Raganorck Forum Index Raganorck

 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Huize Bruinsteen
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> Gannon; de Hoofdstraat
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Uriel
Dromenvanger


Joined: 17 Oct 2002
Posts: 1179
Location: Utrecht

PostPosted: Mon Dec 13, 2004 9:09 pm    Post subject: Reply with quote

Valentijn volgde de man en vrouw naar de keuken en ging op een van de houten stoelen zitten. Werktuigelijk keek hij even om zich heen, maar werd alleen maar bevestigd in zijn eerdere vermoeden hier met de rijkere klasse van de Raganorckse burgerij van doen te hebben.

Hij wachtte even totdat ook de andere twee waren gaan zitten.

"Ik denk dat de reden van mijn bezoek niet lastig te raden zal zijn." Begon hij voorzichtig. "Uw dochter, Florinda, en Javier kwamen deze avond naar mij toe in de tempel om mij om hulp te vragen."

Valentijn legde zijn handen op het tafelblad voor hem. Hij dacht even na hoe hij verder gaan zou. "Wat ik heb gemerkt is dat ze beiden erg veel van elkaar houden, maar ik snap ook uw positie als vader, ze zijn nog erg jong."

"Ik zou graag willen weten van u wat u van een aanstaande voor uw dochter verwacht."
Back to top
View user's profile Send private message
Richard Bruinsmit
Verloren en Vergeten


Joined: 06 Nov 2004
Posts: 28

PostPosted: Tue Dec 14, 2004 2:23 pm    Post subject: Reply with quote

De vraag schokte Richard misschien meer dan hij zelf door hadd. Hij had nog helemaal niet het gevoel dat zijn dochter aan trouwen toe was. En nu vroeg een priester hem plotseling wat hij van een aanstaande van zijn dochter verwachtte.

Ja, wat verwachtte hij eigenlijk? Moest hij aanzien hebben? Geld? Macht? Of was alleen de liefde voor Florinda genoeg? Waarom kon Richard niet gewoon accoord gaan met Javier die blijkbaar veel van Florinda hield... en andersom ook. Was dat dan zo'n probleem? Richard pakte ook een keukenstoel nadat Janette tegen over Valentijn was gaan zitten. Richard wreef nogmaals door zijn haar, net alsof dat het denken makkelijk zou maken. Maar toen trok Janette haar mond open: "Niets, Ik verwacht helemaal niets van mijn schoonzoon, alleen dat hij goed voor Florinda zal zorgen. En Richard is het daar mee eens. TOCH? RICHARD?"

Richard zat nog steeds met zijn hand in zijn haar en zei niets. Er sprongen tranen in zijn ogen van verwarring. Plotseling keek Richard op. Eerst met zijn blik naar Jannete toen met zijn blijk naar Valentijn. "IK verwacht nog 1 ding van de aanstaande van mijn dochter. Hij moet bewijzen, dat hij van haar houd. En niet met haar trouwt enkel omdat ze rijk is. Dat is alles." Richard sloot zijn ogen. Dit was vast niet wat Valentijn verwacht had. Hij wist gewoon dat Javier en Florinda hem het één en ander hadden verteld. Mischien wel te veel. Maar Richard meende dit echt. Dit was eignelijk alles, wat Javier zou moeten doen.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Javier
Nachtdwaler


Joined: 03 Nov 2004
Posts: 184
Location: Raganorck, Stadswal, Huize Schmidt

PostPosted: Tue Dec 14, 2004 2:34 pm    Post subject: Reply with quote

Javier zuchtte en ging op een stoel zitten, wat zouden ze gaan bespreken? Hij kende Florinda nog maar net, maar wist dat ze perfect voor hem zou zijn.. andersom had hij zijn twijfels, ze wist namelijk niks van zijn duistere kant, hij had tot nu toe alleen maar zijn lieve en gevoelige kant laten zien, en ergens wist hij zeker dat zijn duistere kant niet zo aantrekkelijk was. Hij zwierf graag rond in het duistere district, misschien was het voor de kick, misschien hoorde hij er wel gewoon. Hij kende Florinda pas drie dagen. Hij stond weer op. "Floor..? voordat je ouders en Valentijn klaar zijn met praten wil ik je ook nog een paar dingen vertellen.." hij zuchtte weer, hij kon het beter nu vertellen dan dat ze er veel later pas achter zou komen.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Florinda Bruinsmit
Duister als de Nacht


Joined: 03 Nov 2004
Posts: 87
Location: Emmen

PostPosted: Tue Dec 14, 2004 2:43 pm    Post subject: Reply with quote

Met opgetrokken wenkbrauw keek Florinda naar Javier. Had hij zijn bedenkingen? Was hij ineens bang? Had hij te snel gehandeld? Ze zuchtte, hier was ze al bang voor. Met bibberig stem zei ze: "Jaaa?"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Javier
Nachtdwaler


Joined: 03 Nov 2004
Posts: 184
Location: Raganorck, Stadswal, Huize Schmidt

PostPosted: Tue Dec 14, 2004 2:48 pm    Post subject: Reply with quote

Javier pakte voorzichtig haar hand.. "Dat meisje, bij mij thuis... dat is mijn zusje niet..." hij keek wat moeilijk terwijl hij Florinda aan keek.. "Ik heb haar ontmoet de zelfde avond dat ik jou ontmoette, ze werkte in het duistere district, in de Rossebuurt.. ze is nog maar zestien, ik kon haar niet achter laten.. ik heb haar mee genomen naar mijn huis, waar ze rustig kon slapen.. toen ontmoette ik jou, nadat ik uit het wilde woud kwam, en vergat haar.. Ik kan niet terug draaien wat er gebeurd is.. ik hou van jou.." hij gaf haar een kus op dr hand, misschien vielen haar puzzelstukjes op hun plaats.. hij hoopte dat ze het niet erg zou vinden..
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Florinda Bruinsmit
Duister als de Nacht


Joined: 03 Nov 2004
Posts: 87
Location: Emmen

PostPosted: Tue Dec 14, 2004 2:55 pm    Post subject: Reply with quote

Florinda glimlachtte en haalde haar schouders op. Hij was zelfs lief voor anderen. Ze vroeg zich niet eens af, wat hij deed in het duistere district en eigenlijk maakte haar dat ook niet. Ze deed niets anders dan glimlachen en gaf toen een kusje op haar hand. "Ik hou van je" zei ze en meende he took
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Uriel
Dromenvanger


Joined: 17 Oct 2002
Posts: 1179
Location: Utrecht

PostPosted: Mon Dec 20, 2004 9:57 pm    Post subject: Reply with quote

Valentijn leunde achterover op zijn keukenstoel. Een diepe groef op zijn voorhoofd tekende zich af. Aantonen niet op geld uit te zijn. Hij had geen idee hoe de jongen dat zou moeten gaan bewijzen.

"Hmmm.... uw voorwaarde klinkt heel redelijk. Ik snap uw bezorgdheid." Valentijn laat zijn blik over de keuken gaan terwijl hij nadenkt. Daarbij haalt hij een hand over zijn ongeschoren kin maar stopt daarmee als hij het raspen van zijn stoppels tegen de binnenkant van zijn hand voelt.

"Ik weet niet of u het er mee eens bent, maar wellicht..." Nee dat kon hij niet maken. Hij kon toch zeker niet voorstellen om die twee jongelui op de proef te stellen op die manier. Hij schudt het hoofd. De oude Valentijn zou zonder blikken of blozen mensen hebben voorgelogen, maar nu niet meer. Dat had hij allemaal achter zich gelaten.

"Ik sta open voor uw suggestie meneer, want alhoewel ik begrijp dat u Javier op de proef wilt stellen, zie ik zelf niet echt een manier waarop."
Back to top
View user's profile Send private message
Richard Bruinsmit
Verloren en Vergeten


Joined: 06 Nov 2004
Posts: 28

PostPosted: Sat Dec 25, 2004 5:15 pm    Post subject: Reply with quote

Richard zuchtte diep. "Dat is nu juist het probleem... ik weet niet hoe. Elke man die Florinda hier voor heeft gehad ging het om haar geld, en niet om haar. En ik ben bang dat dit bij Javier ook zo is. Alleen ik weet echt niet meer hoe...."

Hij keek Valentijn aan en vroeg: "U had een idee mijnheer?"
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Javier
Nachtdwaler


Joined: 03 Nov 2004
Posts: 184
Location: Raganorck, Stadswal, Huize Schmidt

PostPosted: Sat Dec 25, 2004 7:57 pm    Post subject: Reply with quote

Javier gaf haar een knuffel en zijn gedachten dwaalden af, de ruzie gister met meneer Bruinsmit, hij zei dat ze misschien wel zwanger kon zijn, misschien was ze wel zwanger, of werd ze het, hun kindje.. Als het zo zou zijn zou hij voor hen zorgen, als het niet zo zou zijn zou het ook niet uitmaken.. Hij legde voorzichtig zijn hand op haar buik. "Je vader is bang.." die woorden zouden meer dan genoeg zeggen..
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Uriel
Dromenvanger


Joined: 17 Oct 2002
Posts: 1179
Location: Utrecht

PostPosted: Sun Dec 26, 2004 12:27 pm    Post subject: Reply with quote

Valentijn zuchtte. De man was opmerkzaam. Het was maar een spoor van een gedachte geweest, maar nu kon hij niet meer terug. De Ene straft ook zondige gedachten. "Vroeger zou ik een list hebben voorgesteld, maar mijn eed aan de Tempel van de Ene de dag dat ik mijn plicht als priester opnam verbiedt mij een dergelijke koers zelfs maar voor te stellen."

Valentijns blikken dwaalden even af. Toen schoot hem iets te binnen. Iets dat hij ooit een keer gehoord had van een dronkelap in een kroeg, in een stad hier ver vandaan. Zijn vrouw had hem op straat gezet omdat hij haar bedrogen had. Hij had niets meer omdat zijn schoonvader er destijds op aangedrongen had om te trouwen zonder gemeenschap in goederen. Hij was altijd al arm geweest en zijn vrouw rijk. Zolang ze bij elkaar bleven was er niets aan de hand geweest, maar nu hij weer op straat stond, had hij geen enkel recht op ook maar een schijntje van zijn vrouws geld. De man had een rooftocht voorgesteld, maar gezien de beschonken toestand van de man was zelfs de oude Valentijn er niet op ingegaan.

"Wat dacht u van een huwelijk, zonder gemeenschap in goederen. Een klerk zal dan de huwelijkse voorwaarden moeten vastleggen, maar Florinda houdt dan de volledige beschikking over haar eigen vermogen. Javier heeft geen enkel recht op haar geld. Ik denk dat u door het alleen al voor te stellen aan de jongen en zijn gezichtsuitdrukking te bestuderen er achter kunt komen hoe erg hij dit vind en of het hem om het geld of om uw dochter te doen is." Valentijns ogen twinkelden even. Dit zou wel eens de oplossing kunnen zijn. Hij hoopte het in ieder geval. De mensen hadden behoefte aan lichtpuntjes in hun leven. Er was al zoveel ellende, maar toch bekroop hem het vermoeden dat ooit de stroom ellende zo groot zou worden dat het volk niet meer te stoppen zou zijn. Hij schudde die gedachte van zich af. Dat was een zorg voor later...
Back to top
View user's profile Send private message
Richard Bruinsmit
Verloren en Vergeten


Joined: 06 Nov 2004
Posts: 28

PostPosted: Sat Jan 08, 2005 5:41 pm    Post subject: Reply with quote

Voor de zoveelste keer gleed de hand van Richard over zijn kin. Dit idee klonk hem goed in de oren.. Hij trok een wat vreemd gezicht en vroeg toen: "En wat nou als Javier al het geld uitgeeft terwijl ze nog gehuwd zijn?" Daar had Valentijn vast niet aan gedacht. "Is er niet een manier dat hij echt kan bewijzen dat hij van haar houd? Ik bedoel uw geloof weerhoud U er van een list te bedenken, maar weerhoud dat mij er dan ook van?" Nadat hij hoorde wat hij zei sloeg hij snel zijn handen voor zijn mond. Hij had dingen belangrijker gesteld dan zijn geloof in de ene en dat nog wel in de ogen van een priester....
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Uriel
Dromenvanger


Joined: 17 Oct 2002
Posts: 1179
Location: Utrecht

PostPosted: Tue Jan 18, 2005 1:56 pm    Post subject: Reply with quote

((Excuses voor de vertraging))

Valentijn keek de man aan. Hij kon het hem niet kwalijk nemen, maar vond dat het zijn taak als priester was om iets te zeggen. "Meneer, een list is iets waar ik me als priester niet aan wagen mag, nog iets dat ik gerechtigd ben om aan te moedigen. Er zijn priesters die beweren dat de Ene ook list en bedrog is, maar zij zijn slechts nog zoekende naar Zijn bedoeling." Valentijn pauzeerde even en dacht na.


"Ik heb wel gehoord dat het in het verre verleden gebruikelijk was om jonge mannelijke kandidaten voor een huwelijk op pad te sturen, een queeste zo u wilt. Het is echter iets dat ik alleen heb gelezen in boeken over ridders en jonkvrouwen, maar het zou voor u een geruststelling kunnen zijn dat als Javier werkelijk van haar houdt, hij bereidt is om zich op gevaarlijk terrein te begeven."

"Het kan iets kleins zijn, zolang het hem maar moeite kost. Eigenlijk gaat het er zelfs meer om dat hij zich moet inspannen dan dat het er om gaat dat hij daadwerkelijk met iets waardevols terug keert. Een reis naar Kandawel over de ondergrondse rivier om daar voor de tempel een nieuwe schaal te halen om te gebruiken tijdens de eredients bijvoorbeeld."

Valentijn knikte. Ja, op die manier zou iedereen tevreden kunnen zijn. De vader had zijn bewijs, Javier en Florinda hadden tijd om na te denken en zouden bij Javier`s terugkomst zekerder dan ooit zijn van hun zaak en zelfs de Tempel van de Ene ging er op vooruit, want een nieuwe schaal voor de eredienst was iets dat hoog op zijn verlanglijstje stond en dan ook nog van Kandawel`s glaswerk...
Back to top
View user's profile Send private message
Richard Bruinsmit
Verloren en Vergeten


Joined: 06 Nov 2004
Posts: 28

PostPosted: Tue Jan 18, 2005 7:19 pm    Post subject: Reply with quote

Door gebrek aan insipratie kon Richard toch geen list verzinnen. Hij schudde zacht zijn hoofd. Ja, misschien was zo'n questte nog niet zo'n slecht idee. En Valentijn was nog zo attend dat hij ook nog met een idee voor een questte kwam. Iets wat nog goed voor het huis van de Ene was ook. Zo kon Javier zich bewijzen aan hem, aan zijn dochter en .. aan de Ene.

Hij stond op met een glimlach en stak zijn hand uit naar Valentijn. "Dank u voor uw geweldige ideen mijnheer. Erhm zou U... erhm, het kunnen vertellen aan Florinda en Javier? Ik denk dat erhm, dat wat beter overkomt..."
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Uriel
Dromenvanger


Joined: 17 Oct 2002
Posts: 1179
Location: Utrecht

PostPosted: Tue Jan 18, 2005 7:44 pm    Post subject: Reply with quote

Valentijn stond op en schudde de man de hand. Goed dat was geregeld dan, dacht hij met een glimlach. De Ene had zo zijn wegen om zijn huis van al het noodzakelijke te voorzien. Het was aan de mensen om de wil van de Ene mogelijk te maken.

"Ik zal het ze zeggen. Ik ben blij dat we het eens hebben kunnen worden, mijnheer Bruinsmit en ik hoop u en u nu uitgebreide familie in de toekomst nog vaak bij de Eredienst te mogen terug zien."

Hij groette mevrouw Buinsmidt met een hoofdknik en en stralende glimlach en liep toen naar de hal waar Florinda en Javier zaten te wachten. De Ene wist dat ze al veel te lang in spanning gelaten waren over hun lot. Het was tijd om hen daarvan te verlossen.

Terug in de hal haalde hij even adem en wachtte hij tot Richard naast hem kon komen staan. Toen zei hij. "We hebben het erover gehad en je vader is bereidt zijn zegen aan het huwelijk te geven alleen... er zijn een paar voorwaarden."

Valentijn hoopte niet dat hij het jonge geluk nu een domper zou bezorgen. Hij vond het moeilijker dan hij dacht om ze de keerzijde te vermelden.

"In de eerste plaats zal het huwelijk worden gesloten onder huwelijkse voorwaarden. Dat houdt in dat als jullie ooit mochten besluiten toch niet helemaal bij elkaar te passen dat dan Florinda de volledige beschikking en alleen recht houdt over de erfenis en dat Javier geen enkele aanspraak kan maken op het geld van de Bruinsmidts. Dat geld is van Florinda, maar zolang jullie bij elkaar blijven is er dus geen enkel probleem."

"Verder..." Valentijn twijfelde even hoe hij verder moest gaan. Hij zocht even naar de juiste woorden, maar deze leken plots als vanzelf te komen.

"Hebben jullie wel eens gehoord van het oude gebruik om een aanstaande van een meisje op een queeste te sturen? Het was heel vroeger vooral onder de adel gebruikelijk om dit te doen. Zo kon de jongen bewijzen dat zijn liefde voor het meisje naar wiens hand hij dong oprecht was. Het leek ons," en daarbij wierp hij een zijdelingse blik op Richard, " een goed idee, om dit oude gebruik in dit geval weer boven water te halen. Aangezien je vader wil dat Javier bewijst echt van je te houden, hadden we een queeste voor hem in gedachten."

Valentijn had voornamelijk tegen Florinda gesproken, maar keek nu de beide jongelingen om de beurt aan om te zien hoe ze het nieuws opnamen.
Back to top
View user's profile Send private message
Javier
Nachtdwaler


Joined: 03 Nov 2004
Posts: 184
Location: Raganorck, Stadswal, Huize Schmidt

PostPosted: Tue Jan 18, 2005 8:40 pm    Post subject: Reply with quote

Javier wist niet goed wat hij moest zeggen, het enige wat hij wist was dat hij alles voor Florinda zou doen, hij was immers nergens bang voor. Zelfs niet voor iets wat zij een Queeste noemden, hij had geen idee wat het inhielt, behalve dat hij een tijd weg moest. Nu hij Florinda's hand al gevraagt had kon hij moeilijk meer terug. Hij stelde zich in zijn gedachtes voor hoe zon Queeste zou zijn, zoals hij in verhalen gelezen had, de meeste Queesten die hij voor zich zag waren van ridders, maar Javier was geen ridder.. Hij vroeg zich af wat hij zou moeten doen hier voor, het zou niet makkelijk zijn. Als hij niet zou slagen kon hij niet met Florinda trouwen, hoe goed hij het ook geprobeerd had. Zou Florinda hier wel mee akkoort gaan? Hij keek naar Florinda en toen weer naar Valentijn zonder Richard een blik te gunnen.

"Wat moet ik doen? Ik doe alles voor Florinda, het enige wat ik vraag is om ons nog een laatste avond te geven, om tijdelijk afscheid te nemen.. Als dat niet te veel gevraagt is althans." hij kneep zachtjes in Florinda's hand en keek haar lief aan.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> Gannon; de Hoofdstraat All times are GMT
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Page 9 of 10

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group