Raganorck Forum Index Raganorck

 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Galliminus' Ommedraai.....

 
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> De Kamer der Letteren
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Galliminus
Leeuwenhart


Joined: 02 Feb 2002
Posts: 818
Location: Raganorck Kasteel

PostPosted: Tue Feb 11, 2003 4:58 pm    Post subject: Galliminus' Ommedraai..... Reply with quote

Dit is niet de Galliminus van Raganorck,..maar de Galli waarmee ik al sinds 1990 Oog des Meesters speel

Uit de Kronieken van Galliminus dan Maros,
Rondrapriester aan de orde van Tempeliers te Wehrheim

Ik herinner mij de 21e Praios, 18 Hal, als de dag van gister. Het waren toen de meest bloedige dagen tijdens de Orkentrek. We waren onderweg naar Rhodenstein. Ik reed met mijn garnizoen een regelrechte hinderlaag in, en het ergste was dat wij dit allen wisten.

Spionnen van het Rijk hadden de Garde ingelicht dat Rhodenstein een aanval te verduren zou krijgen van de Orken, de Zwartpelzen om precies te zijn. Die dag hadden wij twee opties: dwars door de vallei en door de kloof, de kortste weg, of over de rotsachtige heuvels, een pad waar wij minimaal drie dagen mee zouden verliezen. Waarschijnlijk zouden we dan te laat komen om de aanval te verhinderen.
Hoofdman Tiro en ik hadden lang overlegd, en we besloten om toch door de kloof te trekken. Mijn mannen stonden allen achter deze beslissing, zoals iedere eerzuchtige Rondriaan zou doen. Rhodenstein zou niet vallen!
En dus reden we met 100 manschappen de kloof in, bestaande uit 25 ruiters en 75 man voetvolk, waaronder de schutters. Na enkele mijlen de kloof ingereden te zijn besloten de Orken om ons te verhinderen om de stad Rhodenstein te bereiken.

Voor en achter ons regende het rotsen. De Orken trachtten ons te overgieten met kokende teer. Natuurlijk hadden zij ons verwacht. Rond ons heen zagen Hoofdman Tiro en ik onze gelederen krimpen. Te veel van mijn soldaten stierven een afgrijselijke dood. Maar wij vochten terug. We hadden immers geen keuze, het was vechten of sterven. Langs de wanden van de kloof klommen de Orken naar beneden. Pas nu gaf ik de schutters het bevel om hun bogen te spannen en te schieten. En dat was een door de Orken schijnbaar onvoorziene omwenteling! Als de beesten die zij zijn vielen er Orken op de rotsen te pletter. Doffe geluiden doorklonken langs de wanden van de kloof. De halve nacht leverden wij slag met de overmacht aan Orken. Ik was veel mannen verloren, maar de verliezen van de Orken waren groter. Die nacht heb ik vaak uitgeroepen naar de Heilige Vrouwe om ons te behoeden voor deze wandaad van de legers van de Bloedgod Brazoragh. Tijdens het gevecht waren enkelen van het voetvolk de rotsen aan het verwijderen die ons de doorgang naar Rhodenstein versperden.
Na uren van delerium en bloedige slag konden wij ons langs de rotsen bewegen, en de uitweg van de kloof bereiken die ons naar Rhodenstein zou brengen. Maar de Orken zaten ons op de hielen.

Ik was zo'n 40 man verloren, waaronder enkele goede jeugdvrienden, en vrienden van mijn geliefde vader.

"Oh Simonin, wat zal ik je schaterlach missen op je door de zon gerimpelde gezicht... Zo ook Alrik, ik zal nimmer vergeten hoe je mij het leven redde op de academie, toen ik struikelde tijdens ons spargevecht, en van de wachttoren dreigde te vallen. Hoe onschuldig waren onze kinderjaren? Oom Sidan, ik zal de heraldicus aan het hof van Gareth, uw woonplaats, vertellen hoe u eigenhandig en gewond 9 Orken en hun leider de dood injoeg, als laatste eerbetoon aan de Almachtige Vrouwe."

*Toen wij de kloof uitkwamen, gaf ik mijn overgebleven mannen het bevel om rechtsomkeert te maken en terug de kloof in te gaan. Ik kon mij niet veroorloven dat wij in de rug zouden worden aangevallen wanneer wij Rhodenstein bereikt hadden. Met mijn Rondrakam uit de schede leidde ik mijn 25 beste mannen terug de kloof in. Hoofdman Tiro was met de 35 overgebleven soldaten vooruit gereden richting Rhodenstein.
Toen wij de eerste kronkel in de kloof om kwamen gereden, was het aanzicht, en het moment zelf goddelijk schoon. De verbaasde en overdonderde gezichten van de Orken waren een lust voor het oog, toen wij plotseling, en totaal onverwachts, de aanval inzetten. Zij waren te verbaasd en verwonderd om snel genoeg te kunnen reageren.
Nu waren zij het die die in de mindere tactische situatie waren beland. In een furie van slagen, begeleid door Rondra zelve maakten we een eind aan deze dreiging.

Toen mijn mannen en ik bekomen waren van de bloedvergieten spoedden wij ons weer terug richting Rhodenstein. De zon kwam al op toen we Rhodenstein bijna bereikt hadden. Het ochtendgloren wierp een spookachtig licht over het slagveld wat zich voor ons openbaarde. We waren getuigen van een wervelende veldslag tussen zo'n 300 Orken en 200 Gardisten. De velden rondom de belegerde stad lagen bezaaid met de ontzielde lichamen van mensen en Orken. De geur van het bloed, zweet en verschroeid vlees woog zwaar op de adem. Dit alles deed mij denken aan de bloedige slag in het Weidense land, toen ik dat Vervloekte Zwaard hanteerde, maar dat is een ander verhaal.
Als een vurige Novadi te paard reden we het slagveld op, en vielen de achterhoede van de Orken aan. De strijd duurde nog twee dagen en twee nachten alvorens we de Orken bedwongen hadden. Rhodenstein is niet gevallen die dagen, maar het heeft te veel levens gekost. Wij eren de daad en de namen van de gestorvenen, opdat zij een plaats mogen verkrijgen in Rondra's Hallen.
De helft van mijn Garnizoen stierf die week, en ik dank Rondra op mijn blote knieën dat ik het heb mogen overleven. Zo ook dank ik de Wehrheimer Academie van Strategie en Tactiek, want zonder de wijze lessen die ik daar geleerd heb hadden wij deze slag wel degelijk verloren.
HEIL GARETH!

Galliminus dan Maros,
Rondrapriester aan de Orde der Tempeliers, te Wehrheim.
Luitenant in het Gardisch Regime,
Van de Wehrheimer Adel


Galliminus dan Maros,...Ridder in het Adelijke Regime van Raganorck

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> De Kamer der Letteren All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group