Raganorck Forum Index Raganorck

 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Raganorck Bundel
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> Algemene Discussie
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Martys Brendarion
Nachtdwaler


Joined: 09 Jun 2003
Posts: 118

PostPosted: Tue Jul 29, 2003 7:18 am    Post subject: Raganorck Bundel Reply with quote

Hmmm knopen tijd...

Welke verhaallijnen zijn geschikt om eventueel te redigeren tot op zichzelf staande verhalen binnen de muren van Raganorck en wie gaat zich aan dat enorme werk wagen?
Ik wil best een poging doen om er een verhaallijn uit te vissen, zoals die van de Gepokte tot nu toe... maar die is nog lang niet afgelopen, of de avonturen van Valentijn. Ik denk alleen dat ik het voor een apart verhaal hier en daar moet uitbreiden/ aanpassen. De gehele versie komt dan natuurlijk ook beschikbaar op mijn site en via een link voor de Raga mensen. Wil het jullie niet aandoen om alles in de Kamer der Letteren te pleuren. Dat zou dan een verhaal zijn. Medarionverhaallijn lijkt me iets voor Galliminus als hij er tijd en zin aan heeft... verder nog suggesties? Ben niet helemaal helder vanochtend... Het wordt wel een hels werk, maar als het inderdaad uitgebracht kan worden zou dat wel een grote stap voorwaarts zijn bij het binnenhalen van een permanente gold-status... Ga er eens aan werken ... zodra ik de tijd vind... sigh...

Back to top
View user's profile Send private message
Elia Sarani
Nachtdwaler


Joined: 04 Mar 2003
Posts: 208
Location: Rolante Wind Kingdom o_O

PostPosted: Tue Jul 29, 2003 8:18 am    Post subject: ...... Reply with quote

Ik heb niet echt sugesties maar eh, ik vind het leuk om posts te lezen enzo dus als je mij een verhaal lijnn geeft wil ik daar best alle posts van lezen of m volgen om er een verhaal van te maken.

Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Eduward Eyckenbladt
Nachtdwaler


Joined: 02 Mar 2003
Posts: 178
Location: Emmen

PostPosted: Tue Jul 29, 2003 10:27 am    Post subject: Re: ...... Reply with quote

Het is dat ik hier zo relatief kort ben, en eigenlijk nog steeds niet alle posts/draden heb gelezen. :o Wat betreft de Medarion draad lijkt het me een goed gedeelte om te verwerken tot verhaal.
En als het toch uitgebracht gaat worden dan zouden de artiesten onder ons ook een bijdrage kunnen leveren.
Ik ben benieuwd naar het vervolg van deze draad en het resultaat van dit project.

Wat betreft beschikbare draden zou ik het afraden de draden te publiceren die nu nog lopen. Aangezien er op dit moment weinig draden zijn die niet met elkaar verbonden zijn. Vooral omdat de meeste verbanden nog niet helemaal uitgewerkt zijn...

Maar wat betreft het aanpassen van draden voor verhaalstijl bied ik me bij deze (vrijwillig :p ) aan.

*Kijkt nog weer eens in het (toch al) uitgebreide verleden van de site* Volgens mij moeten we wel veel oudleden weer opzoeken..... maar dat moet ook wel te doen zijn.

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Gashyr
Nachtdwaler


Joined: 22 Sep 2002
Posts: 385
Location: Deventer

PostPosted: Wed Jul 30, 2003 12:29 pm    Post subject: ~~~ Reply with quote

dat wordt een hels karwei, om opzichzelfs taande verhalen er van te breien. Want kijk, ik wil niet spoilen ofzo, maar de verhaallijnen zijn een groot web en hebben van alles met elkaar te maken, en verder staan heel veel draden nog maar aan het begin of ergens in het midden. De medarion draad is de enige grote verhaallijn die enigzins afgerond is en als verhaal neergeschreven kunnen worden, bij mijn weten dan, misschien waren er voordat ik er bij kwam ook al noemenswaardige verhalen die bundelbaar zijn?

Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger
Leana Terived
Nachtdwaler


Joined: 16 Jan 2003
Posts: 333

PostPosted: Thu Jul 31, 2003 6:52 am    Post subject: Re: ~~~ Reply with quote

Dat is waar... We racen van hot naar her met onze verhaaltjes, totdat je de draad niet meer terug kan vinden... >D

"Yes, they are Elves," zei Legolas; "and they say that you breathe so loud they could shoot you in de Duister."

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Gashyr
Nachtdwaler


Joined: 22 Sep 2002
Posts: 385
Location: Deventer

PostPosted: Thu Jul 31, 2003 11:06 am    Post subject: ~~ Reply with quote

Het terugvinden is zo moeilijk niet, als je gewoon het hele forum doorloopt kom je alle puzzelstukjes vanzelf tegen, het punt is gewoon dat er veel nog niet klaar is voor dit project

Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger
Leana Terived
Nachtdwaler


Joined: 16 Jan 2003
Posts: 333

PostPosted: Fri Aug 01, 2003 7:26 am    Post subject: Re: ~~ Reply with quote

Ja, voor zover ik weet zijn de meeste draden nog maar aan het begin van het ~*~avontuur~*~...

"Yes, they are Elves," zei Legolas; "and they say that you breathe so loud they could shoot you in de Duister."

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Lupijn
Dromenvanger


Joined: 13 Sep 2002
Posts: 434
Location: Raganorck

PostPosted: Fri Aug 01, 2003 10:54 pm    Post subject: Re: Verhalenbundel Reply with quote

Ik heb deze draad gelezen en gemerkt dat er heel wat animo is voor het plan om een aantal verhaallijnen uit het web van posts te ontwarren en deze te publiceren om zo dit forunm weer de "Gold-status" te kunnen bezorgen.

Het is niet dat ik jullie enthousiasme meteen de grond in wil boren, maar ik wilde toch een aantal zaken noemen waar rekening mee gehouden moet worden. Dit zijn:

-A. Interactiviteit
Raganorck is een publiek forum, met bijdragen van heel veel verschillende mensen. Een flink deel van de charme van de verhaallijnen komt voort uit het feit dát er juist zoveel mensen aan bij dragen, waarmee ik bedoel dat zij zorgen voor onverwachte plotwendingen, invalshoeken en reacties... Raganorck is interactief, op jouw actie komt een reactie van een ander, wat je kan verrassen. Een boek is niet interactief, het verhaal staat vast, waardoor een deel van de charme verloren kan gaan.

-B. Schrijfstijl
Omdat er zoveel mensen bijdragen aan de verhalen op dit forum, zijn er ook talloze verschillende schrijfstijlen. Sommige mensen weten door hun schrijfstijl hun posts een extra impuls te geven. Dit is bijzonder moeilijk over te brengen in een boek, aangezien je het best één schrijfstijl kunt hanteren, als je het je lezers niet te moeilijk wilt maken.

-C. Kwaliteit
Dit punt hangt samen met het voorgaande. Behalve in stijl verschillen de posts ook van kwaliteit. Om van de posts een eenduidig verhaal te kunnen maken, zullen sommige posts enorm aangepast moeten worden, wat erg veel werk is. Er kan gekozen worden de mindere posts aan te passen aan de kwalitatief hoogste, maar dat is bijzonder veel werk, een compromis is echter ook weer moeilijk: waar ligt het midden?

-D. Auteursrecht (Copyright)
Alle posts zijn het intellectueel eigendom van hun schrijvers, waar niet zomaar inbreuk op gemaakt mag worden. Als je posts van iemand wil gebruiken zal je hem / haar om toestemming moeten vragen. Hij / zij mag dan ook eisen stellen aan de kwaliteit van het werk waar de posts in opgenomen worden, en altijd de toestemming intrekken als hij / zij het niet eens is met de kwaliteit of inhoud van het werk. Verder is de stad waarin we spelen voor een deel bedacht door Samara, onze webmaster, met bijdragen van de spelers. Aangezien Samara de aanzet heeft gegeven tot de creatie van de wereld berust het grootste deel van het copyright bij haar, wat betekent dat als er een boek geschreven gaat worden, zij in ieder geval haar toestemming moet geven.

-E. Realiteit
We leven helaas niet in een ideale wereld waar alle boeken zomaar uitgegeven worden en bestsellers worden. Sterker nog, de kans dat een manuscript door een uitgeverij gepubliceerd wordt is nihil. Dit ligt aan een aantal factoren:

-1. De kwaliteit van het werk
-2. De vraag naar boeken in dit genre
-3. Het aanbod van andere manuscripten

Voor punt 1 is de schrijver verantwoordelijk. Punt 2 heeft te maken met de smaak van het publiek: daar hoeven we ons niet zo'n zorgen over te maken, aangezien de vraag naar boeken uit dit genre erg hoog is. Punt drie wordt bepaald door andere schrijvers en de uitgever: als er keuze is uit meer manuscripten, zal de uitgever altijd voor de kwalitatief hoogste gaan om uit te geven. Met punt 3 hebben punten 1 en twee ook te maken: hoe hoger de kwaliteit, des te hoger de kans om boven de andere manuscripten uit te stijgen, maar hoe meer vraag er is naar een genre, des te meer concurerende manuscripten zullen er zijn...

Er is echter nog een vierde punt:

-4: beschikbaarheid van uitgevers binnen dit genre (fantasy)

En wat dit punt betreft zijn we in Nederland weer in het nadeel, er zijn er hier niet zoveel, aangezien het Nederlandse taalgebied niet zo groot is. Het is vaak goedkoper om een boek te vertalen...


Conclusie:
Het idee om van bepaalde verhaallijnen een verhaal te maken en dat te publiceren in een boek is naar mijn mening een mooi plan. Het is echter ook een ambitieus plan; de kans dat het slaagt is bijzonder klein, aangezien er een heleboel factoren zijn waarmee rekening gehouden moet worden. En dan heb ik het nog niet eens gehad over eisen voor de keuze van verhaallijnen en het daadwerkelijk schrijven van het boek.

Voor de mensen die vinden dat ik wel erg negatief ben over hun mooie plannen heb ik deze mededeling: het is de realiteit.
Ik vindt het geweldig dat er zulke enthousiaste mensen op dit forum zijn die deze plannen willen uitvoeren, ga gerust je gang, maar stel je verwachtingen niet te hoog in, om teleurstelling te voorkomen.

Om dit forum weer naar de "Gold-status" te promoveren is dit echter niet een plan dat geschikt is op de korte termijn, hooguit voor de lange termijn. En als ik het heb over lange termijn dan heb ik het toch over tenminste een jaar schrijven, schrappen, schaven en herzien, en dan nog eens een paar maanden voordat er iets uitgegeven wordt, als dat al gebeurt.
Om op de korte termijn dit forum weer reclamevrij te maken is toch echt een ander plan nodig.

Ik heb nu genoeg advocaat van de duivel gespeeld en zal stoppen met mijn eindeloze gezever. De schrijvers van het boek wens ik heel veel succes en ik hoop dat jullie droom uitkomt.;)




-=Lupijn=-

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Martys Brendarion
Nachtdwaler


Joined: 09 Jun 2003
Posts: 118

PostPosted: Sun Aug 03, 2003 6:36 pm    Post subject: boek Reply with quote

Besef dat het ambitieus is, maar als je er niet eens aan beging krijg je helemaal niets van de grond. Vind dit forum wel een ideale instelling om langzaam toe te werken naar een Raganorck schrijverscollectief. Er zijn her mensen die verdomde goed schrijven en die verdienen gewoon een kans. Als we die kunnen creeeren dan ben ik daar alleen maar voor. Het project is ambitieus, maar dit lijkt me wel een gelegenheid om eens zoetjes aan te beginnen. Misschien droom ik wel te veel, maar er is maar een manier om daar achter te komen; de keiharde confrontatie met de realiteit.

De wereld is een geheel en dat voegt naar mijn idee ook toe aan de charme van een bundeling van aparte verhaallijnen binnen die ene wereld. Ze spelen allemaal in eenzelfde setting, maar staan op zich los van elkaar. Leuk is ook als er juist kleine elementen van de ene verhaallijn plots opduiken in een ander verhaal, waardoor je veel meer het gevoel krijgt dat het een levende wereld is waar je af fragmenten van oppikt. Dat voegt naar mijn idee alleen maar meer toe aan het mysterie van Raganorck en schept een idee van eenheid door de hele bundel heen. Dat bepaalde verhaallijnen nog niet helemaal af zijn is niet echt erg. We kunnen ze altijd later voortzetten in deel II, of ben ik dan alweer te veel met m`n hoofd in de wolken?

De problemen die Lupijn aankaart zijn echter allemaal correct opgemerkt, maar we zullen ze een voor een moeten zien te tackelen, ons er rekenschap van geven, maar ons zeker niet laten ontmoedigen door de schier onmogelijke hoeveelheid werk die verzet moet worden. Als je ergens echt voor gaat, is volgens mij niets onmogelijk. Het zal wel een project met een lange, heel lange adem worden...

Tot zover mijn vlammend manifest als Pro-Deo advocaat van het Raganorcks schrijverscollectief ;-)

Back to top
View user's profile Send private message
Lupijn
Dromenvanger


Joined: 13 Sep 2002
Posts: 434
Location: Raganorck

PostPosted: Sun Aug 03, 2003 9:30 pm    Post subject: Re: boek Reply with quote

Quote:
Het zal wel een project met een lange, heel lange adem worden...

Dan raad ik je aan diep, heel diep in te ademen...;)




-=Lupijn=-

Edited by: Lupijn at: 8/3/03 11:31 pm
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Samara Jalaya
Hare Koninklijke Grilligheid


Joined: 03 Feb 2002
Posts: 663

PostPosted: Mon Aug 04, 2003 8:23 am    Post subject: boek Reply with quote

Net vijf uur terug uit het oostblok (een vloek op busreizen :D ) tref ik dit enthousiaste bericht op het forum. Het sluit aan bij een idee waar ik zelf al enige tijd mee rondloop: Raganorck op een één of andere manier omzetten in een boek. Zelf was ik eigenlijk nog van plan hiermee te wachten, in verband met andere projecten (film, musical, boek blablabla) die om aandacht vragen. Bovendien zou ik graag een keer de tijd nemen om los van het forum door Raganorck te dwalen en materiaal te verzamelen over haar geschiedenis, staatsinrichting, legendes, verhalen en personages. Raganorck zoals ze nu is beschouw ik grotendeels als onaf, het is een te groot geheel van afzonderlijke delen. Ik weet niet precies hoe dat uit te leggen.

Het idee van een verhalenbundel vind ik ontzettend leuk, zoveel verschillende mensen met verschillende, originele ideeën die samen werken aan één wereld. Ik wil het idee ook zeker gaan gebruiken, maar niet op de korte termijn. Eerst zou ik een vorm willen vinden waarin alle losse verhalen gebundeld kunnen worden zonder een wanorderlijke chaos te worden die buiten mijn grip valt. Natuurlijk is Raganorck min of meer publiekelijk bezit geworden door het internet, maar toch blijf ik het min of meer beschouwen als mijn geesteskind. Voor anderen bijdragen met hun verhalen aan die wereld zou ik graag eerst zelf mijn eigen visie willen schrijven. Een soort basis leggen aan de hand waarvan andere schrijvers (jullie :) ) eigen verhalen zouden kunnen publiceren. Klinkt dit heel raar?

~ Samara

Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Gashyr
Nachtdwaler


Joined: 22 Sep 2002
Posts: 385
Location: Deventer

PostPosted: Mon Aug 04, 2003 11:24 am    Post subject: grmbl Reply with quote

had ik net een ellenlange reply op lupijns bericht getypt, loopt me computer vast....

geef me even een half uurtje, dan type ik het op nieuw :P

Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger
Gashyr
Nachtdwaler


Joined: 22 Sep 2002
Posts: 385
Location: Deventer

PostPosted: Mon Aug 04, 2003 11:50 am    Post subject: mijn twee(entwintig) centjes Reply with quote

Samara, je hebt helemaal gelijk, het is jouw wereld, wij, of ik in ieder geval, zijn je dankbaar dat je die voor ons hebt opengesteld.

Het idee dat dit ons op korte termijn weer een goldstatus kan geven moeten we metteen laten vallen, dit is gewoonweg onmogelijk. HEt schrijven van een boek is echt heel erg veel werk, en ook al hebben we al verhalend materiaal, een raganorck bundel moet aan bepaalde eisen voldoen. Ik vind dat de layout (letterypes, kaft, eventuele grafische bijdragen) de raganorck sfeer goed moet weergeven en/of de verhalen versterken. Ik vind ook dat we niet de winst op de eerste plaats moeten zetten, het plezier van het maken en de wereld laten zien wat de getalenteerde mensen die misschien wel de tolkiens van de toekomst zijn kunnen vind ik belangrijker. Het zou voor mij al geweldig zijn als we ooit aan uitgeven toekomen, het is altijd al een droom voor me geweest om een boek dat ook daadwerkelijk verkocht wordt te schrijven, en dit is dan niet helemaal het zelfde, maar toch. Ik zou het persoonlijk ook niet erg vinden als we zelfs een beetje verlies zouden maken, maar wat dat betreft zal ik wel de enige zijn.

Ik ben het met lupijn eens wat hij zegt over de interactiviteit, schrijfstijl en kwaliteit. In een boek zal er een deel van raganorcks glans niet overkomen, maar bij dit soort werk moeten er nou eenmaal offers gebracht worden, wij kunnen alleen proberen deze zo klein mogelijk te houden. Ik zie zo'n raganorck bundel meer als iets om de wereld te laten zien wat hier met interactiviteit is berijkt, en de lezer uit te nodigen hier aan deel te komen nemen. Het lijkt mij persoonlijk wel logisch als de eigenaar van het meest prominente karakter in een lijn het verhaal uiteindelijk uitschrijft, mits hij of zij hier de tijd en de wil voor heeft. Om het als verhaal leesbaar en overzichtelijk te houden zullen de verhalen flink aangepast moeten worden, de persoonlijkheden van somige karakters zullen minder naar voren komen en die van anderen meer moeten worden uitgediept, een verhaal is heel iets anders dan een rollenspel, de lezer is veel minder betrokken en daar moet rekening mee gehouden worden. Dit hangt ook samen met de auteursrechten, ik hoop dat iedereen zich heel erg redelijk kan opstellen als zijn karakter in het verhaal minder aan bod komt dan hij of zij graag zou willen. Zelf ben ik wel bereid mensen erg veel ruimte te geven wat betreft mijn karakters, ze mogen zelfs weggelaten worden als dat het verhaal ten goede komt, maar dat is natuurlijk voor iedereen verschillend.

Ik ben van mening dat we het nog niet over het uitgeven en dergelijke hoeven te hebben, want dit is nog zeer ver weg (en daarmee bedoel ik toch minstens een jaar). Als het zover komt, hebben we misschien wel heel veel goed geschreven en mooie verhalen, die samen toch een leuk boek vormen dat best wel wat afzet kan vinden. Ik ken mensen die van plan zijn om over ongeveer twee jaar een fantasy uitgeverijtje op te zetten, nieuwe uitgeverijen zijn vaak eerder bereid om minder profesionele werken aan te nemen, ze zijn eerder tevreden omdat ze gewoon nog niet veel werk hebben, daarnaast kan ik wel adressen vinden van kleine uitgeverijtjes, boekenstad Deventer zit er vol mee. Maar zoals ik al zei, er is later nog genoeg tijd om ons hier druk over te maken, en als we geen uitgever kunnen vinden, so what? het bundelen van de verhalen is een nuttige en leuke bezigheid om raganorck groter te maken en nieuwe leden wat kennis en inspiratie te laten opdoen.

Het zal wel duidelijk zijn dat ik heel erg enthausiast ben over dit project. Ik heb zelf nog geen flauw idee hoe ik kan bijdragen, maar alles dat ik kan doen wil ik graag doen :D

Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger
Crataegus Lamento
Dwaler


Joined: 04 Aug 2003
Posts: 2

PostPosted: Mon Aug 04, 2003 6:12 pm    Post subject: Re: mijn twee(entwintig) centjes Reply with quote

Zucht verschillende accounts zijn verwarrend vlak na de vakantie.... ik zal nog eens posten maar dan met Eduward.:|

I feel de wind in my lokken
And it's whispering, telling me dingen


Of de storm that is gathering near
Full of power I'm spreading my wings.
~Stratovarius - Hunting High and Low

Edited by: Crataegus Lamento at: 8/4/03 8:13 pm
Back to top
View user's profile Send private message
Eduward Eyckenbladt
Nachtdwaler


Joined: 02 Mar 2003
Posts: 178
Location: Emmen

PostPosted: Mon Aug 04, 2003 6:16 pm    Post subject: Re: mijn twee(entwintig) centjes Reply with quote

Eigenlijk is alles al gezegd, maar bij deze wil ik ook toch nog een steentje bijdragen.

Wat betreft de basis ben ik het met Samara eens, omdat Raganorck haar idee is vind ik dat ook het boek grotendeels haar stijl en de stijl van Raganorck moet dragen.
En ook het feit dat Samara Raganorck nog onaf vindt kan ik begrijpen, er zijn op het moment veel feiten over Raganorck bekend maar nergens staan ze op het moment bij elkaar. Veel staat in de Suggesties, maar wat betreft de geschiedenis mist er op dit moment veel.
Het enige wat ik nog wel zou willen aanmerken op Samara's post is dat diegene die alvast willen beginnen met het schrijven van bepaalde gedeeltes van de site, daar eigenlijk wel al mee kunnen beginnen. Dingen zoals perspectief en stijl zijn snel genoeg aan te passen, en hierbij komt ook nog dat het helpt om alvast een aantal dingen op een rijtje te hebben wat betreft de feiten en personages zodat er enigsinds een structuur in het geheel kan komen.

De kwaliteit en ook de verscheidenheid kan tot op redelijke hoogte gewaarborgd worden door dezelfde manier te gebruiken als Robin Hobb doet in de Levende Schepen, namelijk het verhaal zo opdelen dat elk hoofdstuk vanuit de visie van een van de personages wordt bekeken.
Ik weet niet of deze manier acceptabel is en of hij haalbaar is maar het is een van de vele manieren.

En uitgeven is zoals Gashyr al zei een kwestie voor later. De prioriteit ligt nu bij de verhalen zelf.
Ik sluit af met te zeggen wat ik volgens mij al eerder had gezegd, ik zal me volledig inzetten om het doel van een bundel te doen bereiken. We kunnen samen een hele boel bereiken. :rollin

((Zo.... dat is beter, moet ik ook maar geen serieuse gesprekken gaan voeren vlak na de vakantie:p ))

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> Algemene Discussie All times are GMT
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group