Raganorck Forum Index Raganorck

 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Schrijnwerker & restaurateur Zonnewende.

 
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> Gannon; de Hoofdstraat
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Brennar Zonnewende
Sporenzoeker


Joined: 01 Jun 2003
Posts: 9
Location: Emmen

PostPosted: Mon Jun 02, 2003 6:35 pm    Post subject: Schrijnwerker & restaurateur Zonnewende. Reply with quote

Een groot uithangbord met daarop een hamer en een beitel en daarachter een stralende gouden zon moesten de klanten erop wijzen dat dit de werkplaats van de schrijnwerker Zonnewende was. Het gebouw was oud maar fijn bewerkt en goed onderhouden. Het was in de loop van de jaren door elke meester verfraaid en gerestaureerd, van kleine dieren op de vensterbanken tot een immense drakenkop op de nok van het dak. De deurlijsten waren met uit houten ranken klimop versierd, de deurknop was een rosenknop.
Van binnen was het gebouw al even mooi versierd, pilaren gesneden als dunne berken, een toonbank met een voorstelling van de pelgrims op de voorkant en een groot aantal details die pas na een tijd opvielen.
Naast de toonbank liep een gang naar de eigenlijke werkplaats. Daar waren drie knechten aan het werk, elk had een eigen taak en het zag er orderlijk uit. Tussen dit werk liep Brennar door, hij controleerde of het werk wel goed genoeg was en of er geen gevaarlijke dingen gebeurden. De knechten waren ervaren genoeg, maar er was nog een vijfde persoon in de werkplaats. Kras liep rond terwijl de knechten hem handen vol werk gaven, 'veeg dit aan, ruim dit op, haal de houten hamer eens'. Het was het dagelijkse leven in de werkplaats, iedereen wist zijn plaats en hield zich daaraan. Af en toe kwamen klanten de winkel binnen en dan rinkelde het zilveren belletje boven de deur, maar over het algemeen kon Brennar zich bezighouden met het perfectioneren van meubelstukken en andere projecten. Het was een fijn leven en Brennar zag geen reden in om er iets in te veranderen.

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Eduward Eyckenbladt
Nachtdwaler


Joined: 02 Mar 2003
Posts: 178
Location: Emmen

PostPosted: Wed Oct 22, 2003 6:04 pm    Post subject: Re: Schrijnwerker & restaurateur Zonnewende. Reply with quote

((Shakti<<Het Duistere District<<Gumu & Ranu, voor al uw louche zaken.))

Het belletje klingelde terwijl Shakti door de deur naar binnen stapte. Brennar kwam net van achteren gelopen en groette Shakti joviaal. Ze kenden elkaar al een tijdje, Shakti liet regelmatig meubelstukken restaureren of aanpassen. Brennar had nooit gevraagd waarom Shakti zoveel meubelstukken had, het was goede handel en dat was genoeg voor Brennar.

"Een goedendag Shakti," groette Brennar, "Een lange tijd niet gezien. Wat kan ik voor je doen?"
Shakti keek de man even onderzoekend aan maar groette hem toen op de zelfde vriendschappelijke wijze: "Een goedendag zeker Brennar. Ik heb een grote klus voor je, dit keer zijn het geen meubels die je voor me kunt restaureren maar een heel gebouw. Denk je dat je het aankunt?"
Brennar was even verbaasd over wat Shakti hem aanbood maar fronste toen. "Ik weet niet zeker of ik er op het moment veel tijd voor heb. Het is vrij rustig in de werkplaats op het moment maar ik sta op het punt een ander gebouw te restaureren. Het is een klus waar ik een tijd geleden al aan begonnen ben en nu eindelijk afgemaakt kan worden." Hij wachte even om na te denken maar vervolgde toen: "Ik denk wel dat het zal lukken, een van mijn knechten zal het grootste deel van het werk wel aan kunnen, en als er meer mensen nodig zijn dan kunnen we tijdelijk het werk in de werkplaats stilleggen. Is dit een acceptabel voorstel?"
Shakti ging in zijn gedachten na of het veel uitmaakte wie het werk in de eetgelegenheid zou doen, maar besloot toen dat het eigenlijk weinig uitmaakte het werk in de werkplaats hier werd ook grotendeels gedaan door de knechten. "Ik ga accoord Brennar, wanneer zou je kunnen beginnen? Morgen misschien?"
Brennar schudde zijn hoofd: "Dat gaat helaas niet lukken, morgen moet ik bij het andere gebouw aan het werk, dat neemt wel de hele dag in beslag. Maar overmorgen zou moeten lukken, dan neem ik Stigge mee, hij is al het verste in zijn opleiding en bovendien was zijn vader ook timmerman dus hij heeft enigsinds verstand van het houtwerk in huizen."
"Overmorgen? Hmmmm.... ok, kom gewoon naar mijn huis en dan zullen we vanaf daar naar het desbetreffende gebouw gaan. Ik neem aan dat we de prijs pas later bespreken, nadat je het gebouw bekeken hebt?"
Brennar knikte terwijl hij tussen een dikke stapel papieren zocht naar zijn agenda. "De prijs hangt af van de hoeveelheid werk en het benodigde materiaal, dus ik kan dat alleen maar bepalen als ik het heb gezien." Na een kort gekrabbel met een veer op een stuk perkament keek Brennar Shakti weer aan. "Het staat genoteerd, overmorgen rond het middaguur ben ik bij je thuis."
"Goed, ik zie je dan." Shakti schudde Brennar de hand en liep weer naar buiten, op weg naar huis.

Shakti Gumu

((Shakti>>Het Duistere District>>Gumu & Ranu, voor al uw louche zaken.))

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> Gannon; de Hoofdstraat All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group