Raganorck Forum Index Raganorck

 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

fout woord (magie brainstorm)
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> Algemene Discussie
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Gashyr
Nachtdwaler


Joined: 22 Sep 2002
Posts: 385
Location: Deventer

PostPosted: Mon Oct 21, 2002 12:16 pm    Post subject: fout woord (magie brainstorm) Reply with quote

mag ik de taalextremisten er even op wijzen dat in de draad "Barnsteen en Vloeibaar Zilver" in de wilde wouden een woord fout word gebruikt, namelijk magister, wat moet zijn magiër in die context. Een magister is: een grootmeester, een middeleeuwse academische graad die nu gelijk zou staan aan doctor en een novicenmeester in een klooster.

ik dacht, laat ik het even melden

~ met z'n blauwe badeendje

Edited by: Gashyr at: 11/10/02 6:11:17 pm
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger
ckeetel
Dromenvanger


Joined: 10 Feb 2002
Posts: 981
Location: Raganorck

PostPosted: Mon Oct 21, 2002 12:28 pm    Post subject: Magister Reply with quote

Oevz...heb ik het woord te licht gebruikt? Dank je wel voor het rechtzetten, ik zal er op gaan letten.

Overigens vind ik het wel uitstekend bij Medarion passen. zeker na jou uitleg (grootmeester) :)

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Lupijn
Dromenvanger


Joined: 13 Sep 2002
Posts: 434
Location: Raganorck

PostPosted: Mon Oct 21, 2002 12:36 pm    Post subject: Re: Magister Reply with quote

..Sterker nog... de graad magister is nog steeds in gebruik. In Tsjechie kan je nog steeds magister worden na vijf jaren universiteit. De graad ligt ergens tussen onze graden doctorandus en doctor.

^_^ Lupijn

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Galliminus
Leeuwenhart


Joined: 02 Feb 2002
Posts: 818
Location: Raganorck Kasteel

PostPosted: Tue Oct 22, 2002 10:35 am    Post subject: Re: Magister Reply with quote

In het Rollenspel Oog des Meester word iedere magiër een magister genoemd,...Ik ga dit dan ook niet veranderen,..magiër vind ik maar lam klinken.


Galliminus dan Maros,...Ridder in het Adelijke Regime van Raganorck

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Gashyr
Nachtdwaler


Joined: 22 Sep 2002
Posts: 385
Location: Deventer

PostPosted: Tue Oct 22, 2002 1:49 pm    Post subject: Re: Magister Reply with quote

en toch is het fout :| (kan geen geschikte smiley vinden)

~ met z'n blauwe badeendje

Edited by: Gashyr at: 10/24/02 10:03:06 pm
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger
ckeetel
Dromenvanger


Joined: 10 Feb 2002
Posts: 981
Location: Raganorck

PostPosted: Tue Oct 22, 2002 5:11 pm    Post subject: Magister Reply with quote

Uit de (weliswaar) korte ervaring met het Oog des Meesters, kan ik zeggen dat ze zelden feiten geven zonder dat er over nagedacht is, het magister noemen van een magiër zal waarschijnlijk een goede grond hebben. Al was het alleen maar een titel waarmee ze aangesproken worden.

En het is denk ik niet eens zo'n slecht idee, aangezien, zoals je zei, het een academische graad is en de talenten van een magiër niet zomaar aan komen waaien. Raganorck heeft een universiteit tenslotte, waar o.a. magie gedoceerd wordt. Het is misschien niet juist om Magister gelijk te trekken met Magiër, maar het is, denk ik ook zeker niet verkeerd om een Magiër Magister te noemen, bij zijn titel.

Ik heb echter niet de beschikking over een encyclopedie, of andere bronnen om dit alles te onderbouwen...

Edited by: ckeetel at: 10/22/02 7:13:02 pm
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Gashyr
Nachtdwaler


Joined: 22 Sep 2002
Posts: 385
Location: Deventer

PostPosted: Tue Oct 22, 2002 6:42 pm    Post subject: Re: Magister Reply with quote

do as you please
maar ik doe er lekker niet aan mee :p

~ met z'n blauwe badeendje

Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger
Galliminus
Leeuwenhart


Joined: 02 Feb 2002
Posts: 818
Location: Raganorck Kasteel

PostPosted: Wed Oct 23, 2002 12:28 pm    Post subject: Re: Magister Reply with quote

Dus jij wil beweren dat een magiër zijn magisch talent zelf aanleert?

Ik moet wel toegeven dat binnen de wereld van Oog des Meesters enkel magie geleerd kan worden binnen een Magie-Acedemie. En Magister is niet zozeer een titel maar meer een benaming voor een magiebegaafde die zijn kunsten op zo'n "school" heeft geleerd,...Het is dus maar net wat je gewend bent om te zeggen.........het laat me verder koud of je er aan mee doet of niet,..maar respecteer wel het feit dat er mensen zullen zijn die het nog steeds Magister zullen noemen..
( en die brakende smiley was niet echt beleefd )

Edited by: Galliminus at: 10/23/02 6:13:27 pm
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
ckeetel
Dromenvanger


Joined: 10 Feb 2002
Posts: 981
Location: Raganorck

PostPosted: Wed Oct 23, 2002 12:47 pm    Post subject: Magister Reply with quote

Talenten was een verkeerd woord, Kunsten is
beter idd.

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Seth
Nachtdwaler


Joined: 23 Sep 2002
Posts: 114

PostPosted: Wed Oct 23, 2002 5:01 pm    Post subject: Re: Magister Reply with quote

Binnen Oog des Meesters is magister een term die geheel terecht is binnen de context.
Deze context (een graad die is te verdienen) ontbreekt vooralsnog in Raganorck. Daarom vind ik het ook niet vreemd dat Gashyr met deze opmerking komt.
Deze topic is erg goed, omdat er nu eindelijk een kader wordt geschapen rond de begrippen magister en magiër.
Verder is het credo "laat een ieder in zijn of haar waarde" natuurlijk erg van toepassing in welke discussie dan ook.
Wanneer er wordt afgesproken een studiegraad te koppelen aan magie, is dat een acceptabele keuze, wanneer die maar wordt onderbouwd, en dat is nu gedaan.

Back to top
View user's profile Send private message
ckeetel
Dromenvanger


Joined: 10 Feb 2002
Posts: 981
Location: Raganorck

PostPosted: Wed Oct 23, 2002 5:45 pm    Post subject: Magister Reply with quote

Bij deze...mooi gesproken...

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Uriel
Dromenvanger


Joined: 17 Oct 2002
Posts: 1179
Location: Utrecht

PostPosted: Thu Oct 24, 2002 12:28 pm    Post subject: Re: Magister Reply with quote

Magister is naar mijn mening een ere-titel voor afgestudeerd magiers. In dit geval is een magister een magier, maar een magier niet perse een magister. Ik denk dat we zeker de optie open moeten houden dat magie op andere wijze geleerd wordt, maar dan beschikken zij niet over de ere-titel magister.
Tenslotte kunnen magisters ook afgestudeerd zijn op andere gebieden dan de magie. Een magister heeft dan dezelfde woordwaarde als het huidige doktor wat niet wil betekenen dat betreffende persoon ook operaties uitvoert, maar men kan ook doktor worden in bijv. Geschiedenis. (Tegenwoordig overigens Meester (braakneiging)). Iedereen die operaties uitvoert is in dit geval een doktor (althans dat hoop ik dan maar), maar niet iedere doktor opereert. Daarnaast heb je nog een groep mensen die van zichzelf enorm veel kennis vergaart hebben, maar nooit een diploma of graad daarin behaald hebben. Ik hoop dat ik een beetje duidelijk was...

Back to top
View user's profile Send private message
Galliminus
Leeuwenhart


Joined: 02 Feb 2002
Posts: 818
Location: Raganorck Kasteel

PostPosted: Thu Oct 24, 2002 2:03 pm    Post subject: Re: Magister Reply with quote

Nu we toch aan't breinstormen zijn gegaan kunnen we beiden opties misschien tegemoet komen.
Stel je voor dat iedere magiër die op een magie-acedemie zijn kunsten heeft geleerd een Magister genoemd wordt,..en ieder ander menselijke magie-gebruiker een magiër word genoemd.
Stel je daarbij voor dat iedere Magister wel semi-vertrouwd word door de normale mens. Dat zou ertoe leiden dat een magiër die niet "gestudeerd" heeft misschien wantrouwig bekeken word of zelfs als een bedreiging wordt gezien door iedere aanhanger van de Ene. Misschien zelfs als een bedreiging,..wat de duistere sfeer van Raganorck enkel ten goede zal komen.
Elfen(-Magie) en dergelijken worden dan misschien ook door de vingers gezien omdat zij een totaal ander ras zijn. (oh,..bij Randragam,...ik hoop nu enkel niet dat ik de wonderen die Galliminus kan laten doen zijn doodsvonnis zullen tekenen. :p )


Galliminus dan Maros,...Ridder in het Adelijke Regime van Raganorck

Edited by: Galliminus at: 10/24/02 4:05:14 pm
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
ckeetel
Dromenvanger


Joined: 10 Feb 2002
Posts: 981
Location: Raganorck

PostPosted: Thu Oct 24, 2002 2:49 pm    Post subject: Priester Reply with quote

Klinkt heel goed, wat Galliminus betreft...ik denk dat priesters toch wel van een hele andere orde zijn dan magiërs... dwz. dat ze van hun bovennatuurlijke bekwaamheden afhankelijk zijn van hun geloof in de goden?

Ik zie nog niet direct een doodvonnis voor Galliminus... ;)

EDIT: maarreh...wonderen in de naam van Randragam was het dus...yep...dat wordt een doodvonnis....
En dat met het beschouwen van 'gewone' magiërs als een gevaar in de ogen van de aanhangers van de Ene is een heel schoon idee Galliminus, die ga ik in mijn achterhoofd houden, komt me bijzonder goed van pas...

Edited by: ckeetel at: 10/24/02 8:19:43 pm
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Gashyr
Nachtdwaler


Joined: 22 Sep 2002
Posts: 385
Location: Deventer

PostPosted: Thu Oct 24, 2002 8:00 pm    Post subject: Re: Priester Reply with quote

sorry, had niet in de gaten dat de X een brakende smiley is, idd niet erg netjes van mij :(
'k zal het even veranderen

verder mag iedereen van mij zelf weten hoe hij een magie-gebruiker (om maar een neutraal woord te gebruiken) noemt en aanspreekt :)

~ met z'n blauwe badeendje

Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> Algemene Discussie All times are GMT
Goto page 1, 2, 3  Next
Page 1 of 3

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group