Raganorck Forum Index Raganorck

 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Rangen en Standen in Raganorcks 'Leger'...

 
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> Vragen en Antwoorden
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Galliminus
Leeuwenhart


Joined: 02 Feb 2002
Posts: 818
Location: Raganorck Kasteel

PostPosted: Fri Feb 20, 2004 5:16 pm    Post subject: Rangen en Standen in Raganorcks 'Leger'... Reply with quote

Op zich zou het wel handig zijn als we een een ietwat meer duidelijker beeld hebben van de wethandhavers binnen Raganorck... Dit voor het algemene beeld en omdat het gewoon leuk is om uit te werken met een paar personen..
Als eerste zie ik het nut er van in om de soldaten/wachters die in het Kasteel dienen een apparte groep te laten vormen die ietwat los staan van het algemene Raganorckse 'leger' wat buiten het kasteel dient. (al horen zij hier uiteraard in het grote plaatje van het Raganorckse Leger)

Ik heb wat aan rangen zitten denken;

(Rangen die onderstreept zijn bestaan niet in het Kasteel... omdat het nu eenmaal een selecte 'kleine' groep is die daar dient)

manschappen
    soldaat
    soldaat 1e klasse

korporaals
    korporaal
    korporaal 1e klasse

onderofficieren
    sergeant
    sergeant-majoor (Bernt)

officieren
    luitenant
    kapitein (Galliminus)

Hoofdofficieren
    kolonel
    generaal

    (de Vrouwe Ophelia Nachtstorm)


Dit is natuurlijk maar een ruwe schets.. (met wat ik nog ongeveer uit mijn blote bol weet) Titels als Schout, Wachtmeester e.d heb ik er tot nu bewust uitgelaten omdat het de situatie enkel verwarrender zou maken,....zoals ik al zei; het is een ruwe schets en veel benamingen zitten mij ook niet helemaal lekker in een Middeleeuwse setting... Wink

Maar ook dingen als; Hoe groot is het Raganorckse 'leger' in zijn totaliteit als je iedereen uit het Kasteel, de mannen op straat en op de muren, en de mannen die altijd paraat moeten staan in geval van nood bij elkaar optelt?
Wat is de algemene structuur? Is er een Academie/Kazerne etc....

Roept u maar! Confused
_________________
Galliminus dan Maros, Kapitein in het Adellijke Regime van Raganorck.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Lunea
Dromenvanger


Joined: 30 Jun 2002
Posts: 558

PostPosted: Fri Feb 20, 2004 6:45 pm    Post subject: Reply with quote

Ik had me stiekem voorgesteld ( zeker bij het gevecht om de smidse) dat een groot deel van het Raga leger uit vrijwillegers bestaat. Net zoals bij de kelten e.d. als er oorlog werd gevoerd dat tussen het zaaien een oogsten door gebeurde en daar was iedereen bij die een zwaard vast kon houden zeg maar.

En daarnaast dus de 'beroeps' in dienst van de Vrouwe die dus ook leven en wonen in en om het kasteel.
Wat rangen betreft...

Ik zou de klassen wat beperkter houden... gewoon soldaat dus en een veteraan die daarboven staat ( zoals Bernt) Die geen adellijke titel hebben.

Daarboven dan weer de adellijken...zgn Ridders zoals Galli, die verantwoording afleggen aan Ophelia.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Lucer Vincero
Nachtdwaler


Joined: 19 Dec 2002
Posts: 374
Location: Zeist

PostPosted: Fri Feb 20, 2004 8:48 pm    Post subject: Reply with quote

Ik vermoed dat er toch wel enige rangen zullen zijn in het Kasteel, of ze zo uitgebreid zijn als dat Galli voorstelt weet ik niet.
Kaptein en Sergeant(-majoor) zijn er natuurlijk wel al, maar of er een generaal is betwijfel ik, het was in de Middeleeuwen niet ongebruikelijk voor een vorst om een leger zelf aan te voeren. En aangezien Ophelia alle raadsheren en misschien zelfs de legerstaf de laan uit heeft gestuurd na hun 'verraad' is het niet onwaarschijnlijk dat het leger zich nu in enige wanorde bevindt.

Een ander onderdeel van het leger waarvan ik vind dat het er wel bij hoort zijn de trobadours en de standaarddragers, het zijn inspirerende mensen die tijdens een gevecht vaak leiding geven aan een eenheid van troepen. Of dit al dan niet officieren zijn laat ik open.
_________________
~ Ik ben onnavolgbaar daar waar de zee mijn voetstappen heeft weggewassen ~
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Lunea
Dromenvanger


Joined: 30 Jun 2002
Posts: 558

PostPosted: Sat Feb 21, 2004 10:50 am    Post subject: jaa! Reply with quote

Vaandel dragers zijn onmisbaar! En is het Troubadoer of Tamboerijn...? In elk geval de persoon die een ritme voor marcheren aangeeft en zo de lijm van het leger vormt. Dit is meestal een schildknaapje ofoz dacht ik...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Lupijn
Dromenvanger


Joined: 13 Sep 2002
Posts: 434
Location: Raganorck

PostPosted: Sun Feb 22, 2004 9:26 pm    Post subject: Rangen Reply with quote

Wat betreft het leger van Raganorck, ben ik het met Lunea eens dat dit voor het overgrote deel uit vrijwilligers zou moeten bestaan, burgers en ambachtslieden die in gilde-verband ten strijde trekken in tijden van oorlog.

De dagelijks parate troepen zouden naar mijn mening gewoon de paleis- en stadswachters moeten zijn.

Het moeilijke in het benoemen van de rangen in het leger is het feit dat we tussen een feodaal systeem (rang naar stand in adel) en het latere systeem (zie galli) zitten. Ik stel dus voor het leger op te bouwen naar het feodale systeem en dat we voor de de wachters (paleis en stad) voorlopig het volgende gebruiken:

Manschappen:
- Wachter of Wachtsman

Onderofficier
- Wachtmeester (andere benaming van het hedendaagse 'sergeant')

Officier
- Kapitein

Zolang het rollenspel ons niet noodzaakt meer rangen te verzinnen, stel ik voor dat we het hier even bij laten. Hopelijk hebben we het leger niet al te snel nodig ... Wink
_________________
-=Lupijn=-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Lupijn
Dromenvanger


Joined: 13 Sep 2002
Posts: 434
Location: Raganorck

PostPosted: Mon Feb 23, 2004 12:24 pm    Post subject: Verplaatst Reply with quote

Ik heb deze draad maar eventjes verplaatst naar de plek waar hij eigenlijk thuishoort, de "Suggesties, Gastenboek & Ideeën -draad"
_________________
-=Lupijn=-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Samara Jalaya
Hare Koninklijke Grilligheid


Joined: 03 Feb 2002
Posts: 663

PostPosted: Mon Feb 23, 2004 1:52 pm    Post subject: Reply with quote

Ik heb ooit een stuk geschreven over het leger van Raganorck, maar dat was wel onder het bewind van Déarc, toen alles er wat ruwer aan toe ging zeg maar.

In ieder geval, het leger was een bij elkaar geraapt zooitje flinke heren die doorgaans onder de grond verbleven in grotachtige catacomben onder het kasteel. Deze grotten staan los van het labyrinth en komen uit op het lage land rondom Raganorck, met één trap die naar de hoger gelegen kwartieren en uiteindelijk het kasteel leidt.

De rangverdeling is uitermate simpel: iedereen die geen Generaal is dient zijn mond te houden en te luisteren Smile De Generaals op hun beurt hebben te gehoorzamen aan de Koning(in). In principe kan iedereen zich aansluiten, maar de trainingen en het leven in het leger is een zware beproeving. Het leven in de grotten is uiterst primitief en regelmatig breekt er hier en daar een handgemeen los. Er wordt geworpen met de fluitspelers en trommelaars waardoor doorgaans fluitspelers en trommelaars met grote angst bij de troepen verblijven. De Generaals op hun beurt zijn ook niet de vriendelijkste, kortom, het hele oorlogsgebeuren is geen pretje. In oorlogssituaties grijpt trouwens wel iedereen naar de hooivork, hakbijl of huishoudelijke apparatuur, want het leger houdt vooral van grootschalige slachtpartijen en heeft een hekel aan details Smile
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Guest






PostPosted: Wed Feb 25, 2004 9:10 am    Post subject: Reply with quote

misschien moeten we ook rekening houden met het feit dat Raganorck niet echt een oorlogzuchtig land (meer) is. tenslotte, het is maar een (grote) stad met wat boerderijen er omheen. Het leger dient vooral ter ordehandhaving binnen te stad en het beschermen van de stad tegen gevaren uit het woud. We hoeven niet echt bang te zijn voor een grootschalige invasie uit een buurland met zo'n wild woud om de stad heen, ik denk niet dat dat woud het leuk vind als soldatenlaarzen alle jonge boompjes platmarcheren Razz

zoals ik het me voorstel is er inderdaad weinig reden tot het verzinnen van meer rangen. Een rangorde ontstaat vanzelf in elke groep, een jonge soldaat zal wel doen wat een veteraan hem 'adviseert', als het geen belangrijke beslissing betreft en niet in strijd is met orders van een hogere rang. zo zal een veteraan ook meer verantwoording moeten afleggen bij zijn meerdere omdat men meer van hem kan verwachten. Het is dus meer een kwestie van het eigen inzicht dan van regels en rangen.

ik kan me ook voorstellen dat een edelman enig gezag heeft, en dat een wachtsman wel geneigd zal zijn om ook orders van zo iemand op te volgen?
Back to top
Gashyr
Nachtdwaler


Joined: 22 Sep 2002
Posts: 385
Location: Deventer

PostPosted: Wed Feb 25, 2004 9:12 am    Post subject: Reply with quote

dat was ik dus, ik ben nog niet helemaal gewend aan het nieuwe inlogsysteem
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger
Radijs
Sporenzoeker


Joined: 05 Apr 2004
Posts: 9
Location: Zwolle

PostPosted: Mon Apr 05, 2004 3:59 pm    Post subject: Reply with quote

Dingen zoals orde en de wet handhaven wordt vaak op lange termijn niet door een leger gedaan maar door een meer of minder georganiseerde politiemacht. Omdat een leger niet is uitgerust om goed met berovingen, diefstal, moord en dergelijke dingen om te gaan. Soldaten en legers zijn vooral goed in "Hurting people and breaking dingen" als ik even mijn favoriete strip mag citeren.

Het lijkt mij logisch dat als je in de stad en omstreken problemen krijgt of veroorzaakt dat je dan een schout of onderschout aan je broek krijgt in plaats van een soldaat.
_________________
Bij het maken van dit bericht zijn geen bomen gesneuveld. Echter er zijn vele electronen ernstig in ongerief gebracht.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> Vragen en Antwoorden All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group