige mate van zekerheid. Slavernij in Raganorck invoeren ben ik dus tegen. De situatie in de middeleeuwen lag vele mate complexer dan dat en geeft ook meer mogelijkheden tot een mooi verhaal dan het invoeren van slavernij.

Even mijn mening, ben benieuwd naar meningen van anderen.

Back to top
View user's profile Send private message
ckeetel
Dromenvanger


Joined: 10 Feb 2002
Posts: 981
Location: Raganorck

PostPosted: Tue Jan 07, 2003 1:02 pm    Post subject: Re: Slavernij in Raganorck Reply with quote

Quote:
het lijkt me haast onmogelijk om een stad in de middeleeuwen met 50/60.000 inwoners te hebben waar deze praktijken niet bestaan.



"Haast onmogelijk" is een toch iets te summier gegeven... voor ik iets over jouw idee kan zeggen, is het eerste wat ik graag zou willen zien een goed en logisch onderbouwd verhaal waarom en hoe er slaven in Raganorck aanwezig zouden kunnen zijn.
Ook ben ik benieuwd naar de reden waarom het binnen de 'cultuur' Raganorck zou kunnen bestaan...

Slavernij op grote schaal is iets wat ik naar mijn mening niet in Raganorck vind passen. Het idee dat je afhankelijk bent van de grillen en de gunsten van de stadsbewoners om je heen vind ik toevoegen aan het mysterie, je kunt niet een legertje slaven commanderen om iets voor je te doen, je moet regelen en intrigeren...(en het liefst met andere spelers :p )

'Slavernij' op kleine schaal, veel subtieler, is er al...kijk maar bijvoorbeeld naar het verhaal van Lavendel & Rat. Een ontsnapte dame van lichte zeden op de vlucht voor de bordeelhouder Elephenor, vergezeld door de grafdelver Rat.
(ff een draad uitgeplukt: pub45.ezboard.com/fragano...D=17.topic )

Edited by: ckeetel at: 1/7/03 2:23:40 pm
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
TheDarklord2003
Duister als de Nacht


Joined: 03 Dec 2002
Posts: 57

PostPosted: Wed Jan 08, 2003 3:55 pm    Post subject: Re: Slavernij in Raganorck Reply with quote

Uiteraard de cultuur in Raganorck is niet zo dat het net als in de dagen van het Romeinse Tijdperk; dat er openbaar in slaven werd gehandeld, maar in het duistere district zit een 'slavengilde' van slavenhandelaren onder ene Zwart Oog, dit 'slavengilde' kun je vergelijken met het dievengilde, omdat ze allebei illigaal of teminste (veelal) illigaal mee bezig zijn; voor de meeste slaven zal Raganorck een doorvoor plaats zijn echter voor enkeling worden in dienst genomen bij vooral de rijke klasse, want de rijke klasse kunnen zich er gemakkelijk omheen praten en omkopen.

Back to top
View user's profile Send private message
Samara Jalaya
Hare Koninklijke Grilligheid


Joined: 03 Feb 2002
Posts: 663

PostPosted: Thu Jan 16, 2003 9:40 am    Post subject: Slavernij in Raganorck Reply with quote

Misschien is hier een mogelijkheid om het verhaal van Lavendel weer op te pakken... Nieuwe slavenhandelaren, nieuwe kansen! :)

~ Samara

Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Galliminus
Leeuwenhart


Joined: 02 Feb 2002
Posts: 818
Location: Raganorck Kasteel

PostPosted: Thu Feb 06, 2003 5:54 pm    Post subject: Re: Slavernij in Raganorck Reply with quote

"Ene wardige idee naaruh RAT's hartje, lieffuh Samara"....(eigenlijk moet ik Lavendel zeggen :D )


Galliminus dan Maros,...Ridder in het Adelijke Regime van Raganorck

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Samara Jalaya
Hare Koninklijke Grilligheid


Joined: 03 Feb 2002
Posts: 663

PostPosted: Sun Feb 09, 2003 12:19 pm    Post subject: Slavernij in Raganorck Reply with quote

Aaaah... Ratje! *knuffelknuffel* :hoi

~ Samara

Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
TheDarklord2003
Duister als de Nacht


Joined: 03 Dec 2002
Posts: 57

PostPosted: Sun Feb 23, 2003 6:26 pm    Post subject: Re: Slavernij in Raganorck Reply with quote

Nog geen problemen met slavernij, en is nog steeds geen romeinse aangelegenheid geworden dus het is nog steeds geheimzinnigheid en bedrog... En ik kan niet helemaal geloven dat de middeleeuwen compleet vrij waren van slavernij, en dan neem je de 17/18e eeuw maar... zelfs nou komt slavernij nog voor dus...

Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> Vragen en Antwoorden All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group