View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Braam Steenslag Sporenzoeker
Joined: 03 Feb 2002 Posts: 9
|
Posted: Sun Feb 03, 2002 9:39 pm Post subject: Geschiedenis |
|
|
Is het een goed idee van ons ietsje verder te verdiepen in de geschiedenis van de stad en (in mindere mate) de wereld rondom etc?
In verband daarmee... waarop zijn de data die in de geschiedenis van het kasteel voorkomen gebaseerd? En in welk jaartal zitten we nu? |
|
Back to top |
|
|
Danae Rheanna Nachtdwaler
Joined: 02 Feb 2002 Posts: 150
|
|
Back to top |
|
|
Braam Steenslag Sporenzoeker
Joined: 03 Feb 2002 Posts: 9
|
Posted: Mon Feb 04, 2002 1:21 pm Post subject: Re: Geschiedenis |
|
|
Steeds bereid om mee te werken. Stuur ik voorstellen voor de geschiedenis naar jou of zet ik ze gewoon ergens op het forum? |
|
Back to top |
|
|
santetjan Duister als de Nacht
Joined: 03 Feb 2002 Posts: 68
|
Posted: Tue Feb 05, 2002 6:12 pm Post subject: Re: Geschiedenis |
|
|
wil altijd meewerken aan dergelijke dingen. maar dan moet er meer bekend zijn over zaken als omgeving, geografie, grondstoffen, technologie, etc (ja, ik ben een dm en een wereldbouwer extraordinaire). maar goed: wil hier graag aan meewerken als het kan. braam: wilde het alleen doen, of neem jij gedeeltes voor je rekening en ik andere? |
|
Back to top |
|
|
Braam Steenslag Sporenzoeker
Joined: 03 Feb 2002 Posts: 9
|
|
Back to top |
|
|
santetjan Duister als de Nacht
Joined: 03 Feb 2002 Posts: 68
|
Posted: Thu Feb 07, 2002 7:23 pm Post subject: Re: Geschiedenis |
|
|
goed, mijn ideeen in het kort: we beginnen dus met de komst van mos nachtstorm, ridder-maarschalk van de koning, die strijd voert tegen het naburige dhearc om een aantal vruchtbare valleien en wouden met goed hout. als voornaamste uitvalsbasis en fort laat hij het kasteel raganorck bouwen, waaromheen zich snel een tentenkamp van ambachtslieden, administratief personeel, hoeren en kooplieden, en soldaten te ruste verzameld. na enkele overwinningen, behaald door het slimme gebruik van niet alleen magie en conventionele wapens, maar ook kanonnen en batterijen van oorlogsmagiers en rookwerpers en dergelijke, heeft hij in principe een nieuw stuk land voor zijn koning verworven, en word tot baron van de vallei gemaakt. ondertussen duurt zijn strijd voort, maar raganorck groeit snel als politiek centrum. reeds vanaf het begin echter is de stad een twistpunt van oude machten (feeen? geesten? vampiers?), magiers en gewoon volk, de voruitstrevende techneuten en handelaren, en de alchemisten die techniek combineren met het oproepen van demonen en geesten. het is een onzichtbare strijd die het karakter van de stad verandert: de stabiliteit van de nieuwe orde botst met de mistige wouden en veroorzaakt een stad die nooit hetzelfde is, al moet hier gezegd worden dat de belangrijkste delen van de stad nooit hun onderlinge relatieve positie verliezen. als mos eindelijk terugkeert van zijn oorlogen leeft hij slechts kort als regerend baron, maar sterft snel. de ongelukkige omstandigheden van zijn dood, die van zijn vrouw, en spoedig daarna van een aantal andere familieleden, waaronder de naar men zegt krankzinnige tweede zoon van het huis, doet de familie nachtstorm overgaan tot een politiek van binnenshuis blijven. hun wetten worden durchaus gerespecteerd, en zij hebben nog steeds contacten met hun koning, maar nu reeds een honderd jaar heeft het volk weinig van hen gezien. de baronie beslaat niet veel meer dan de stad en de wouden er omheen, met enkele dorpen en stadjes in uitliggende gebieden, die middels een brede rivier de stad bevoorraden. in de stad zelf zijn in de loop der tijd vele vreemde uitvindingen en ontdekkingen gedaan, waardoor de straten nu goed geplaveid zijn en soms ook verlicht, waardoor een soort van industrie op poten is gezet, en waar de sociale kringen duidelijk te onderscheiden zijn: de hogere klassen dragen dure kledij met veel kant om aan te geven dat zij nooit werk hoeven te verrichten, tegenover een gewoon volk in praktische kledij, en magiers en alchemisten in kledij die een afspiegeling is van hun mythische kunsten. cultureel heeft men beter leren schilderen, is de architectuur vooruit gegaan hetgeen grote koepels en hoge torens met veel versiering mogelijk maakt. aan de andere kant lijken de oudere bewoners van het gebied nog altijd in de stad te zijn: meerdere malen zijn de gargouilles op de daken tot leven gekomen, waarden geesten door de straten, of zijn er feeen aan de stadsranden gesignaleerd. kwade demonen worden losgelaten door de alchemisten (of de nachtstorms?) en verjaagd door de inquisitie, die grote macht heeft over het gewone leven. politiek is raganorck nu al een honderd jaar vrij afgezonderd, en heeft dus weinig meegekregen van wat er in de omgeving is gebeurd; het heeft echter zelf grote sprongen gemaakt.
dit zijn zo snel wat losse aantekeningen. voelt u vrij toe te voegen. |
|
Back to top |
|
|
Grsom51 Sporenzoeker
Joined: 07 Feb 2002 Posts: 17
|
Posted: Thu Feb 07, 2002 10:03 pm Post subject: Re: Geschiedenis |
|
|
Lijkt goed.
Maar ik zou er de vampiers uithouden, wegens te cliché.
De gargouilles zou ik een of andere vreemde draai geven, zodat ze geen herkouwen zijn. Maak ze bijvoorbeeld een soort wachters, die ervan overtuigd zijn dat ze de daken van de stad met hun leven moeten beschermen. Niet al te handig voor dieven dus, want daken zijn een eenvoudige manier om ongezien door de stad te lopen. Waarom ze de daken moeten beschermen? Wie weet?
Wat vinden jullie van het beeld van Gargouilles, die af en toe van dak tot dak zweven, om een pan te herstellen die om één of andere reden was scheefgezakt? In ruil daarvoor doen ze iets aan het overtollige duivenbestand, tot grote frustratie van duivenmelkers.
Ex-Braam-Steenslag Jeroen Hendrickx |
|
Back to top |
|
|
Tar ap Tinyan Verloren en Vergeten
Joined: 03 Feb 2002 Posts: 45
|
Posted: Thu Feb 07, 2002 10:12 pm Post subject: Re: Geschiedenis |
|
|
LOL |
|
Back to top |
|
|
santetjan Duister als de Nacht
Joined: 03 Feb 2002 Posts: 68
|
Posted: Thu Feb 07, 2002 10:35 pm Post subject: Re: Geschiedenis |
|
|
vampiers zijn zeker cliche - als je ze behandelt als d&d-monsters, over overly dramatiseert, als in vampier:de masquerade. maar we kunnen ze op een faustische manier een draai geven. die gargouille-draai is ook best leuk: wat dachten we van een groep stenen gargouilles door de kerk of de magiers tot leven geroepen juist om de stad te beschermen tegen weet ik wat, misschien wel juist die feeen die eigenlijk helemaal geen kwaad doen behalve in de ogen van de kerk. |
|
Back to top |
|
|
Grsom51 Sporenzoeker
Joined: 07 Feb 2002 Posts: 17
|
Posted: Fri Feb 08, 2002 8:09 am Post subject: Re: Geschiedenis |
|
|
Als ik me niet vergis zijn er Japanse Mythes over een soort vampierachtig wezen, dat te verschalken is door bv. graan op de grond te strooien. Waarop de vampier zich verplicht voelt om al die graantjes één voo één te tellen, voor hij de achtervolging inzet.
Zoiets?
En GEEN hoektanden plz. En GEEN voortplanting door bijten (Misschien moeten we hier één en ander afkijken van P.Z. Brite's Lost Souls). Dan Q. Jeroen Hendrickx |
|
Back to top |
|
|
Coldrin Dromenvanger
Joined: 03 Feb 2002 Posts: 434 Location: Hoevenen (België)
|
Posted: Fri Feb 08, 2002 9:56 am Post subject: Re: Geschiedenis |
|
|
In de taverne, het verhaal van de Boog staat er een gedeeltelijke geschiedenis van de Wilde Wouden, door mij geschreven, omdat anders het verhaal niet meer verder ging. Misschien zou daar iets mee gedaan kunnen worden. Ik wil het altijd verder uitwerken. |
|
Back to top |
|
|
santetjan Duister als de Nacht
Joined: 03 Feb 2002 Posts: 68
|
Posted: Fri Feb 08, 2002 4:08 pm Post subject: Re: Geschiedenis |
|
|
vampiers: klopt idd, van die japanse vampiers. en verder heb je de pennagolan, die nog wat erger zijn, en eigenlijk alleen maar zwevende lichaamsdelen. ik dacht meer aan een traditionele vampier: levensdrinkers. dat hoeft dus geen bloed te zijn, al moet dat kunnen denk ik, zij het op een wat beestachtiger manier (oost-europees); maar denk ook aan een zaad-nemende lilith (dat is, mits goed uitgevoerd, een behoorlijke stuipenjager)
de wilde wouden: we gaan er eens naar kijken. |
|
Back to top |
|
|
santetjan Duister als de Nacht
Joined: 03 Feb 2002 Posts: 68
|
Posted: Fri Feb 08, 2002 4:24 pm Post subject: Re: Geschiedenis |
|
|
ik ben natuurlijk niet alleen hier in het opstellen van de geschiedenis, dus ik spreek hier met niet meer autoriteit dan ieder ander, maar: de sfeer van de stad is meer gothisch dan pure fantasy, en rondtrekkende hordes orks en aanverwanten doen wat te ad&d aan. het boog-verhaal is leuk, maar zou flink moeten zijn aangedikt, en kan in deze optiek geen werkelijke geschiedenis zijn: hoewel het natuurlijk ook weer niet zeker is in hoeverre echt oude geschiedenis beschreven word. mocht er meer worden gedaan met de boog, dan moet het in legende gevat worden, en tegenwoordig door meer aardse perikelen worden omgeven. vooralsnog is het meer suspense en goth dan pure fantasy-quest, deze site - tenminste, ik meen dat dat de opzet was, en met het idee van een labyrinthstad lijkt me dat heel aardig gelukt. |
|
Back to top |
|
|
Coldrin Dromenvanger
Joined: 03 Feb 2002 Posts: 434 Location: Hoevenen (België)
|
Posted: Fri Feb 08, 2002 5:48 pm Post subject: Re: Geschiedenis |
|
|
Ok, ik heb het verhaal wat verandert. Er komen nu wat modernere dingen in voor. Hopelijk is dit beter.
Edit (bijvoegsel): Misschien nog een idee waarmee het veranderen van de straten verklaart wordt en allerhande verschijningen. Er zou een soort van 'pure' magie kunnen zijn. De magiegebruikers vormen de magie naar hun eigen goeddunken, om te doen wat ze willen. Hierna laten ze hem terug los waardoor de magie zich terug moet richten en er neveneffecten ontstaan. Actie = reactie. Edited by: Coldrin at: 2/8/02 2:21:41 pm
|
|
Back to top |
|
|
Macros de Zwarte Verloren en Vergeten
Joined: 03 Feb 2002 Posts: 41
|
Posted: Fri Feb 08, 2002 11:15 pm Post subject: Re: Geschiedenis |
|
|
Vluchtig door gelezen zit er goed uit... |
|
Back to top |
|
|
|