Raganorck Forum Index Raganorck

 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Geld

 
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> Vragen en Antwoorden
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Uriel
Dromenvanger


Joined: 17 Oct 2002
Posts: 1179
Location: Utrecht

PostPosted: Mon May 26, 2003 7:20 pm    Post subject: Geld Reply with quote

Bestaat er al een Raganorck munteenheid? Wat zijn de waardes van koperstukken, zilverlingen en goudstukken vergeleken met arbeid?

Back to top
View user's profile Send private message
Anoniem
Dromenvanger


Joined: 08 Feb 2002
Posts: 501

PostPosted: Tue May 27, 2003 3:56 pm    Post subject: Re: Geld Reply with quote

Wel,ik herinner me dat er vroeger zo'n post was,en dat die was uitgewerkt..Probleem is,ik vind die post niet meer terug..dus ook dat is een klein probleem voor mij.: Maar ik blijf zoeken! :ja

Si vous touchez un arbre,
vous serez un arbre.

Edited by: Faranyell at: 5/27/03 5:57:49 pm
Back to top
View user's profile Send private message
Eduward Eyckenbladt
Nachtdwaler


Joined: 02 Mar 2003
Posts: 178
Location: Emmen

PostPosted: Tue May 27, 2003 6:45 pm    Post subject: Re: Geld Reply with quote

Ik heb Lucer ooit eens wat koperstukken beloofd aan Dorum.
Dat een voor een week werk, het was wel eens waar zwaar onderbetaald maar dat geeft een beetje een idee van hoe ik het heb gebruikt.
Ook heeft hij 1 zilverstuk betaald voor de overnachting en ontbijt in de Taverne.

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Uriel
Dromenvanger


Joined: 17 Oct 2002
Posts: 1179
Location: Utrecht

PostPosted: Tue May 27, 2003 7:35 pm    Post subject: Re: Geld Reply with quote

Hmmm dat zilverstuk was waarschijnlijk dan weer overbetaald. Een koperstuk per week. Stel er gaan 10 koperstukken in een zilverstuk en om het gemakkelijk te maken, 10 zilverlingen in een goudstuk en een goudstuk staat gelijk aan een modaal maandinkomen? Is dat een werkbare verhouding?

Ik dacht al dat ik een keer zoiets gelezen had, maar kon de post ook niet vinden; vandaar deze post.

Back to top
View user's profile Send private message
Eduward Eyckenbladt
Nachtdwaler


Joined: 02 Mar 2003
Posts: 178
Location: Emmen

PostPosted: Wed May 28, 2003 6:50 am    Post subject: Re: Geld Reply with quote

Ik vind het best. Dan zal Shakti nu even zorgen dat Gunther zijn geld krijgt.

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Galliminus
Leeuwenhart


Joined: 02 Feb 2002
Posts: 818
Location: Raganorck Kasteel

PostPosted: Tue Jun 03, 2003 7:45 am    Post subject: de munteenheid... Reply with quote

Klopt,..die verhouding hadden we al eens eerder bepaald,.. van 100 koperstukken = 10 zilverlingen, zilveren daalders = 1 goudstuk, dukaat..

Dit stond ergens in een draad waarin we ook aan het kibbelen waren hou de munteenheid zou gaan heten.. misschien kom ik hem wel tegen...

gevonden: Munteenheid Topic

We waren daar ongeveer tot zover gekomen:
1 Nachstormse Dubloon/Dukaat = 10 Nachtstormse Daalders = 20 of 100?? Nachtstormse Penning

Edited by: Galliminus at: 6/3/03 9:52:36 am
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Gashyr
Nachtdwaler


Joined: 22 Sep 2002
Posts: 385
Location: Deventer

PostPosted: Tue Jun 03, 2003 2:58 pm    Post subject: de munteenheid... Reply with quote

ik vind "nachtstormse" ontzettend stom klinken eerlijk gezegd

Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger
Lunea
Dromenvanger


Joined: 30 Jun 2002
Posts: 558

PostPosted: Fri Jun 06, 2003 7:27 am    Post subject: Re: de munteenheid... Reply with quote

1 gulden is 10 Nacht is 100 Norck?mijn dappere bijdrage

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
ckeetel
Dromenvanger


Joined: 10 Feb 2002
Posts: 981
Location: Raganorck

PostPosted: Fri Jun 06, 2003 7:54 am    Post subject: Re: de munteenheid... Reply with quote

Quote:
ik vind "nachtstormse" ontzettend stom klinken eerlijk gezegd


'Euro' vond ik ook dubieus klinken...het had iets uitwerpsel-achtigs, maar het went ;)

Het lijkt me tof om een afgesleten, verkort volkse bijnaam voor Nachtstormse daalder te bedenken als 'Norck', zoals Lunea voorstelde. Staat goed als je afdingt bij een handelaar...

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Lunea
Dromenvanger


Joined: 30 Jun 2002
Posts: 558

PostPosted: Sun Jun 08, 2003 3:20 pm    Post subject: Re: de munteenheid... Reply with quote

Quote:
een afgesleten, verkort volkse bijnaam voor Nachtstormse daalder te bedenken als 'Norck'


Je verwoord weer precies wat ik dacht! Waarom kan ik dat zelf toch niet???

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Hocus P Pas
Dwaler


Joined: 29 Aug 2003
Posts: 3

PostPosted: Fri Aug 29, 2003 8:43 pm    Post subject: Re: de munteenheid... Reply with quote

Ja das dan tien norken. 't klinkt wel grappig maar ikzelf vind het mooer klinken als je het zou hebben over gouden soevereinen en zilveren adelaars. (referentie: www.brunothebandit.com)

Back to top
View user's profile Send private message
Gashyr
Nachtdwaler


Joined: 22 Sep 2002
Posts: 385
Location: Deventer

PostPosted: Sat Aug 30, 2003 4:58 pm    Post subject: Re: de munteenheid... Reply with quote

gezien het feit dat er nog wel eens mensen van buiten de wouden naar raga toe komen lijkt het me ook logisch om een bepaald gewicht aan de verschillende munten te hangen, zo kan men met buitenlands geld nog steeds betalen zolang de verkoper weeggerei heeft. zelf heb ik geen flauw idee van de dichtheden van goud, zilver en koper/brons, maar er is vast wel iemand hier die ons verder kan helpen?

~ met z'n blauwe badeendje

Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger
Martys Brendarion
Nachtdwaler


Joined: 09 Jun 2003
Posts: 118

PostPosted: Sat Aug 30, 2003 10:37 pm    Post subject: Re: de munteenheid... Reply with quote

Helpt ook tegen valsmunterij, ook al zijn de inheemse munten gemerkt, dan nog blijft het lucratief om overal een klein randje vanaf te vijlen en om te smelten als er niet op gewicht gelet wordt. Werd nogal een gewoonte, vandaar dat men ook inheemse munten bleef wegen, totdat ze van een metaal gemaakt werden dat minder waard was dan de munt op zich, kartelrandjes kregen en van dat soort dingen...

Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> Vragen en Antwoorden All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group