Raganorck Forum Index Raganorck

 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Magister regels

 
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> Raganorck Larp
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Uriel
Dromenvanger


Joined: 17 Oct 2002
Posts: 1179
Location: Utrecht

PostPosted: Mon Jan 10, 2005 1:27 pm    Post subject: Magister regels Reply with quote

Magie; zo werkt het op de LARP

Het spelen van een magister in de Raganorck-setting is een weinig anders dan het spelen van een magister op andere evenementen. Raganorck heeft namelijk te maken met een heel laag magie-gehalte. Dat wil niet zeggen dat magie niet mogelijk is, maar dat het zeldzamer is dan op andere werelden in het Cauldron universum.

Voor het spelen van magister gelden de volgende voorwaarden:
* Minimale kracht: 1
* Minimale handigheid: 2
* Minimale intelligentie: 3
Totaal: (6p)

De vaardigheden:
* Moedertaal (0p)
* Lezen en schrijven moedertaal: (3p) (In dit geval Raganorcks; kom je van een andere spelwereld dan zul je dit dus er nog bij moeten leren om je magie te kunnen verbeteren in Raganorck)
* Theoretische magie: Deze kun je alleen ic leren tijdens de evenementen via een leermeester.

En een van de volgende vaardigheden kun je het beste leren om je specialisatie tijdens je studie weer te geven. Raganorckse magisters concentreren zich in hun studie vaak op nevenactiviteiten om in hun levensonderhoud te voorzien. De studie is financieel nogal veeleisend.
* Wapengebruik staf (2p)
* Beperkte Giffenleer (1p)
* Beperkte kruidenleer (1p)
* Waardeschatten Common (1p)
* Ambacht notaris (3p)
* Vingervlugheid (3p)

De vaardigheid Theoretische magie:
Deze kost 3 punten. De magister moet hiervoor een leermeester zoeken en lessen nemen. Na afloop hiervan geldt een tentamen over het boekwerk: Berend Gerbrandinus: Theoretische Magie voor den Beginnende Magister. (Dit werk is momenteel in de maak, maar zal tijdens de LARP beschikbaar zijn). Als dit tentamen met succes afgerond wordt mag de student zich erkend magister noemen. Op het uitvoeren van magie door een niet erkend magister staan zware straffen waaronder opsluiting en in enkele gevallen zelfs de dood.
Deze vaardigheid levert 15 magister mana op die door de magister gebruikt kan worden voor het doen van zijn bezweringen.

Het is mogelijk om je laatste 3 essencepunten niet direct uit te geven, maar deze te bewaren om sneller de vaardigheid Theoretische magie te kunnen kopen, maar een leermeester blijft noodzakelijk hiervoor.

Code: Onbekend (nieuwe Raganorck specifieke skill)
Requirements: Lezen/Schrijven Raganorcks
Minimale kracht: 1
Minimale handigheid: 2
Minimale intelligentie: 3
Leermeester: 1
Loresheet: 0
Punten: 3

Het leren van spreuken in Raganorck.
Iedere magister leert de eerste spreuk tijdens de studie van het boekwerk Theoretische Magie. Dit zal een van vier basisspreuken zijn waaruit ze na hun tentamen mogen kiezen. Het leren van nieuwe spreuken kost drie keer een half uur studie met een npc Leermeester. Iedere magister ontwerpt zelf een concept voor de spreuk die ze willen leren en deze wordt dan vervolgens door de Leermeester samen met de leerling verder uitgewerkt tot een spreuk die past in de Raganorck setting. Deze lessen zijn individueel en kosten geld! Lessen worden maar aan een beperkt aantal magisters gegeven omdat een leermeesters tijd nu eenmaal beperkt is. De hoogste bieder krijgt les. Een spreuk moet aan de volgende voorwaarden voldoen.

* Er moet een rituele cirkel zijn die aan geometrische maatstaven voldoet
* Er moet een incantatie zijn van voldoende literaire kwaliteit en lengte
* Er dienen rituele bezwerende gebaren bij te zijn
* Er dienen voorwerpen gebruikt te worden die dienen als focus voor het manipuleren van de bovenstroom van de magie.

Verder moet er rekening gehouden worden met de lessen die geleerd zijn tijdens de studie van de Theoretische Magie. Een spreuk mag daarom niet te krachtig zijn zodat deze de onderstroom niet beroerd en de bevolking van Raganorck niet verontrust.

Na drie keer een half uur kan de Spreuk ingediend worden bij de Toren der Magie; Spelleiding, die dan zal beslissen om de spreuk wel of niet toe te staan. Wordt de spreuk toegestaan dan mag deze gebruikt worden, wordt de spreuk niet toegestaan dan krijgt de student zijn geld terug van zijn leermeester en zal de leermeester de student helpen een vorm van de spreuk te ontwikkelen die wel wordt toegelaten door de Toren der Magie.

De Toren der Magie behoudt zich ten allen tijden het recht voor om een spreuk te verbannen. Uitoefenaars van een dergelijke verbannen spreuk kan hun magistersdiploma ontnomen worden en zullen de lessen Theoretisch Magie opnieuw moeten volgen.

Zwarte Magisters houden zich niet aan de wet en beoefenen magie zonder geldig diploma. Niet omdat ze dit nooit ontvangen hebben, maar omdat dit diploma is ingetrokken in verband met het uitvoeren van verboden bezweringen.

De spelleiding bepaalt uiteindelijk of een spreuk aan alle voorwaarden voldoet en zal er mana-kosten aan verbinden afhankelijk van de kracht van de spreuk. Mana-kosten verhogend zijn zaken als:

* Snelheid waarmee de spreuk uitgevoerd kan worden
* Effect dat de spreuk op de omgeving of de magister heeft
* Eenvoudige verkrijgbaarheid van de gebruikte voorwerpen
* Het weglaten of sterk inkrimpen van een van de bepalende voorwaarden

Magisters die vervallen tot Zwarte Magisters kunnen alleen spreuken leren van een leermeester die hen aanvaardt en (waarschijnlijk) zelf ook een Zwarte Magister is. Deze zijn vanzelfsprekend moeilijker te vinden en veel duurder. Daarbij loop je ook het risico ontdekt te worden. Denk dus goed na voordat je je aan Zwarte Magie waagt, zoals ook al beschreven in Theoretische Magie.

NB: De laatste wijziging 12/1/2005. Wijzigingen in dikgedrukt
Veranderd:
*Vereisten aan behendigheid en intelligentie van resp. 3 en 4 naar 2 en 3.
*De hoeveelheid mana die een magister ontvangt na een nacht rusten van 5 naar 15 ivm de compatabiliteit met de rest van het Cauldron universum.
*Leermeester blijft noodzakelijk voor leren Theoretische Magie
*Lore sheet werd 0, je krijgt dus geen blaadje mee.
*Voor nu de extra kosten voor fysiek of handig aangelegde karakters even weggehaald.


Last edited by Uriel on Wed Jan 12, 2005 12:00 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Uriel
Dromenvanger


Joined: 17 Oct 2002
Posts: 1179
Location: Utrecht

PostPosted: Mon Jan 10, 2005 1:32 pm    Post subject: Reply with quote

SVP al je vragen over magister regels in de topic: Raganorck LARP; vragen over priester en magister regels.

Hieronder volgen zo spoedig mogelijk de vier basis spreuken waar een beginnend magister uit kiezen kan.
Back to top
View user's profile Send private message
Uriel
Dromenvanger


Joined: 17 Oct 2002
Posts: 1179
Location: Utrecht

PostPosted: Thu Jan 13, 2005 12:30 pm    Post subject: Eindelijk de magister spreuken! Reply with quote

Bezwering: De vervloeking van de gladde handen
(Voor hen die zich plots geconfronteerd zien met staal)

Het patroon:
De magister tekent een kleine cirkel op een horizontaal oppervlak. In deze cirkel tekent hij zijn persoonlijke signatuur dat dienst zal doen als anker. Om deze kleine cirkel tekent de magister een grotere cirkel. In die cirkel zet de magister een klein bakje met daarin wat olie. Vervolgens tekent de magister links en rechts van het bakje een vis. Aan de andere kant, het dichts bij de magister zelf legt hij een linker handschoen. Vervolgens zegt hij de bijbehorende incantatie.

Incantatie:
Vettig als de olie die voor mij staat,
Zijn je handen als ik <persoonlijke signatuur> de woorden zeg,
Waarop jij alles vallen laat,
Onherroepelijk en met verbaasd gezicht,
Zul je zien dat hetgeen je in je handen hield,
Nu plotseling voor je voeten ligt.

Gebaren:
De magister wrijft zich in de handen bij het uitspreken van de incantatie. Aan het einde van de incantatie neemt hij het bakje met olie en doopt de vingertoppen van zijn linkerhand in de olie. Hij wrijft vervolgens die vingertoppen langs elkaar en trekt de handschoen aan. Daarna kan hij zijn patroon wegvegen en verder gaan totdat hij de bezwering gebruiken zal.

Gevolgen:
Na uitvoering van deze bezwering is de linkerhand van de magister glibberig geworden. De handschoen voorkomt echter dat de magister zelf dingen uit zijn handen laat vallen en bewaard de kracht van de bezwering. Op het moment dat de magister zijn bezwering, in dit geval de vervloeking, wil afroepen over iemand trekt hij zijn linkerhandschoen uit en verkondigt op luide en goed verstaanbare toon: "Ik magister <persoonlijke signatuur> vervloek uw handen, moge ze glad en glibberig zijn zodat u dat <naam van een voorwerp> vallen laat!" De vervloeking treedt dan onmiddellijk in werking.

Voorwerp:
Een klein bakje, een flesje met olie en een linkerhandschoen.

Ten eerste male ingediend door:
Berend Gerbrandinus

Toegestaan door:
Christian Brouns

Handtekening:



OOC informatie:
Ingediend door: Christian Brouns
Mana-kosten: 3 magister mana
Met behulp van leermeester: N.v.t.
Datum: 12/1/2005

Effecten in het spel:
Na de uitvoering van bovenstaande bezwering mag je een keer iemand dwingen om een voorwerp dat hij of zij in zijn handen heeft neer te leggen. Het "valt" bij wijze van spreken op de grond. Ze gaan niet stuk tenzij het voorwerp extreem breekbaar is of op een extreem harde ondergrond valt. (Glazen fles op de aarde niet, maar bijvoorbeeld op een stenen vloer weer wel.) Leg het voorwerp neer, mocht het ic "stuk" gaan, lever het dan in bij de spelleiding. Het slachtoffer kan het voorwerp weer gewoon oppakken en verder gaan met waar hij of zij mee bezig was. Na het gebruik van deze spreuk moet de magister de bezwering opnieuw uitvoeren voordat hij deze bezwering weer gebruiken kan.


Last edited by Uriel on Sat Jan 15, 2005 12:41 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Uriel
Dromenvanger


Joined: 17 Oct 2002
Posts: 1179
Location: Utrecht

PostPosted: Thu Jan 13, 2005 12:32 pm    Post subject: Reply with quote

Bezwering: Magisch slot
(Voor het afsluiten van deuren, kasten en/of kisten tijdens een lange reis of in een vreemde herberg)

Het patroon:
De magister tekent vlak voor het voorwerp dat deze afsluiten wil een sleutelgat en een sleutel met wit poeder of met zijn staf in de aarde. Om beide symbolen heen tekent hij een vierkant en om dat vierkant tekent hij een cirkel. In vakken die ontstaan omdat de hoeken van het vierkant op iedere hoek aansluiten op de cirkel tekent de magister een getal. Vervolgens veegt de magister de sleutel weg en vervangt deze door zijn persoonlijke signatuur. De viercijferige code wordt daarna weggeveegd, maar de magister dient deze te onthouden, want deze is noodzakelijk voor het openen van de deur. Het patroon blijft verder voor de deur liggen. Het is dus ten allen tijden zichtbaar dat een slot op magische wijze verzegeld is.

Incantatie:

Na een lange dag,
Sluit ik <persoonlijke signatuur> de deuren voor de nacht
Doof de kaarsen en slaap gerust,
Met dit slot <noem de vier getallen> sluit ik dit <naam van het voorwerp>
Er is geen reden voor een wacht,,
Buiten mij is er niemand die dit openen mag.

Gebaren:
De magister doet net alsof hij een deur op slot draait op het moment dat hij net de sleutel heeft weggeveegd. Om de deur voortijdig weer te openen moet de magister de vier cijferige code opnoemen en het gebaar maken alsof hij de deur weer van het slot draait. Pas op dat niemand deze code hoort want daarmee wordt je spreuk zo goed als nutteloos. Schrijf de code op in je magisterboek zodat je zelf altijd je code terug kan vinden.

Gevolgen:
Een kist, deur of kast wordt zo op een grondige wijze magisch afgesloten. Eenieder kan het slot echter openen als hij de viercijferige code weet en er het bijpassende gebaar van het van het slot draaien van een deur bij weet te maken. Een voorwerp blijft op deze wijze maximaal 12 uur afgesloten. Als de magister zijn voorwerp opent moet de bezwering opnieuw uitgevoerd worden om het voorwerp weer magisch te sluiten. Een magisch slot zal echter niet helpen tegen het inbeuken van een deur, openbreken van een kist of kapotslaan van kastdeurtjes. Het voorkomt alleen dat een slot geopend wordt.

Voorwerp:
Een slot moet al op het voorwerp aanwezig zijn. Verder is een sleutel nodig om als focus te dienen voor de magische stroming.

Ten eerste male ingediend door:
Berend Gerbrandinus

Toegestaan door:
Christian Brouns

Handtekening:




OOC informatie:

Ingediend door: Christian Brouns
Mana-kosten: 3 magister mana
Met behulp van leermeester: N.v.t.
Datum: 12/1/2005

Effecten in het spel:

Het vereist of de viercijferige code, of sloten openen niveau 4 om een slot dat op deze wijze is afgesloten te openen. Zoals boven ook al beschreven beschermt het echter alleen tegen het openen van het slot, niet tegen minder subtiele manieren om de inhoud van een kistje etc te achterhalen.


Last edited by Uriel on Sat Jan 15, 2005 12:40 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Uriel
Dromenvanger


Joined: 17 Oct 2002
Posts: 1179
Location: Utrecht

PostPosted: Thu Jan 13, 2005 12:33 pm    Post subject: Reply with quote

Bezwering: Bovenmenselijke Linguistieke Vaardigheid
(Voor het lezen van een onbekende taal)

Het patroon:
De magister tekent een kleine cirkel op een horizontaal oppervlak. In deze cirkel tekent hij zijn persoonlijke signatuur dat dienst zal doen als anker. Om deze kleine cirkel tekent de magister een grotere cirkel. Op drie punten op de rand van deze cirkel op gelijke afstand van elkaar plaatst de magister drie kaarsen (ooc; best theelichtjes in kleine jampotjes ivm de veiligheid) en hij steekt dezen aan. Vervolgens tekent hij de eerste drie symbolen over van de pagina dat de magister lezen wil en zet deze in de rechterhelft van de grote cirkel. Als spiegelbeeld tekent de magister in de linkerhelft de letters B, V en L onder elkaar die staan voor Bovenmenselijke Linguistieke Vaardigheid. Daarna legt hij de te lezen pagina recht boven de kleine middelste cirkel, maar in de grotere omvattende cirkel. Als tegenwicht legt hij een klein doorzichtig voorwerp recht onder de kleine cirkel, maar ook nog in de grote omvattende cirkel. Tenslotte zegt hij de bijbehorende incantatie.

Incantatie:
Ik zie door dit glas,
De woorden voor mij voorheen verborgen,
Het begrip besloten in de tekens van een onbende tong,
Ik dwing de stroming ervoor te zorgen,
Dat ik <noem hier uw persoonlijke signatuur> deze tekst,
Zie alsof ze in mijn moedertaal was.

Gebaren:
De magister legt bij het uitspreken van de incantatie en na het tekenen van zijn patroon een hand op ieder oog. Vervolgens kruist hij zijn armen voor zich en legt zijn linkerhand op de tekenen rechts en zijn rechterhand op de tekenen links. Na het lezen van de bewuste pagina dient het patroon uitgevaagt te worden om te voorkomen dat de manipulatie een ongewenst grote invloed heeft op de bovenstroom.

Gevolgen:
Na uitvoering van deze bezwering en voor het wegvagen van het patroon kan de magister de pagina in de vreemde taal lezen, door het doorzichtige voorwerp op te nemen en er doorheen naar de tekst te kijken, als ware het zijn moedertaal. Als hij het blad eenmaal gelezen heeft vervaagt het effect van de spreuk en wordt de tekst weer even onleesbaar als voorheen en is het doorzichtige voorwerp weer hetzelfde als voor de incantatie.

Voorwerp:
Een pagina in een onbekende taal. De staf van de magister om het patroon te tekenen of wit poeder om het patroon mee af te bakenen (ooc tip: bloem werkt goed en is goedkoop). Een doorzichtig voorwerp en drie kaarsen.

Ten eerste male ingediend door:
Berend Gerbrandinus

Toegestaan door:
Christian Brouns

Handtekening:



OOC informatie:
Ingediend door: Christian Brouns
Mana-kosten: 2 magister mana
Met behulp van leermeester: N.v.t.
Datum: 12/1/2005

Effecten in het spel:
Na de uitvoering van bovenstaande bezwering mag je de spelleiding om een vertaling vragen van de pagina waarop je de bezwering uitgevoerd hebt of de pagina in kwestie lezen alsof deze was geschreven in je moedertaal. Je mag de tekst maar een keer lezen, dus niet herlezen! Hard op lezen is wel toegestaan zodat meerdere mensen je kunnen horen en eventueel mee kunnen helpen onthouden. De bezwering geldt maar voor 1 pagina, maar dat wil niet zeggen dat je hem niet meerdere keren achter elkaar uitvoeren mag om meerdere pagina's tekst te lezen. Het kost wel iedere keer tijd en iedere keer een beetje van je magister mana.


Last edited by Uriel on Sat Jan 15, 2005 12:40 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Uriel
Dromenvanger


Joined: 17 Oct 2002
Posts: 1179
Location: Utrecht

PostPosted: Thu Jan 13, 2005 12:35 pm    Post subject: ... en tenslotte mijn persoonlijke favoriet Reply with quote

Bezwering: Bescherming door extreme irrelevantie
(Opdat de magister niet als bedreigend ervaren wordt)

Het patroon:
Een saaie ronde cirkel met in het midden de persoonlijke signatuur van de magister in kwestie. De cirkel moet groot genoeg zijn om de magister te omvatten en een doorsnee hebben van minimaal drie meter.

Incantatie:
Kinders, luister,
Ik <noem hier uw persoonlijke signatuur>
Zal jullie eens een verhaal vertellen zonder vervelend gefluister,
Een verhaal zo lang een saai als en vreedzame eeuw,
U moet het mij vergeven als ik zo nu en dan zelve geeuw,
Het gaat als volgt, nu verder geen gedraal,
Anders komt er nooit een einde aan dit verhaal…
<Voeg een verhaal toe>

Gebaren:
Bij het begin steekt de magister een vinger in de lucht en maakt hiermee overdreven veel onderstrepende gebaren bij zijn betoog.

Gevolgen:
Deze spreuk is eigenlijk de inversie van een poging van een professor om zijn studenten te boeien. Het bleek dat deze variant populairder was, vooral in gebieden die notoir onveilig zijn zoals het Duistere District.

Voorwerp:
Een grijze lap die voor de mond gebonden wordt als ware het een lange baard.

Ten eerste male ingediend door:
Leona Nachtvogel

Toegestaan door:
Christian Brouns

Handtekening:




OOC informatie:
Ingediend door: Christian Brouns
Mana-kosten: 3 magister mana
Met behulp van leermeester: N.v.t.
Datum: 12/1/2005

Effecten in het spel:
Zolang de magister niet uit zijn cirkel stapt en op een luide, verstaanbare maar uiterst verveelde toon kan blijven praten over iets dat totaal niet ter zake doet, maar wel samenhangend is zullen denkende wezens hem negeren. (Heeft geen effect op zombies en andere niet denkende wezens; zij zijn niet in staat saaie, onrelevante zaken weg te redeneren.)
Toegestane onderwerpen zijn zaken als, de nieuwe gouden broche van Ophelia, de weersverwachtingen voor de regio Kandawel of de zonsondergangen van Aankele-Haaie. De magister mag niet van gespreksonderwerp wisselen en valt hij langer dan drie seconden stil dan is de bezwering verbroken.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> Raganorck Larp All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group