Raganorck Forum Index Raganorck

 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

De leer van de Ene
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> Vragen en Antwoorden
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Samara Jalaya
Hare Koninklijke Grilligheid


Joined: 03 Feb 2002
Posts: 663

PostPosted: Tue Sep 24, 2002 1:50 pm    Post subject: Re: Stellingen Reply with quote

Ik wil ook even teruggrijpen op een eerdere discussie die we hebben gehad over het geloof in Raganorck en daar een beetje uit quoten.

Quote:

Raganorck is een mengeling van rassen, standen en ideeën, het lijkt me dus vrijwel onmogelijk om één godsdienst te hanteren. Maar het kan wel zijn dat er één kerkelijke instantie is die erg veel macht heeft en die "paters" en "nonnen" (waarschijnlijk zullen we daar andere namen voor moeten verzinnen) door de stad zendt om het volk te bekeren. Aangezien we hier over Raganorck spreken, zal deze instantie behoorlijk corrupt zijn en hier en daar nog wel eens een nekje van een tegenstander willen breken.

De Universiteit is dan een vrijplaats, een plaats om vrij te denken en ook vrij van geweld. Hier kunnen mensen zich werkelijk verdiepen en nieuwe "machines" en dergelijke maken die door de conservatieve geestelijken waarschijnlijk veracht en verketterd worden.

Ik denk dat de kerk ook een groot tegenstander is van de meeste andere praktijken in de Tien Torens, die toch vaak hangen naar het occulte, het magische, het onbegrijpelijke. In de Tien Torens werken een hoop idioten en oplichters, maar evenzoveel geleerden en wijzen.



Quote:
Ik denk dat we ons teveel concentreren op de raakvlakken die het Raganorckse geloof zou kunnen hebben met onze aardse godsdiensten. Zou het niet zo zijn dat in Raganorck de godsdienst op een hele andere manier in elkaar zit? Worden er wel menselijke goden aanbeden? Dieren? Dingen? Gaat men hier wel naar een bepaald gebouw, zoals een kerk, of zoekt men slechts een priester of een bepaald herkenningspunt in de stad waar "gebeden" wordt of gepraat met de godheid? Op wat voor manier wordt er gebeden? Worden er offers gebracht? Gezongen?

Ik neig naar het idee dat godsdienst in Raganorck iets heel persoonlijks is, omdat het mij zo moeilijk lijkt om in een stad als deze religie te organiseren. Eén idee dat bij mij opkwam was dat één van de tien torens als een soort kerk werd gebruikt; het is een gebouw met honderden kamers en een ieder die steun of kennis van een godheid zoekt, gaat naar deze toren toe. Je dwaalt er rond en kiest op goed geluk een ruimte waar iets van een beeldje of een boek ligt over een bepaalde godheid en aan deze richt je je verzoek, of gebed of wat dan ook.

Het zou ook kunnen zijn dat er een soort uitgangs-godsdienst bestaat van waaruit mensen allemaal hun eigen beeld vormen en een aantal goden aanbidden. Een aantal geestelijke instaties proberen mensen voor zich te winnen om zo meer macht uit te oefenen.


Quote:

ik denk dat gebed en symbolische offers toch wel belangrijk zijn, liefst in een grotere ceremonie waar leden van de kerk (verkozen en gecontroleerd door de kerk zelf) over presideren; hierbij dienen alle gelovigen zich bij al hun handelen te richten op de richtlijnen gods, waardoor er onder het volk tekenen van verering ontstaan zijn (het aanraken van hoofd en borst bijvoorbeeld, of het kort elkaar doen raken van beide handen of zoiets)


Quote:
Dus we kunnen instemmen met De Ene God die als een soort hoofdgodsdienst van Raganorck fungeert? Er zullen ongetwijfeld overal in de stad geheime tempels en kapelletjes zijn waar buitensteders hun goden aanbidden, zoals Santetjan hiervoor al heeft gesuggereerd geloof ik.


De rest van de discussie staat hier: pub45.ezboard.com/fragano...D=15.topic


~ Samara

Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
TheDarklord2003
Duister als de Nacht


Joined: 03 Dec 2002
Posts: 57

PostPosted: Mon Dec 30, 2002 3:55 pm    Post subject: Re: Stellingen Reply with quote

Inderdaad, in de meeste fantasy verhalen zijn er meerdere goden (zoals Feist) en vele fantasy settingen voor rollenspellen, ook echter de werelden waar 'officieel' maar een god voorkomt (zoals bij David Eddings het Elenium) komen vaak nog verboden geloven voor. En zelfs in onze wereld zijn er meerdere geloven, de meeste van deze hebben wellicht een opperwezen zoals God,Allah, etc etc er zijn er ook bij met meerdere goden.

Back to top
View user's profile Send private message
Tlomas Tlodas
Duister als de Nacht


Joined: 04 Feb 2002
Posts: 60
Location: De straten van Raganorck

PostPosted: Thu Jan 02, 2003 3:01 pm    Post subject: Re: Stellingen Reply with quote

Als je kijkt naar wat inwoners van Raganorck waarschijnlijk het meest nodig hebben, is het orde, of nog beter, een soort van gids. Aangezien Raganorck een doolhof is van veranderende straten, lijkt het mij het meest logisch dat mensen al snel een god gaan smeken om ze op de juiste bestemming te laten aankomen. Als je dit als uitgangspunt neemt, kom je denk ik inderdaad uit op een Ene die staat voor orde en regelmaat. Raganorck is echter alles behalve ordenlijk

Ik weet niet of er al scheppings mythen rondom Raganorck bestaan (ik moet eerlijk bekennen dat ik veel ontwikkelingen niet echt goed gevolgd heb), maar volgens mij heb je dan twee interessante mogelijkheden:

1. De Ene staat niet aan de basis van de schepping van Raganorck. De stad is uit chaos ontstaan en de Ene is een soort kracht die orde in chaos kan brengen. In de "apocalyps" is de stad dan volmaakt ordenlijk en vredig. Het probleem is dan, waar komt de Ene vandaan?

2. De Ene staat wel aan de basis van de schepping, maar verliest langzaam aan controle over zijn eigen werk. Precies het onmgekeerde dus van de eerste optie. Het probleem hierbij is: waarom? God met zelfoverschatting? Dat zou betekenen dat er geen hogere Orde is, geen Ultiem Lot dat streeft naar evenwicht, maar dat zou betekenen dat de Ene op "gewoon" menselijke wijze gefaald heeft.

(Er zijn vast meer mogelijkheden, maar deze twee schoten mij nu eenmaal te binnen)

Slechts mijn twee centen over dit onderwerp...

Tlomas.

Alle wloorden bevatten wijsheid

Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger
Uriel
Dromenvanger


Joined: 17 Oct 2002
Posts: 1179
Location: Utrecht

PostPosted: Tue Jan 14, 2003 9:41 pm    Post subject: Re: Stellingen Reply with quote

Even een verwijzing naar de discussie tussen Riandros en Valentijn in de tien torens, herberg den groenen acker... daar staan een paar mooie quotes en formuleringen in over de leer en hoe die op het punt staat te veranderen.

Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> Vragen en Antwoorden All times are GMT
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group