Raganorck Forum Index Raganorck

 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Smidse 'Den Hamer'
Goto page 1, 2, 3 ... 31, 32, 33  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> De Geschiedenis van Raganorck
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Coldrin
Dromenvanger


Joined: 03 Feb 2002
Posts: 434
Location: Hoevenen (België)

PostPosted: Tue Feb 19, 2002 8:08 pm    Post subject: Smidse 'Den Hamer' Reply with quote

De hoeve stond half tegen de stadsomwalling aangebouwd. Niet aan de binnenzijde, de stadszijde, maar aan de buitenzijde van de omwalling. Als men uit het raam kijkt, dan ziet men het woud, het groene ongeremde woud.

Coldrin opende de deur met zijn schouder. Ze haperde even. Langzaam ging hij binnen, voetsporen achterlatend in het stof van jaren. Hij betrad een grote ruimte die gedomineerd werd een grote oven met blaasbalg. Aan de wanden waren rekken gemonteerd waar gereedschap aanhing. Coldrin lachte inwendig toen hij terugdacht aan een gesprek dat hij in de taverne gehoord had. Buiten de stadsommuring staat nog een oude hut, waar vroeger nog een smid gewoond heeft. De oude man is gestorven en de hut staat er nog, misschien is dat iets voor u. Het gesprek was Coldrin altijd bij gebleven en de man waartegen de spreker het had, was blijkbaar hier nooit opgedaagd. Het huisje stond niet te koop, noch behoorde het iemand toe, ieder kon het opeisen.

Hij liep verder door de hoeve, er waren nog drie slaapkamers, een keuken en een woonkamer. Hij haalde een borstel te voorschijn en begon al het stof weg te vegen. Er was nog wel wat werk aan de winkel, maar niet zoveel als hij gevreesd had.
De indeling van de smidse had hij in zijn hoofd en hij bouwde door. Na drie dagen waren de smidse en de bijhorende toonruimte klaar en kon het werk beginnen. De oven werd aangestoken en de vlammen gewekt. Staal werd gesmolten in in mallen gegoten. De hamer kwam neer op het nog hete staal en vormde dit. Op het einde van de eerste week had Coldrin al enkele zwaarden, bijlen, een simpele maliënkolder en vele pijlen gemaakt. De winkel was klaar om open te gaan.

Edited by: Coldrin at: 2/20/02 7:17:52 pm
Back to top
View user's profile Send private message
Coldrin
Dromenvanger


Joined: 03 Feb 2002
Posts: 434
Location: Hoevenen (België)

PostPosted: Wed Feb 20, 2002 6:25 pm    Post subject: Welkom in smidse 'Den Hamer' Reply with quote

Je duwt de deur open en stapt een grote ruimte binnen. Achter een wand hoor je een vuur branden en oplaaien. Gele en oranje flikkeringen vallen op de muren van de ruimte terwijl de deur open gaat.

Voor je staat een man met zilverwit haar en een litteken op zijn linkerwang. Hij bekijkt je en vraagt wat je komt doen.
Je vraagt of je wel aan het juiste adres bent, of je wel bij de smidse bent.
De man lacht even. 'Ik ben Coldrin,' antwoordt hij. 'En dit is een smidse.'
De man die zich Coldrin noemt, drukt op een verborgen knop en de wanden draaien. Als ze stilstaan, zie je dat er wapens op de rekken liggen. Van zwaarden en bijlen tot bogen en kruisbogen. Er hangen maliën en helmen, handschoenen en stalen wapenrustingen.
Aan een andere wand hangen allerlei soorten pijlen. De gewone gepunte pijl, maar ook pijlen met bollen, pijlen met gebogen koppen en anderen.
'Wat kan ik voor u doen?' vraagt de man.

Welkom in smidse 'Den Hamer'

Back to top
View user's profile Send private message
Elegia Morfleur
Nachtdwaler


Joined: 03 Feb 2002
Posts: 147

PostPosted: Wed Feb 20, 2002 8:26 pm    Post subject: Welkom in smidse 'Den Hamer' Reply with quote

Echo is Coldrin gevolgd naar de smidse, die even buiten Raganorck tegen de stadswallen is gebouwd, aan de zonzijde van de stad. Ze is verrukt over de groene Wouden waar het huisje uitzicht op biedt en nog verrukter als Coldrin de deur opent en ze naar binnen stapt. Ze staat in een grote ruimte dat slechts een deel van het gehele huis blijkt te zijn. Nieuwsgierig loopt Echo van kamer naar kamer, de ruimtes zijn warm en het zonlicht stroomt in lange banen door de ramen naar binnen. Het is zo veel mooier en groter dan ze het zich had voorgesteld!

Met een intens gelukkig gevoel blijft Echo bij een raam staan dat uitzicht biedt op het Woud. Haar mantel met bezittingen heeft ze achter zich op de grond gelegd en ze glimlacht. "Coldrin," zegt ze verheugd als hij binnenkomt. "Dit is geweldig! Zo mooi en licht en zo groot!"

Back to top
View user's profile Send private message
Anoniem
Dromenvanger


Joined: 08 Feb 2002
Posts: 501

PostPosted: Wed Feb 20, 2002 9:08 pm    Post subject: Re: Welkom in smidse 'Den Hamer' Reply with quote

Ik was Echo en Coldrin gevolgd naar de smidse,ook ík was nieuwsgierig naar wat Coldrin de hut had omgetoverd....
Toen ik binnenkwam kon ik de lichte boslucht ruiken,alles hier was zo ruim,zo vond je het niet altijd in De Wilde Wouden.

Ik keek eens naar Echo en die zag er zo gelukkig uit als het maar kon!
Ik keek eens om of ik de hond zag maar niet direct sprong hij mij in het oog...waarschijnlijk hinkte hij nog een beetje achter...maar ook hij zou het vast en zeker een fantastische plek vinden hier!

Back to top
View user's profile Send private message
ckeetel
Dromenvanger


Joined: 10 Feb 2002
Posts: 981
Location: Raganorck

PostPosted: Thu Feb 21, 2002 11:06 am    Post subject: Re: Welkom in smidse 'Den Hamer' Reply with quote

Deze ruimte schijnt alles met zich mee te dragen. Banduin - Strijder Viervoet - Voeter glijdt met zijn neus over de stenen. Vele verhalen vertellen ze hem, over stad en woud. Het ijzer en vuur over de strijd, het bos en het gras over de waakzaamheid, de rust. Vele voeten hebben hier ooit gelopen, hun geuren zijn nu bijna verdwenen, maken plaats voor andere.

Het is een goede plaats en kennelijk heeft het iets te maken met Coldrin, aangezien het grotendeels zijn geur draagt. De hond gaat naar hem toe duwt zachtjes met de bovenkant van zijn neus zijn hand omhoog. Dan ziet hij het zonnige plekje op de vloer bij een raam, een lichtend vierkant. Hij hinkt erheen. De bodem is hier warm...lekker. Hij sluit de ogen voor de binnenvallende stralen, laat zich door de poten zakken. Het verband dat hem al langer irriteert begint hij van zijn lijf af te plukken. Voorzichtig likt hij de wonden en ook begint hij, voor de eerste keer sinds lange tijd, zijn vacht onder handen te nemen. Zijn littekens, de schurftige plekken, de losse vlokken haar.

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Coldrin
Dromenvanger


Joined: 03 Feb 2002
Posts: 434
Location: Hoevenen (België)

PostPosted: Thu Feb 21, 2002 4:12 pm    Post subject: Re: Welkom in smidse 'Den Hamer' Reply with quote

Coldrin kijkt naar hen en glimlacht even. Dan loopt hij naar een kast en haalt er drie pakketjes uit. Voor iedereen, hij legt er een voor Strijders neus, een geeft hij aan Faranyell en het laatste geeft hij aan Echo. Hier heb ik de laatste drie dagen, dag en nacht aan gewerkt.

Faranyell houdt een aantal kleine werpdolken vast. Ze zijn van een simpel ontwerp, maar goed uitgebalanceerd. 'Nu heb je je eigen wapens voor een volgende strijd,' zegt Coldrin.

Strijder duwt het pakketje open met zijn neus en snijdt zich bijna. Op de grond licht een kleine maliënkolder. Het lijkt te zwaar voor de hond. Maar ook deze bescherming is van een speciaal ontwerp, gemaakt volgens de methode van grote Dwergensmeden. De ringen zijn van een speciale sterke, doch lichte legering en zijn een klein beetje uit elkaar geplaatst zodat er kleine fijne openingen ontstaan waardoor het haar van de hond naar buiten kan. Zo lijkt het alsof hij de bescherming helemaal niet aan heeft.
'Hopelijk raak je het gewoon, want het kan van nut zijn in een volgende strijd.'

Als laatste, maar niet de minste, opent Echo haar pakketje. Ze haalt een dolk met schede te voorschijn.
'Dit is mijn mooiste werk tot nu toe, dit heb ik lange tijd geleden gemaakt in een ver land. Het goud was er in overvloed.' Ze trok de dolk uit de schede en goud blonk.
'De kling is gemaakt van goud met een speciale staalsoort die je hier niet kan krijgen. Het gevest is ingelegd met edelstenen en overtrokken met een doorschijnende leren stof zodat de edelstenen de handen niet beschadigen. De pareerstang is een schuin ontwerp en bestaat bladgoudmetaal. Hier zijn kleine steentjes ingelegd die voor geluk, moed en kracht zorgen. De gevestknop is een wijsheidssteen. De schede is de gewone, maar van een stevige leersoort. Hopelijk bevalt hem je. Nu gaan we eerst eten, kom mee.'

Coldrin liep de ruimte uit, door de eigenlijke smidse waar de oven op een laag pitje brande, naar de grote keuken. Hier stonden allerlei gerechten klaar om geconsumeerd te worden.
'Tast toe,' zei hij.

Echo's dolk:


Edited by: Coldrin at: 2/22/02 9:20:23 pm
Back to top
View user's profile Send private message
Elegia Morfleur
Nachtdwaler


Joined: 03 Feb 2002
Posts: 147

PostPosted: Thu Feb 21, 2002 4:51 pm    Post subject: Aan tafel Reply with quote

Echo hield de dolk aarzelend vast, verbaasd over het gewicht van het wapen ondanks de overdadigheid aan metalen en stenen die er in verwerkt waren. Het was waarlijk een klein meesterwerk van Coldrins hand en ze draaide de dolk in het licht zodat schitterende vlekken over de muren in reflectie dansten. Ze was verbaasd over de ogenschijnlijke eenvoud van het wapen dat juist daarom en in al zijn pracht slechts door de handen van een meester gesmeed kon zijn. "Coldrin," zei Echo. "Hij is prachtig!" Dat was een verzwakte waarheid, maar ze kon geen woorden verzinnen die de schoonheid van het metaal zouden kunnen beschrijven.

Echo stopte de dolk terug in de schede en volgde toen Coldrin naar de grote keuken. Er leek geen einde te komen aan de verrassingen, dacht ze, terwijl ze haar blikken over de tafel liet glijden. Alles leek even wonderlijk vandaag en de verbazing had haar inmiddels haar woorden ontnomen. Ze straalde. Dat zei genoeg.

Echo nam plaats op een houten kruk aan de andere kant van de tafel met haar benen gekruist. Ze keek over de tafel en nam een stuk grof brood met zaden en doopte dit in een saus die voor haar stond. Ze had geen idee wat het was, maar het smaakte haar voortreffelijk. Bij de eerste hap besefte ze pas hoe uitgehongerd ze eigenlijk was.

Back to top
View user's profile Send private message
ckeetel
Dromenvanger


Joined: 10 Feb 2002
Posts: 981
Location: Raganorck

PostPosted: Thu Feb 21, 2002 5:18 pm    Post subject: Lekker? Reply with quote

Het eerste wat Strijder denkt als hij het pakketje onder zijn neus geschoven krijgt is eten.
Enthousiast rukt hij de verpakking eraf en stoot de neus aan de harde metalen inhoud.
Ai, het ruikt helemaal niet naar eten, maar wat het is kent hij wel, iets wat krijgers dragen in de strijd. Hij weet het, omdat hij het vaak tegengekomen is tussen zijn tanden. Je kan een tegestander er bijzonder slecht mee verscheuren, maar wel kraken en breken.

Toch klinkt Coldrin's stem veelbelovend en de hond keert hoopvol het maliënbundeltje binnenstebuiten, misschien dat er toch nog iets lekkers uitrolt. Even later beseft Strijder dat Coldrin het over het bundeltje zelf had, dat het iets voor hem is, al weet de hond niet precies wat hij ermee moet doen.

Ze worden meegenomen, naar een kamer vol verleidelijke geuren. De smid toont uitnodigend het eten...ETEN!!!...vlees, pens, ribbetjes... Strijder laat het zich geen twee keer zeggen, hij vliegt op de maaltijd af, valt er middenin, omdat zijn rechterpoot nog steeds zijn gewicht niet dragen kan. Maar vergeten is de pijn, alles wat de hond de afgelopen dagen gegeten heeft is een klein konijneboutje, dit is een feestmaal!

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Anoniem
Dromenvanger


Joined: 08 Feb 2002
Posts: 501

PostPosted: Thu Feb 21, 2002 6:05 pm    Post subject: Re: Lekker? Reply with quote

Ik deed het papier dat rond het geschenk zat eraf en bekeek hetgene dat erin zat...dolken!
Ik bekeek de dolken eens goed en ik wist niet wat ik moest zeggen.... Dank je wel Coldrin!Ik weet echt niet wat ik moet zeggen.....

Daarna volgde ik hen naar de keuken,er kwam een verrukkelijke geur in m'n neus....ik vroeg mij aan de deur al af vanwaar die geur kwam...
En ik keek naar de tafel en zag vanalles staan,ik had het nog nooit gezien maar ik begon er direct aan...en het was verrukelijk!

En opeens kwam de hond binnen gestormd en sprong op het eten in...heheh,die was precies hongerig...

Back to top
View user's profile Send private message
Coldrin
Dromenvanger


Joined: 03 Feb 2002
Posts: 434
Location: Hoevenen (België)

PostPosted: Thu Feb 21, 2002 7:15 pm    Post subject: Smaakt het? Reply with quote

Iedereen zat aan tafel, buiten de hond, die zat aan een kant op de tafel. Bergen eten belemmerden het zicht op de anderen, maar al snel daalde de hoop totdat er enkel nog maar restjes overbleven. 'Heeft het gesmaakt?' vroeg Coldrin toen ze hun vingers zaten af te likken. 'Ik moet wel één ding toegeven, ik heb dit allemaal niet zelf klaargemaakt, maar Marthe, een vrouw die geld nodig had om haar kinderen groot te brengen, en ze kan goed koken.'

Hij zakte onderuit en sloot even zijn ogen. Dan sprong hij op. Zijn stoel vloog achteruit en viel om. De anderen keken hem verbaasd aan en grepen zelfs naar hun wapens. Strijder Viervoet die aan de haard had liggen soezen spitste zijn oren, maar sloot al snel zijn ogen terug.
'Wie heeft er zin in een wedstrijdje boogschieten?' vroeg Coldrin. 'Had ik al verteld dat er ook een oefenruimte is. Stropoppen voor het gebruik van de slagwapens en een baan voor het gebruik van pijl en boog. Ik wed dat ik je kan verslaan Echo,' zei hij naar haar met een knipoog.

Back to top
View user's profile Send private message
Elegia Morfleur
Nachtdwaler


Joined: 03 Feb 2002
Posts: 147

PostPosted: Thu Feb 21, 2002 7:26 pm    Post subject: Smaakt het? Reply with quote

"Oh, die uitdaging neem ik van harte aan!" antwoordde Echo. Het eten had voortreffelijk gesmaakt, zeker na zo'n lange tijd waarin ze nauwelijks iets gegeten had. Ook de anderen leek het eten te smaken, de hond had zich op de restanten gestort alsof hij een jaar voedsel onthouden was en Faranyells kant van de tafel was inmiddels ook betrekkelijk leeg.

Echo likte haar vingers af en rende toen de kamer uit om uit haar mantel met bezittingen haar boog en pijlen te zoeken.

Back to top
View user's profile Send private message
Coldrin
Dromenvanger


Joined: 03 Feb 2002
Posts: 434
Location: Hoevenen (België)

PostPosted: Thu Feb 21, 2002 7:42 pm    Post subject: Wedstrijd Reply with quote

Coldrin leidde Echo door de kamers naar een lange smalle zaal. Aan één kant van de zaal stonden er poppen en waren er klim- en sporttoestellen opgesteld. Aan de andere kant was er een lange baan met op het einde een vast doel. Ernaast stonden vier doelen bevestigd op een ronddraaibare as.

'Laten we beginnen met het vaste doel,' zei Coldrin. Hij zette drie pijlen op de grond. 'Begin jij maar,' zei hij tegen Echo. 'Probeer ze in de roos te krijgen. De afstand mag je zelf keizen, het verste van de baan is honderdvijftig passen.'

Back to top
View user's profile Send private message
Elegia Morfleur
Nachtdwaler


Joined: 03 Feb 2002
Posts: 147

PostPosted: Thu Feb 21, 2002 7:56 pm    Post subject: Wedstrijd Reply with quote

Echo overzag de zaal en het doel dat Coldrin haar aanwees. Het zou overdreven uitsloverij zijn om gelijk de honderdvijftig passen te wagen, ze zou beginnen met de helft. Echo trok een pijl uit de grond en rende naar de andere kant van de zaal om vanaf het vaste doel vijfenzeventig passen naar de tegenoverliggende muur te nemen. Daar stond ze stil en ging staan, wijdbeens, half gedraaid naar het doel. Ze nam haar boog en legde de pijl aan en tuurde totdat ze het mikpunt haarscherp in focus had. Al haar spieren spande zich en even later schoot de pijl van de pees en sneed geluidloos door de lucht.

Back to top
View user's profile Send private message
Anoniem
Dromenvanger


Joined: 08 Feb 2002
Posts: 501

PostPosted: Thu Feb 21, 2002 8:11 pm    Post subject: Re: Wedstrijd Reply with quote

Phoe,ik zat vol....het was lekker eten,dat moet ik toegeven...toen Coldrin opstond,heel opeens,was wel om schrik van te krijgen,en echo anbood om een wedstrijdje te doen...volgde ik hen maar.
Ik had niet veel zin om te schieten,ik kon mijn armen niet meer opheffen want onder het eten had ik dat al zo vaak gedaan....
Dus ik keek maar naar hun getalenteerde boogschutten....

Back to top
View user's profile Send private message
Darvan
Nachtdwaler


Joined: 07 Feb 2002
Posts: 119

PostPosted: Thu Feb 21, 2002 9:31 pm    Post subject: Re: Wedstrijd Reply with quote

Darvan hoorde een pijl afgeschoten worden terwijl hij binnenkwam. Het belletje bij de deur rinkelde vrolijk en Darvan rook een heerlijke geur uit een andere kamer komen. Bij de toonbank aangekomen kijkt hij of hij iemand ziet, maar ziet niemand. Als hij roept: Is er iemand?? Hoort hij licht gegrom uit de andere kamer en er komt een hond uitgestormd. Maar even later komen er ook 3 andere mensen uit de kamer en 1 daarvan loopt naar de toonbank en vraagt of hij Darvan kan helpen. Als Darvan zijn zwaard laat zien kijkt de man verbaast op en betast het mooi afgewerkte staal. Het elfen zwaard glanst. Als Coldrin de gebogen top ziet zegt hij: Dat kost 20 goudstukken en dan krijg je er een gratis schoonmaak beurt bij. Darvan betaalde de helft zoals de gewoonte was en liep de deur uit. Eenmaal buiten zag hij een toren, een brandende toren. Hij voelde dat er kwade magie in het spel was en rende er snel heen.

((dit verhaal gaat op de binnenplaats verder))

Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> De Geschiedenis van Raganorck All times are GMT
Goto page 1, 2, 3 ... 31, 32, 33  Next
Page 1 of 33

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group