View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Uriel Dromenvanger
|
Posted: Mon May 26, 2003 7:20 pm Post subject: Geld |
|
|
Bestaat er al een Raganorck munteenheid? Wat zijn de waardes van koperstukken, zilverlingen en goudstukken vergeleken met arbeid? |
|
Back to top |
|
|
Anoniem Dromenvanger
|
|
Back to top |
|
|
Eduward Eyckenbladt Nachtdwaler
|
Posted: Tue May 27, 2003 6:45 pm Post subject: Re: Geld |
|
|
Ik heb Lucer ooit eens wat koperstukken beloofd aan Dorum. Dat een voor een week werk, het was wel eens waar zwaar onderbetaald maar dat geeft een beetje een idee van hoe ik het heb gebruikt. Ook heeft hij 1 zilverstuk betaald voor de overnachting en ontbijt in de Taverne. |
|
Back to top |
|
|
Uriel Dromenvanger
|
Posted: Tue May 27, 2003 7:35 pm Post subject: Re: Geld |
|
|
Hmmm dat zilverstuk was waarschijnlijk dan weer overbetaald. Een koperstuk per week. Stel er gaan 10 koperstukken in een zilverstuk en om het gemakkelijk te maken, 10 zilverlingen in een goudstuk en een goudstuk staat gelijk aan een modaal maandinkomen? Is dat een werkbare verhouding?
Ik dacht al dat ik een keer zoiets gelezen had, maar kon de post ook niet vinden; vandaar deze post. |
|
Back to top |
|
|
Eduward Eyckenbladt Nachtdwaler
|
Posted: Wed May 28, 2003 6:50 am Post subject: Re: Geld |
|
|
Ik vind het best. Dan zal Shakti nu even zorgen dat Gunther zijn geld krijgt. |
|
Back to top |
|
|
Galliminus Leeuwenhart
|
Posted: Tue Jun 03, 2003 7:45 am Post subject: de munteenheid... |
|
|
Klopt,..die verhouding hadden we al eens eerder bepaald,.. van 100 koperstukken = 10 zilverlingen, zilveren daalders = 1 goudstuk, dukaat..
Dit stond ergens in een draad waarin we ook aan het kibbelen waren hou de munteenheid zou gaan heten.. misschien kom ik hem wel tegen...
gevonden: Munteenheid Topic
We waren daar ongeveer tot zover gekomen: 1 Nachstormse Dubloon/Dukaat = 10 Nachtstormse Daalders = 20 of 100?? Nachtstormse Penning Edited by: Galliminus at: 6/3/03 9:52:36 am
|
|
Back to top |
|
|
Gashyr Nachtdwaler
|
Posted: Tue Jun 03, 2003 2:58 pm Post subject: de munteenheid... |
|
|
ik vind "nachtstormse" ontzettend stom klinken eerlijk gezegd |
|
Back to top |
|
|
Lunea Dromenvanger
|
Posted: Fri Jun 06, 2003 7:27 am Post subject: Re: de munteenheid... |
|
|
1 gulden is 10 Nacht is 100 Norck?mijn dappere bijdrage |
|
Back to top |
|
|
ckeetel Dromenvanger
|
|
Back to top |
|
|
Lunea Dromenvanger
|
Posted: Sun Jun 08, 2003 3:20 pm Post subject: Re: de munteenheid... |
|
|
Quote: een afgesleten, verkort volkse bijnaam voor Nachtstormse daalder te bedenken als 'Norck'
Je verwoord weer precies wat ik dacht! Waarom kan ik dat zelf toch niet??? |
|
Back to top |
|
|
Hocus P Pas Dwaler
|
Posted: Fri Aug 29, 2003 8:43 pm Post subject: Re: de munteenheid... |
|
|
Ja das dan tien norken. 't klinkt wel grappig maar ikzelf vind het mooer klinken als je het zou hebben over gouden soevereinen en zilveren adelaars. (referentie: www.brunothebandit.com) |
|
Back to top |
|
|
Gashyr Nachtdwaler
|
Posted: Sat Aug 30, 2003 4:58 pm Post subject: Re: de munteenheid... |
|
|
gezien het feit dat er nog wel eens mensen van buiten de wouden naar raga toe komen lijkt het me ook logisch om een bepaald gewicht aan de verschillende munten te hangen, zo kan men met buitenlands geld nog steeds betalen zolang de verkoper weeggerei heeft. zelf heb ik geen flauw idee van de dichtheden van goud, zilver en koper/brons, maar er is vast wel iemand hier die ons verder kan helpen? ~ met z'n blauwe badeendje |
|
Back to top |
|
|
Martys Brendarion Nachtdwaler
|
Posted: Sat Aug 30, 2003 10:37 pm Post subject: Re: de munteenheid... |
|
|
Helpt ook tegen valsmunterij, ook al zijn de inheemse munten gemerkt, dan nog blijft het lucratief om overal een klein randje vanaf te vijlen en om te smelten als er niet op gewicht gelet wordt. Werd nogal een gewoonte, vandaar dat men ook inheemse munten bleef wegen, totdat ze van een metaal gemaakt werden dat minder waard was dan de munt op zich, kartelrandjes kregen en van dat soort dingen... |
|
Back to top |
|
|
|