Raganorck Forum Index Raganorck

 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Boek
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> Vragen en Antwoorden
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Uriel
Dromenvanger


Joined: 17 Oct 2002
Posts: 1179
Location: Utrecht

PostPosted: Mon Jan 12, 2004 7:11 pm    Post subject: Boek Reply with quote

Nu weet ik dat er eerder sprake was van een boek, maar dat dat in verband met de regels aangaande copyright et al nooit echt van de grond gekomen is. Nu weet ik ook dat er hier op Raganorck een aantal goeie potentiële schrijvers rondlopen en als ik een beetje onbescheiden mag zijn, dat hier wellicht ook de toekomstige fantasy generatie van Nederland experimenteerd met vorm en verhaalinhoud. Mijn plan was daarom ook als volgt. Als men er interesse in heeft lijkt het mij heel interessant om een paar individuele verhalen van mensen die hier schrijven te verzamelen, te bundelen en uit te zoeken wat de consequenties zijn als die eens ter beoordeling aan een uitgever gestuurd zouden worden. Het wordt een project van een redelijk lange adem en de verhalen die ik bedoel zullen dan een bepaalde eenvormigheid moeten hebben.

Ik dacht zelf aan het volgende. Minimale lengte van 10 getikt a4 lettertype 12 en een maximale lengte van 25 pagina`s; kort stories dus. Ze zijn verder geschreven in de raganorck sfeer. Ze zullen eerst hier in de Kamer der Letteren gepubliceerd worden en aan onderlinge kritiek worden onderworpen en bijgeschaafd.

Is hier interesse in? Mag dit van onze koningin en webmeesteres? Wellicht dat we het hier verder over kunnen hebben op de volgende ragadag, maar ik wou het idee van een boek op deze manier nieuw leven inblazen omdat ik er in geloof. Alle op en aanmerkingen zijn meer dan welkom. Oud Raganorckers zijn ook van harte uigenodigd dus als je een van de oudere leden kunt bereiken die ons helaas om diverse redenen verlaten hebben, dan laat het hun ook gerust weten; graag zelfs.

Back to top
View user's profile Send private message
Gashyr
Nachtdwaler


Joined: 22 Sep 2002
Posts: 385
Location: Deventer

PostPosted: Mon Jan 12, 2004 8:02 pm    Post subject: Re: Boek Reply with quote

"Raganorck Sfeer" kun je heel breed opvatten. Moet het zich daadwerkelijk in Raganorck afspelen? als dat niet het geval is schenden we geen enkel kopierecht, lijkt me?

in ieder geval wil ik me graag aanmelden voor het schrijven, als Olga haar zegje doet over wat we wel en wat we niet mogen van haar :)

Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger
Samara Jalaya
Hare Koninklijke Grilligheid


Joined: 03 Feb 2002
Posts: 663

PostPosted: Tue Jan 20, 2004 4:53 pm    Post subject: Re: Boek Reply with quote

Hallo hallo, hier de bestraffende vinger... maar niet heus :D Slechts wat tips en aanvullingen van mijn uitgevers- en internetervaringen.

1) Ik ben zelf een tijdje geleden begonnen met een heuse Raganorck wc-publicatie (een aanzet tot een boek), die op het moment drie bladzijden telt. Het is een nog wat melig geheel over de geschiedenis voor de dag van vandaag, dus de broedertwist en (wat ik niet vermeld of wel vermeld maar reeds alweer veranderd heb) andere corruptie- en liefdesschandalen. Lupijn vroeg mij met zijn smekende, niet te weerstane bedelblik of ik het verhaal misschien hier wilde posten. Hier echter een advies over verhalen posten:

2) Een aantal jaar geleden heb ik samen met iemand op internet een boek geschreven en dat zowel op een forum en een website gepost. Maar internetcopyright is heel problematisch. Als je iets, waar dan ook op het internet plaatst, gooi je het eigenlijk ten grabbel. Ik ben mijn boek kwijtgeraakt en een vriend door het geruzie over wie wat had gemaakt. Maar je gunt ook anderen de kans om er vrij met je schrijfsels van door te gaan. En dat hoeft niet dramatisch te zijn, maar karakters en ideeën kun je niet beschermen, dus dat je ergens je verhaal of personages in aangepaste vorm weer tegen gaat komen na internetpublicatie is niet te vermijden. Ik zou jullie dus een tip geven: zou je ooit iets van je schrijfsels willen publiceren, zet ze niet op internet! Doe dit zeker niet met werk waar je trots op bent. Geloof me, het doet godsgruwelijk veel pijn om later je verhalen op een tig aantal websites tegen te komen onder de naam van een andere auteur.

3) Hoe zit het met het copyright van Raganorck? Wel, ik betwijfel in hoeverre dat bestaat. Het is mijn geesteskind en ideeën zijn officiëel eigendom van de bedenker, maar dat is juridisch nauwelijks te beschermen. Dus jullie zijn in zekere zin vrij om te schrijven en bedenken wat jullie willen.

Maar beleefdheid is een andere zaak en misschien uit een zeker respect voor het originele idee zou ik jullie wel willen vragen om de setting e.d. van Raganorck te respecteren. Daarmee bedoel ik de geschiedenis, maar ook het feit dat in het originele Raganorck geen Elfen voorkwamen, geen Orks, geen Draken en Eenhoornen en wat nog meer. Raganorck is geen high-fantasy. Het grootste deel van wat Raganorck is probeer ik momenteel helder te krijgen door er zelf over te schrijven en zoals ik al eerder heb gezegd, jullie mogen best schrijven en verzamelen en wat jullie maar willen, maar als uiteindelijk de verhalen niet passen in het geheel-concept dat ik in mijn hoofd heb, dan wil ik wel het recht behouden om ze af te wijzen.

4) Ten slotte, focus niet te veel op het uitgeven. Ik heb nu al meer dan vier jaar contact met een schrijfster die tevens manuscripten leest voor uitgeverij Prometheus (en die ook een boek van mij heeft gelezen) en van de 1000 manuscripten die ze leest, worden er hoogstens twee of drie gepubliceerd. Verkijk je niet op de kwaliteit van je medeschrijvers en wees niet te weinig kritisch en lyrisch over jezelf. Er zijn 300.000 andere Nederlanders die schrijven. En bovendien gaat een focus op publicatie en prestatie ten koste van het schrijfplezier, dat heb ik zelf de laatste jaren gemerkt. Daarnaast is schrijven gewoon hard werken. Een eerste versie van een verhaal kost al weken, maar het herschrijven en herherschrijven en corrigeren misschien wel twee keer zo lang. En dat laatste is nodig, want een verhaal dat grammaticaal, qua stijl of opmaak een chaos is, gaat direct naar de prullenbak :) Maar goed, dromen mag altijd natuurlijk :)

~ Samara

Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Uriel
Dromenvanger


Joined: 17 Oct 2002
Posts: 1179
Location: Utrecht

PostPosted: Tue Jan 27, 2004 3:37 pm    Post subject: Re: Boek Reply with quote

Bedoelde ook alleen de beklemmende sfeer van Raganorck. Wat dat betreft zou het het beste zijn om de verhalen zelf elders zich af te laten spelen in een wereld die iedere schrijver verder zelf creëert. Raganorck sfeer kun je idd heel breed opvatten. Ik bedoelde te zeggen dat het op zichzelf staande verhalen worden, geschreven in de stijl van Raganorck, Mervin Peake en de Ghotic Novel. Het is niet de bedoeling dat de verhalen zich ook daadwerkelijk in Raga gaan afspelen. Daarmee probeer ik Raganorck als zodanig intact te laten. Mijn oproep was bedoeld als een vraag wie van de schrijvers hier interesse heeft om te werken aan een op zichzelf staande verhalenbundel in een bepaalde stijl die ik de Ragastijl noemde omdat dan iedereen zou begrijpen wat ik bedoel. Ik hoop niet dat je me verkeerd begrepen heb. Ik hou zeker rekening met wat jij van het idee vind en als jij vind dat dingen te veel op Raga lijken dan gaat het hele plan gewoon niet door. Zo simpel is het.

Ik zie Raga als een kweekvijver voor (aankomend) schrijftalent en iets wat nog meer kan groeien en dat net dat steuntje in de rug kan zijn die veel jonge schrijvers in het begin nu eenmaal nodig hebben. Ach en wellicht ben ik gewoon een dromer met een stom plan dat toch niet werken gaat... daar kom ik dan vanzelf wel weer achter.

Back to top
View user's profile Send private message
Lunea
Dromenvanger


Joined: 30 Jun 2002
Posts: 558

PostPosted: Thu Jan 29, 2004 10:30 am    Post subject: Re: Boek Reply with quote

durf te dromen Uriel!

je laatste post is duidelijk voor mij hoor, maar ik pas..ik ben geen aankomend schrijftalent :D .


Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leana Terived
Nachtdwaler


Joined: 16 Jan 2003
Posts: 333

PostPosted: Thu Jan 29, 2004 3:43 pm    Post subject: Re: Boek Reply with quote

Ik moet er een beetje muziek bij hebben (ben heel erg gevoelig voor muziek. Heb nu keihard Mozarts Requiem aanstaan) en dan is het niet zo hard als het normaal is.
Echt, als ik me niet kan inleven, kan ik net zo goed alles gelijk in de prullebak gooien, want daar komt het uiteindelijk toch terecht...

Malum nullum est sine aliquo bono...

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Uriel
Dromenvanger


Joined: 17 Oct 2002
Posts: 1179
Location: Utrecht

PostPosted: Sun Feb 08, 2004 9:56 am    Post subject: Re: Boek Reply with quote

Muziek is idd erg belangrijk. Nu een ierse volks cd, dat is ook een aanrader, vooral voor de vrolijkere stukjes. :-)

Dat plaatje... is dat uit "vampier"? De maan op haar schouder viel me gewoon op en de raaf staat meestal symbool voor aankomend onheil. De vrouw die het begin zal inluiden voor de eindtijd voor vampieren Gehenna... als je niet weet waar ik over klets dan zal het wel niet, maar vroeg het me gewoon af...

Back to top
View user's profile Send private message
Leana Terived
Nachtdwaler


Joined: 16 Jan 2003
Posts: 333

PostPosted: Mon Feb 09, 2004 1:52 pm    Post subject: Re: Boek Reply with quote

Loreena McKennitt! Ken je dat? Veel vrolijke stukjes, maar ik heb ook een 'hele' slechte ervaring met Ierse muziek. Heb daardoor namelijk een keer bijna mijn hele enkelvanden gescheurd. Auw...

En over dat plaatje: ik heb geen idee. Het kwam van een Engelse site, en omdat er zo veel vreselijk onbekende woorden stonden, heb ik de helft niet gelezen.
Wel leuk dat je dat hele gebeuren weet, over die raaf enzo... Zou dat ook te maken kunnen hebben met dromen? Ik droom de laatste tijd bijna elke nacht dat een lichaamsdeel verminkt wordt door een of ander ongeluk... Laats was het mijn teennagel. Hij was helemaal paars en in drie stukken gebarsten doordat er een steen op was gevallen. Nogal vaag, want het deed geen pijn en ik was enorm aan het vloeken.
Maar vanacht droomde ik van wegrijdende treinen en toen ik wakker werd, herinnerde ik me dat ik de afscheidsbrief van een goede vriendin aan het lezen was. Brrr...

Ook als het helemaal niets met dromen te maken had, ik bedoel die symbolen van de raaf en de halve maan, ik moest het gewoon even kwijt. En in van die dromenboekjes staat het niet...
Denk je dat iets of iemand mij gaat verlaten?

Malum nullum est sine aliquo bono...

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Samara Jalaya
Hare Koninklijke Grilligheid


Joined: 03 Feb 2002
Posts: 663

PostPosted: Mon Feb 09, 2004 2:18 pm    Post subject: Re: Boek Reply with quote

Als dromen voorspellende waarde hebben, impliceert dat volgens mij een zekere mate van determinisme (een vastgelegde loop der dingen) en dus geen ruimte voor vrije wil. Daar word ik niet vrolijk van, dus ben ik heden ten dagen aanhanger van fysiologische verklaringen voor dromen: neurale oefening en geheugenfuncties.

Toch werd ik recentelijk weer verrast met een aardbevingdroom, de derde van mijn leven, waarbij de volgende ochtend blijkt dat tijdens mijn droom ergens op de wereld echt een aardbeving heeft plaatsgevonden. Heel vreemd.

~ Samara

Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Leana Terived
Nachtdwaler


Joined: 16 Jan 2003
Posts: 333

PostPosted: Tue Feb 10, 2004 2:38 pm    Post subject: Re: Boek Reply with quote

Ik denk dat er maar weinig dromen zijn met voorspellende waarde. Er zijn er meer die je attend maken op wat je weet. Niet dat ik zo'n dromenkenner ben, maar als je je dromen opschrijft, kun je er een bepaalde golving in zien. En door je dromen op te schrijven, leer je weer van jezelf.
Zo heb ik het in ieder geval ervaren.
Ik ben niet een aanhanger al dat spirituele gebeuren, dus ik verdiep me er ook niet in, maar ik denk dat het wel wat weergeeft over hoe je eigenlijk bent. Best handig als je jezelf niet ken.

Malum nullum est sine aliquo bono...

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Lunea
Dromenvanger


Joined: 30 Jun 2002
Posts: 558

PostPosted: Wed Feb 11, 2004 9:23 am    Post subject: Dromen Reply with quote

Dromen zijn idd een verwerkingstraject van het hersenen. Ik heb regelmatig hele realistiche achtervolgingsdromen. die trouwens heel leuk zijn! Ik weet niet door wie of wat ik wordt achtervolgd alleen dat het spannend is en ik de achtervolgers steeds overtroef! HAHA

wat dit betekend... geen idee.

Ik weet alleen dat dromen ( en nachtmerries) positief zijn en je mentaal/spiritueel sterker kunnen maken.

En dromenboekjes...mmm.. ik denk dat eenieder andere waarde hecht aan symbolen. Een boot kan voor de een vrijheid betekenen en voor de ander angst...afhankelijk van de belevingswereld van degeen..

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Uriel
Dromenvanger


Joined: 17 Oct 2002
Posts: 1179
Location: Utrecht

PostPosted: Fri Feb 13, 2004 7:31 pm    Post subject: Reply with quote

Ik vind dromen een ingewikkeld iets. Ze kunnen wel waarde hebben hoor, maar ikzelf kan nooit m`n eigen dromen herinneren. Heb wel soms dat ik me tijdens m`n droom bewust word van m`n eigen droom en me realiseer dat ik het al eens gedroomd heb. Vanaf dat het moment is het hek van de dam, want dan kun je de controle over nemen. Moehaha!!!

Hoe dan ook. Als er al symboliek in dromen verwerkt is dan is dat jou eigen interpretatie van de symbolen die het waardevol maken. Iedereen heeft inderdaad een eigen invulling aan een bepaald symbool. Zo zou een boot voor mij absoluut geen vrijheid betekenen, eerder het tegenovergestelde (kan niet varen, hoe absoluut niet van bootjes.) Voor mij is een boot een drijvende doodskist. Of een beeld positief of negatief werkt ligt dan aan je eigen interpretatie van dat beeld en wat je er mee doet.

Dingen kwijtraken, of zoals je schrijft, ongelukken etc. hoeft niet te betekenen dat iets of iemand je gaat verlaten. Het zou ook kunnen betekenen dat je bezig bent met het verwerken van de afscheidsbrief die je aan het lezen was. Een projectie van iets dat je overdag bezig houdt in beelden die je tijdens je slaap verwerkt.

Daarbij hoeft iets kwijt raken ook geen negatief iets te zijn, want meestal komt er vanzelf iets voor in de plaats. Iets kwijt raken betekend ook dat er ruimte gecreëerd wordt voor iets nieuws. (Maar dat is slechts mijn visie op iets kwijt raken). Of het verlies van het een de winst van het ander waard is, is natuurlijk een heel andere vraag...

Symbolen, mythologie en gedachtenconstructies intrigeren me nu eenmaal enorm. De raaf is een heel sterk beeld. Zowel boodschapper als onheilsbode als een teken van wijsheid. Ligt er maar aan naar welke achtergrond/culturele invulliing je voorkeur uitgaat. De uil kan bijvoorbeeld wijsheid betekenen (Oude Grieken) of het tegenovergestelde; domheid (zoals in de Germaanse/ Keltische traditie).
Back to top
View user's profile Send private message
Samara Jalaya
Hare Koninklijke Grilligheid


Joined: 03 Feb 2002
Posts: 663

PostPosted: Sat Feb 14, 2004 10:19 am    Post subject: Reply with quote

Deze twee posts zijn niet meeverhuisd, dus bij deze:

Elia Sarani

Quote:
Dat kan allemaal best maar ik vraag me wel eens af wat mijn hersenen willen verwerken dan. Ik droom best vaak dat er iemand dood gaat. De laatste tijd valt het wel mee, maar dood blijft een veel voorkomend thema. Heel vervelend af en toe -___-


Leana Terived

Quote:
Het is niet alstijd dat je hersens iets willen verwerken, het kan ook zijn dat ze je ergens attend op willen maken. Dromen zijn eigenlijk altijd boodschappen van jezelf voor jezelf. Het kan zijn dat je ergens afscheid van moet nemen, maar je hebt niet gezegd of je verdrietig was, of een of ander herkenningspunt in je droom voorkwam.
Ik denk dat je het beste je eigen droom kan oplossen, maar dan moet je door alle moelijke dingen heen kijken, tot je bij de kern komt. Als je alleen maar bang bent, of denkt dat je het niet kunt, kan je net zo goed niet beginnen met je droom ontrafelen, want dan heeft het absoluut geen zin.

Gut, ik lijk nu net zo'n vremd typetje dat teveel met haar hoofd in de spirituele werelden rotzooid. Dat ben ik dus heel erg NIET!!!

En we zijn, door een simpel postje, van het onderwerp 'boek' overgesprongen naar 'dromen'. Interessant zeg, die evolutietheorie...
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Samara Jalaya
Hare Koninklijke Grilligheid


Joined: 03 Feb 2002
Posts: 663

PostPosted: Sat Feb 14, 2004 10:28 am    Post subject: Reply with quote

Het geheugen is een heel complex iets en vooral vergeten intrigeert me enorm. De huidige opvatting over vergeten is dat vergeten niet bestaat. Er verdwijnen geen dingen uit het geheugen, er wordt niets gewist, het enige wat gebeurt is dat we de connectie met ideeën kwijtraken. Je geheugen zit dus vol herinneringen, gevoelens en beelden waar we niet bij kunnen maar die er wel zijn. Ik heb altijd het gevoel dat dromen soms perongeluk op zo'n verloren connectie stuiten.

Truttig als ik ben hou ik een dromendagboek bij, omdat ik meestal ontzettend vreemde hersenspinsels heb 's nachts en soms geen idee heb waar bepaalde scènes vandaan komen. Maar als je je dromen grondig analyseert, zijn de meeste elementen toch wel te herleiden. Verwerking speelt uiteraard een grote rol, maar associatie ook.

Gisterenavond kwam ik bijvoorbeeld op het briljante idee de Ring te kijken en zoals bij alle enge films, want ik ben echt een antiheld op dat gebied, was ik daarna de hele nacht bezig met beelden en gevoelens die de film had opgeroepen. Je denkt over de dood en moord en alle mogelijke associaties daarmee komen in dromen naar boven. Ik droomde bijvoorbeeld over een kasteel waar twee broers woonden die een groep slachtoffers verzamelden om ze op de meest bizarre wijzen af te maken. Een driedubbele nachtmerrie. Ik wilde dat het ophield. Maar iedere keer als ik weer ging slapen kwam er weer een ingenieuze moordmethode bij. Kennelijk was mijn gehele moord-cortex geactiveerd en bijbehorende associaties die kennelijk naast 'moord' en 'doodslag' in mijn brein liggen. Achtereenvolgens droomde ik namelijk over een oorlog, Heer of de Rings en Catch-22 (ik probeerde te deserteren). Eigenlijk is dat heel grappig. Het geeft inzicht in je geheugen. Maar ik was blij dat mijn vriend binnen handbereik lag. Wat een rotnacht.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Leana Terived
Nachtdwaler


Joined: 16 Jan 2003
Posts: 333

PostPosted: Sun Feb 15, 2004 2:53 pm    Post subject: Reply with quote

Ik heb liever dromen over oorlog en moord...

Droom ik vannacht vreemd genoeg over het thema 'huisje, boompje, beestje'... Afijn, zo erg was het niet, het kwam er eerder op neer dat ik bij een oersaaie toespraak van een of andere machtige koningin (vreemd genoeg afgebeeld als jou, Samara) in gesprek kwam met een blonde gladiatorenspeler. Al snel waren we getrouwd (?) en hadden wij vijf kinderen. Echte schatten, heel lief, net als de vroedvrouw, die gelijkertijd voor diensdmeisje speelde (of was het andersom?). De moeder van mijn gladiatorenman was boos op hem, maar wij hadden het prima naar onze zin.
Zucht...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> Vragen en Antwoorden All times are GMT
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group