Raganorck Forum Index Raganorck

 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Sommige dingen

 
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> De Kamer der Letteren
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Martys Brendarion
Nachtdwaler


Joined: 09 Jun 2003
Posts: 118

PostPosted: Sun Aug 10, 2003 8:33 pm    Post subject: Sommige dingen Reply with quote

Hmmm heb soms het idee dat er een paar dingen zijn die even waar zijn als dat ze onuitgesproken zijn. Ik bedoel dan die dingen waarvan iedereen weet dat ze er zijn, maar waarover niet kan of mag gesproken worden. Een van die dingen is de gedachte dat alles naar de klote gaat. Ligt het aan mij of is het inderdaad zo dat iedereen vrolijk doorgaat terwijl er in mijn hoofd een fin-de-sciecle gevoel heerst. Het is het einde van een tijdperk, zoniet van de wereld zoals wij die kennen en tegelijkertijd van een toekomst die beangstigender is dan ooit tevoren. Als je nu eens goed kijkt naar het wereldtoneel dan lijkt het toch alsof het alleen maar mis kan gaan, terwijl er absoluut niets is wat je er ook maar tegen kan doen. Ja schreeuwen en stampen, protesteren en schelden, maar wat bereik je daarmee? Welke demonstratie wordt ook nog maar enigszins serieus genomen? Zelfs in Nederland, wat laten we eerlijk, tot voor kort nog een van de landen was met het meeste gezond verstand, lijkt de aankomende rampspoed zich te manifesteren in een regering die maar wat aan klooit en klaarblijkelijk geen enkel belang hecht aan onderwijs, zorg en cultuur. Ik denk dat ik hier maar weer even stop. Schrijf mezelf nog eens een dip in. Wou dit even in letters voor me zien en ik hoop dat er iemand op reageert. Misschien maak ik nog wel eens een discussie los of bereik ik mensen die wel een manier weten om iets, als is het maar klein, te veranderen ten goede aan de onheilspellende onafwendbare route naar rampspoed die we met z`n allen lijken te zijn ingeslagen...

Back to top
View user's profile Send private message
Lunea
Dromenvanger


Joined: 30 Jun 2002
Posts: 558

PostPosted: Mon Aug 11, 2003 6:18 am    Post subject: Re: Sommige dingen Reply with quote

Je bent zeker niet de enige met dit gevoel en het enige wat de mens kan doen is glimlachend aanploeteren en verbeteren daar waar mogelijk. Wat mij angst aanjaagd is de hoeveelheid mensen op de wereld en de extreme religieuze overtuigingen die sommigen koesteren.


Maaaaar voordat ik mezlef ook in een `depressie`schrijf. Als je het over het grote geheel bekijkt vind je vele andere momenten in de geschiedenis waar het er allemaal niet zo rooskleurig uitzag en waar de wereld op zijn eind leek.

We hebben econisch een aantal prachtige jaren achter de rug en dat geeft oko sociaal een rustige tijd, nu keldert de economie en daarmee het vertrouwen van de mens in de economie en de regering.

Wat mijn `heilige overtuiging`is is wie goed doet goed ontmoet, dus een positieve instelling en bedenk vooral dat het einde van de wereld voor ons vaak alleen het einde van beschaving inhoud. het is allemaal zo erg niet....echt niet.

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Gashyr
Nachtdwaler


Joined: 22 Sep 2002
Posts: 385
Location: Deventer

PostPosted: Mon Aug 11, 2003 8:22 pm    Post subject: Re: Sommige dingen Reply with quote

ik ken het gevoel, de gedachte, maar ik heb ze al lang achter me gelaten. er zijn redenen genoeg om je depressief te gaan lopen maken zonder aan de toekomst te denken, deze gedachten zijn alleen maar een zoveelste belemering van het geluk, maar het is vrij makkelijk om hier je ogen voor dicht te doen, en dat doe ik dan ook met plezier, de film draait ook wel door als iedereen in slaap valt tijdens het kijken

~ met z'n blauwe badeendje

Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger
Lunea
Dromenvanger


Joined: 30 Jun 2002
Posts: 558

PostPosted: Tue Aug 12, 2003 10:57 am    Post subject: Re: Sommige dingen Reply with quote

Mooi gesproken blauw badeendje! Je mag idd best wel eens je ogen dichtdoen.|I

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Martys Brendarion
Nachtdwaler


Joined: 09 Jun 2003
Posts: 118

PostPosted: Fri Aug 15, 2003 2:05 pm    Post subject: Re: Sommige dingen Reply with quote

Ik zie hoe de aarde splijt
en ons verzwelgd
Ik zie skeletten van torens trots en zwartgeblakerd
staan op een tapijt van botten
Ik ken ze bij naam
ook nu hun neo-ogen zijn gedoofd
Ik weet dat het eindigen gaat
en ik machteloos sta tegenover het tij
Ik loop nogmaals langs hun huidige trots
en wacht op de golfslag
tot het komen gaat en voorbij gaat,
want het gaat voorbij
altijd

Gedichtje geïnspireerd op m`n rant van hierboven.
Door m`n ogen te sluiten gaat m`n schuldgevoel helaas niet weg al weet ik ook wel dat dat eigenlijk onzin is, maar toch...
Aaaargh. ingewikkeld. Waarom snap ik nu pas dat volwassenen ook maar mensen zijn die maar wat aanklooien in de hoop dat het goed gaat komen? Dacht altijd dat docenten, ouderen, landsbestuurders etc. slim waren en het overzicht hadden, waardoor ze krachtdadig de juiste beslissingen konden nemen, maar nee hoor. Misschien naïef van mij om me zolang aan dat drogbeeld vast te houden, maar het alternatief is nogal beangstigend. "Goh, we zitten hier nu met z`n allen en we klooien eigenlijk maar wat aan, maar zolang niemand door heeft dat we gewoon maar wat aanrommelen lijkt het tenminste nog wat." Vreemd hoor... :

Back to top
View user's profile Send private message
Gashyr
Nachtdwaler


Joined: 22 Sep 2002
Posts: 385
Location: Deventer

PostPosted: Fri Aug 15, 2003 6:26 pm    Post subject: Re: Sommige dingen Reply with quote

mooi beeldend gedicht, de stijl bevalt me wel.


maar als volwassenen ook maar "wat aanrommelen" zonder een duidelijk overzicht van de gevolgen, waarom zou jij je dan schuldig voelen? Als alle mensen op deze wereld het gewoonweg niet beter kunnen doen dan ze nu doen, waarom zou dan juist jij een schuldgevoel daarvan krijgen? dat is totaal onterecht en bovendien heeft het weinig zin je schuldig te voelen, want daarmee help je niemand. Juist door je niet schuldig te voelen en een positieve instelling te hebben help je de wereld, ook al is het maar een heel klein stukje, je directe omgeving, want alleen al je emoties beïnvloeden de mensen die zich in jouw buurt bevinden.

~ met z'n blauwe badeendje

Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger
Martys Brendarion
Nachtdwaler


Joined: 09 Jun 2003
Posts: 118

PostPosted: Sat Aug 16, 2003 7:25 am    Post subject: Re: Sommige dingen Reply with quote

Dank.

Punt is dat ik al dat aanrommelen zie als een grote rommelige stap de afgrond in. Zodra je je ervan bewust bent dat er alleen maar wat aangerommeld wordt, wil je er toch zeker iets aan doen om dat te voorkomen? Maar wat en hoe blijft de grote vraag. Je kunt alleen maar rommelen, je weet de toekomst evenmin als het verleden en weet nooit van te voren de gevolgen van je acties. Is enigszins frustrerend, maar idd je kunt niets anders dan het zo goed mogelijk proberen, net als ieder ander en dan zien hoe het mis loopt ondanks alle goede bedoelingen.

Owja, sorry ik ben en een beetje pessimistisch en een beetje advocaat van de duivel aan het spelen. Over het algemeen sta ik vrij positief in het leven hoor. Is echt niets mis met mij ofzo... Niet dat jullie het idee krijgen met een Uriel in een depressie te discussiëren. Eerder slechts een dipje ;-)

Back to top
View user's profile Send private message
Eduward Eyckenbladt
Nachtdwaler


Joined: 02 Mar 2003
Posts: 178
Location: Emmen

PostPosted: Sat Aug 16, 2003 4:54 pm    Post subject: Re: Sommige dingen Reply with quote

Een zeer aangrijpend gedicht Uriel, ik denk dat het je gevoel goed vertaald.
Maar kop op Uriel, de wereld mag dan wel vervuild zijn, en er mogen nu wel een groot aantal 'oorlogen' woeden maar we leren snel en oorlogen zijn er altijd geweest.
Ik vertrouw er nog altijd op dat alles uiteindelijk goed komt. Noem me een eeuwige optimist maar het is nu eenmaal een van mijn levensopvattingen.
Niks gebeurt zonder reden, alles heeft een doel.

Ik heb ook net een mailtje ontvangen die hier wel bij past. Ik werd er niet echt vrolijk van maar het zijn feiten en daar kun je (over het algemeen) moeilijk omheen.

DE WERELD ANDERS GEZIEN !
Indien men de wereld vergelijkt met een dorp van 100 inwoners, rekening houdende met alle bestaande volkeren, dan zou dit dorp bestaan uit:
a.. 57 Aziaten - 21 Europeanen - 14 Amerikanen (Noord en Zuid) - 8 Afrikanen
b.. 52 vrouwen - 48 mannen
c.. 70 niet-blanken - 30 blanken
d.. 70 niet-christenen - 30 christenen
e.. 89 hetero's - 11 homo's
f.. 6 personen zouden 59% van de totale wereldrijkdom bezitten
g.. 6 personen zouden de VS-nationaliteit hebben
h.. 80 zouden dakloos zijn
i.. 70 zouden analfabeet zijn
j.. 50 zouden afhankelijk zijn van iemand anders
k.. 1 zou sterven 2 zouden geboren worden
l.. 1 zou een PC hebben 1 zou een diploma hebben

Wanneer men de wereld op deze manier bekijkt word het duidelijk dat begrip, aanvaarding en studies noodzakelijk zijn.

Indien je deze morgen bent wakker geworden en je bent niet ziek, dan ben je gelukkiger dan 1 miljoen mensen die in de komende dagen zullen sterven.

Indien je nooit oorlog, eenzaamheid, honger of het lijden van de gewonden hebt meegemaakt, dan ben je gelukkiger dan 500 miljoen mensen in de wereld.

Indien je naar de kerk kan gaan zonder je bedreigd te voelen, zonder gearresteerd te worden of zonder dat je gedood wordt, dan ben je gelukkiger dan 3 miljard mensen in de wereld.

Indien je eten in de ijskast hebt liggen, je gekleed bent, je een dak en een bed hebt, dan ben je rijker dan 75% van de inwoners van de wereld.

Indien je een bankrekening hebt, een beetje geld in je portefeuille of een beetje kleingeld in een doosje, dan hoor je bij de 8% rijkste mensen van de wereld.

Indien je dit kan lezen, dan ben je dubbel gezegend, want :
1.. Iemand heeft aan jou gedacht
2.. Je hoort niet bij de 2 miljard mensen die niet kunnen lezen. En je hebt een PC (desnoods op je werk!)!

Ooit heeft iemand gezegd :
a.. Werk - alsof je geen geld nodig had
b.. Dans - alsof niemand naar je aan het kijken is
c.. Zing - alsof niemand naar je aan het luisteren is
d.. Heb lief - alsof niemand je ooit gekwetst had
e.. Leef - alsof het Paradijs hier, op aarde, was.
Het is de internationale week van de vriendschap.

Stuur deze mail naar al je vrienden en andere personen die je belangrijk vindt. Indien je dit niet doorstuurt, dan zal er absoluut niets gebeuren. Maar, indien je dit wel doorstuurt, zal je misschien iemand een glimlach ontlokken...

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Gashyr
Nachtdwaler


Joined: 22 Sep 2002
Posts: 385
Location: Deventer

PostPosted: Sat Aug 16, 2003 8:17 pm    Post subject: Re: Sommige dingen Reply with quote

ik kan het niet nalaten een fout in dat mailtje op te merken. die zes mensen die samen meer dan 50% van de rijkdom hebben, moeten alle zes wel een PC hebben, want het is tegenwoordig ondenkbaar dat iemand zoveel geld heeft en geen computer in zijn huis of op de plaats waar hij zoveel geld "verdient". verder is het zeer waarschijnlijk dat 4 van die 6 mensen een diploma hebben. maar dat maakt verder niets uit

ik ben het gewoonweg niet eens met de inhoud van dit mailtje. op TV zag ik eens een documantaire over vluchtelingenkampen, ergens in afrika ofzo, waar honderden mensen in veel te kleine tentjes op elkaar zaten, en de kinderen die daar waren renden vrolijk in het rond en lachten op de manier waarop alleen een kind kan lachen, die kinderen waren op dat moment gelukkig, omdat ze voor het eerst in hun leven veilig konden rennen en stoeien, zonder zich druk te maken over enige dreiging van vijandelijke legers die schieten op alles dat hun kleuren niet draagt. Daarentegen ken ik veel mensen hier in nederland die in een huis wonen, goed te eten hebben, naar school gaan, twee ouders hebben en een computer en op weg zijn naar een diploma, maar toch diep ongelukkig zijn. geluk heeft niets te maken met je leefomstandigheden, maar met je eigen criteria voor een gelukkig bestaan. iemand met een doodwens zal echt niet veel gelukkiger zijn dan een zieke die wil blijven leven maar het gewoon niet meer kan.

en verder heb ik een afkeer van doorstuur emailtjes, van welke soort dan ook.

~ met z'n blauwe badeendje

Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger
Martys Brendarion
Nachtdwaler


Joined: 09 Jun 2003
Posts: 118

PostPosted: Sun Aug 17, 2003 11:20 am    Post subject: Re: Sommige dingen Reply with quote

dat doorstuurmailtje werkt wel lekker relativerend en soms heb je dat gewoon even nodig. :-) Je glimlach heb je bereikt. Ben zelf ook geen persoon van doorstuur mailtjes e.d. delete ze altijd gelijk. De inhoud hoeft dan niet helemaal accuraat te zijn toch is de strekking zodanig dat je je realiseert hoe goed je het hier eigenlijk wel niet hebt vergeleken met een heleboel andere mensen. Zoveel luxe... al ben ik het dan weer met Gashyr eens dat Welvaart en Welzijn twee heel verschillende dingen zijn. Soms vraag ik me wel eens af hoeveel mensen zich dat gewoon niet realiseren. Wat heb je aan geld verdienen als je daardoor geeneens tijd hebt om het uit te geven? Wat heb je aan een vervelende studie voor later, voor een baan die je niet leuk vind, als je nu niet gelukkig bent? Achja zoals ik al zei, iedereen rommelt wat en probeert gelukkig te worden. Ik ben nu gelukkig, heb een eigen kamer, eten, dak, vrienden, vriendinnetje en ben tevreden met de keuzes die ik gemaakt heb tot nu toe. Geen reden tot ongelukkig zijn, enkel tot bezorgdheid en soms slaat die bezorgdheid wellicht een beetje door in een pessimistisch wereldbeeld... dan moet ik gewoon practische dingen doen en leren m`n verstand maar even uit te zetten. Verdorie ze leren je denken op school en Universiteit, waarom leren ze je niet af en toe om NIET te denken? Kan me voorstellen dat je daar af en toe heel gelukkig van wordt...

Back to top
View user's profile Send private message
Samara Jalaya
Hare Koninklijke Grilligheid


Joined: 03 Feb 2002
Posts: 663

PostPosted: Sun Aug 17, 2003 12:56 pm    Post subject: Sommige dingen Reply with quote

Heerlijk om af en toe mensen te treffen die dezelfde gevoelens delen als jij. Ik kan me een tijd herinneren, een paar jaar geleden, dat ik me het wereldleed bijna persoonlijk aantrok. Waar ik ook keek zag ik onrecht; mensen die te vroeg stierven, volkeren die elkaar uitmoordden om geen reden, ziektes waar niemand iets aan kon doen, eenzaamheid, afgunst, een wereld die zichzelf naar de verdoemenis aan het helpen was. Ik dacht dat ik in dit leven maar één taak had en dat was die rotaarde veranderen, alle mensen laten realiseren waarmee ze bezig zijn. Een nieuw begin maken.

Ik denk dat alles veranderd is toen mijn vader stierf. Mijn wereldbeeld is verkleind, heel erg verkleind. De cirkel die ik eerst om de hele wereld trok, trek ik nu om mijn naaste omgeving, alles wat binnen mijn bereik ligt. Het is een hele klap om je te realiseren dat dat de werkelijke wereld is waar je grip en invloed op hebt, dat alles wat daar buiten valt een natuurlijke loop heeft waar je je alleen maar aan kunt overgeven. Als ik er de natuurlijke kracht voor had, zou ik de schouder willen zijn voor alle huilende mensen in de wereld, zou ik alle dictators een rotschop onder het dictatoriale achterwerk willen geven en de wetten schrijven voor de ideale samenleving. Ik zou goederen willen herverdelen en hoop willen prediken in plaats van verdriet. Maar het is spijtig, de mens is niet gebouwd voor daden van die omvang en in mijn hart is geen plaats voor een naasteliefde-bestand van vier miljard zielen.

Waar ik wel grip op heb is mijn omgeving. Ik heb me tot levensdoel gemaakt om Een Paar Bijzondere Mensen Gelukkig Te Maken. Meer niet. Daar heb ik al mijn leven vol aan. Het is niet zo dat het me niet interesseert wat er verder gebeurd in de wereld, maar dat ik mezelf en anderen onnodig ongelukkig maak door me als commentator op de aardellende te storten terwijl ik voor de mensen om heen zoveel had kunnen betekenen. Daarbij geloof ik niet dat het einde der tijden nabij is. We blijven nu eenmaal mensen, beesten, en vroeg of laat zal het met ons afgelopen zijn omdat de evolutie en de natuur hardhandig met ons afrekend, maar voorlopig leven we zoals we altijd geleefd hebben. Onze tijd is daarmee niet slechter of desastreuser dan welke tijd dan ook.

Christian, als ik je mijn levenswijsheid mag meegeven: iedere dag is er eentje. Er is niemand die je beschermd tegen dood, verlies of pijn. Dat zijn dingen waaraan we niet moeten willen ontsnappen, we moeten er juist mee leren leven. Er is niemand die dat vóór ons doet, voor ons eigen geluk zijn we alleen zelf verantwoordelijk. Met liefde voor de wereld is het net als liefde voor jezelf: je kunt jezelf haten om alle slechte eigenschappen die je bezit, maar beter zou je kunnen zoeken naar je eigen schoonheid. Schoonheid en slechtheid houden elkaar in balans. Zoek naar het evenwicht. Laat de weegschaal niet overslaan naar de zwarte kant. Er hebben een half miljoen mensen honger, maar drie huizen verder woont je oma die je al een half jaar niet meer bezocht hebt, een klein jongetje die je een plezier zou doen door al je verhalen te vertellen. Je kunt dingen veranderen. En in die kleine wereld die de jouwe is, is, geloof me, het leven helemaal zo slecht niet.

(dit klinkt heel dominee-achtig allemaal. sorry :) )

~ Samara

Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Eduward Eyckenbladt
Nachtdwaler


Joined: 02 Mar 2003
Posts: 178
Location: Emmen

PostPosted: Sun Aug 17, 2003 1:54 pm    Post subject: Re: Sommige dingen Reply with quote

Ik kan niet anders dan het eens zijn met Samara; als je je naaste omgeving gelukig maakt, en iedereen (dieren en planten inbegrepen) dat zou doen zouden we geen betere wereld kunnen wensen.
En als je nog niet over je dipje heen bent zet gewoon -Live ~ They stood up for liefde- op en luister maar eens goed naar de tekst, die lijkt verdacht veel over waar deze draad nu eigenlijk over gaat.

Leef wees gelukig en maak anderen ook gelukig:D

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Martys Brendarion
Nachtdwaler


Joined: 09 Jun 2003
Posts: 118

PostPosted: Thu Aug 28, 2003 10:49 pm    Post subject: Re: Sommige dingen Reply with quote

Hey bedankt voor alle goede raad. Ben nu terug van vakantie, heb gelift en een aantal geweldige dingen meegemaakt die mijn vertrouwen in de mensheid voor een deel weer hebben hersteld. Heb me gerealiseerd dat ik sterker ben dan ik dacht te zijn, dat ik meer aankan dan ik dacht aan te kunnen ook al wist ik al dat ik mentaal een heel eind kan gaan, blijkt dat physiek ook te gelden. Ik ben gelukkig, heb m`n weegschaal losgelaten, ja sorry precies de andere kant op. M`n pogingen neutraal te zijn, evenwicht te vinden, goed en kwaad te balanceren op een dun randje maakte me ongelukkig. Goed en kwaad, vreugde en verdriet horen erbij, net als leven en dood. De wereld is mooi als je weet waar je kijken moet. Ik zag goede mensen en het maakte me blij. Ik zag wat je bereikt met een glimlach, heb twee nachtenlang met wildvreemden door Berlijn gedwaald en gezien dat iedereen smacht naar contact, dat we allemaal mensen zijn die een grote aardklomp bewonen en er het beste van proberen te maken. Ik weet niet precies waar het precies door komt, maar ik ben gelukkig. Heb vrede met mezelf en weet wat ik wel wil en kan en weet waar ik heen ga. Heb ontdekt dat ik een aantal waardevolle dingen kan doen die me voorheen nutteloos toeschenen. Ik ben zelfstandig, kan naar mensen luisteren, kan mensen laten glimlachen en kan ervoor zorgen dat iemand net even een betere dag heeft dan voorheen. Ik weet ook wat ik niet kan en dat is in m`n eentje de hele wereld voeden, iedere zwerver een euro in zijn knuist drukken in de hoop dat hij er geen drugs van koopt, dictators omver werpen, systemen veranderen. Ai klein radertje met twee passies schrijven en theater, eens zien wat we daarmee kunnen bereiken! Als ik erg dramatisch overkwam, zo erg is het met mij niet gesteld. Ik heb vlagen van neerslachtigheid, maar die gaan ook weer over, uiteindelijk... is niets om je zorgen om te maken. Ik leef en ik zal overleven. Niet uit woede wat me eerder een keer gered heeft, maar uit liefde voor het Leven zelf. Ai en dan was Olga bang dat ze als een dominee klonk.
Vond het erg mooi wat iedereen hier schreef. Ben echt blij dat we deze discussie op een zo respectvolle manier op dit forum kunnen hebben. Ook filosofie en theologie wordt gerekend tot de Letteren.

Een nieuwe poëzie poging. Excuseer het is in het engels...

It dances stark and Dood,
Old friend Insecurity,
Taking vengeance with impunity,
Colliding against walls of green,
My old friend and me,
Kill our Blue,
Draw my Red
Drain me dry,

It is over,
I feel better,
gelaat with me this Yellow morning dew,
And dance to this new tune.
I will live

Back to top
View user's profile Send private message
red
Dromenvanger


Joined: 13 Feb 2002
Posts: 399

PostPosted: Sun Aug 31, 2003 11:23 am    Post subject: Re: Sommige dingen Reply with quote

Mooi gesproken Olga, kan me daar zo invinden. Sinds mijn vader is overleden lijkt mijn leven alleen maar beter te zijn geworden. Wat hij me mee heeft gegeven is tot bloei gekomen na zijn dood. Het grootste verdriet kan zo soms lijden tot iets moois.

Als ik het soms even niet meer weet ga ik de tekst van de desiderata lezen...

Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> De Kamer der Letteren All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group