Raganorck Forum Index Raganorck

 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Toren der Letteren (voorheen De Bibliotheek)
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> De Tien Torens
View previous topic :: View next topic  
Author Message
moos
Verloren en Vergeten


Joined: 06 Oct 2004
Posts: 44
Location: Leiden

PostPosted: Tue Nov 09, 2004 10:22 pm    Post subject: Reply with quote

Eindelijk! De 'z'. Het waren de rijen ergens achterin geweest en in een immense bibiotheek als deze moest je bijna een goede conditie hebben om alles af te lopen.

Ze liep de planken af met haar hand zoekend langs de kaften en met haar ogen dicht. Pas na een tijd die oneindig leek te zijn schokte ze en stond stil. Ze keek om het hoekje van de rij en zag dat ze meer had afgelopen dan leek. Waarschijnlijk had ze ook niet alle rijen gehad; de Grote Meester leidde hen altijd.

Ze keek naar het boek waar haar hand net langs was gegaan. Het was pikzwart, alsof het ding het licht uit de omgeving opzoog. Een rilling trok over haar rug. Ze kon het niet uit de kast pakken, dat was zeker. De magie die er vanaf kolkte lokte haar te zeer over de rand van de Leegte. Het was aan de Dief of de Kameleon het boek mee te nemen...

Ze deed een stap achteruit en rilde, harder nu. Snel keek ze links er rechts, maar er was niemand te zien. Vol afschuw draaide ze zich om. Het was tijd om naar de afgesproken plek te gaan, weg van de duisternis die dit misselijk makende boek voortbracht.

_________________
Het kwaad van Yuzes
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Etienne de Noirvaleur
Sporenzoeker


Joined: 05 Nov 2004
Posts: 21
Location: Raganorck

PostPosted: Thu Nov 11, 2004 12:07 pm    Post subject: Reply with quote

Etienne noteerde de gegevens op een vel papier. Hij schreef in keurige rechte letters. Zijn handschrift was stijf en vormelijk net zoals alles aan hem. Hij noteerde de datum van uitgifte rechtsbovenaan, de lokatie van uitgifte, de betaling van de koperstukken, de naam en het adres van de filosofe. Hij fronste even bij de naam, deze kwam hem niet bekend voor. Hij zou eens zien of de bibliotheek ook werken van haar bevatte, maar daarvoor had hij nu niet echt tijd.

Nadat hij het eerste document vervaardigd had maakte hij er een kopij van. Deze zag er exact hetzelfde uit tot op de punten waarop Etienne zijn pen in het inktpotje doopte en opnieuw aanzette aan toe. Tenslotte maakte hij een documentje waarop hij te kennen gaf een tijdelijke bibliotheek bezoekerspas te hebben uitgegeven die na een dag ingeleverd kon worden tegen een vier weken bezoekerspas bij de bibliothecaris van dien. Vervolgens legde hij alledrie de documenten neer op de balie, naast elkaar en met de tekst naar boven.

"Hier, hier en hier tekenen en de datum invullen mevrouw." Hij gaf de filosofe de pen en hoopte maar dat ze er niet een knoeiboel van zou maken. Als hij het had gekund had hij de formulieren het liefst zelf ingevuld om er zeker van te zijn dat ze netjes bleven, maar een handtekening was nu eenmaal cruciaal ter identificatie. Hij durfde niet goed toe te kijken en dus richtte hij zijn blik op de grote houten stempel en het stempelkussen en drukte het houten ding op het inktkussentje. Hij zou dan de formulieren direct kunnen stempelen op het moment dat de filosofe klaar was met tekenen.

"Als u morgen uw pas komt halen, neemt u dan een brief van een officiele instantie mee waarmee u aannemlijk maken kunt ook daadwerkelijk op het door u opgegeven adres te verblijven..."
_________________
"Heb ik dit niet al eens ergens gelezen? Jaaa, afdeling PS, subsectie Gamma, Nummer 3356..."
Back to top
View user's profile Send private message
The Chameleon of Yuzes
Verloren en Vergeten


Joined: 22 Oct 2004
Posts: 28
Location: waar het duister me heenvoert

PostPosted: Sun Nov 14, 2004 6:00 pm    Post subject: Reply with quote

De filosofe kijkt neer op de drie documenten die voor haar liggen.
Nieuwschierig glijden haar ogen over het stuk papier, extreem netjes was deze man, eigenaardige man, perfect voor dit werk..

Als nu die bibberende handen van haar terug kwamen terwijl het schrijven zou ze de rapen pas gaar hebben! Die arme man had veel te vedure moeten hebben door haar vergeetachtigheid..
Haar handen pakken extreem voorzichtig de pen op en dompeld het in het inktpotje.

Waar moest ik nou weer tekenen?? en wat.. moest ik tekenen? of moest ik iets schrijven? paniekerig glijden haar ogen over het papier.
Wat was het netjes! lijkt wel 1 van mijn vorige boekwerken!
Dat was zo netjes! Heel inspirerend boekwerk was het... toch?

Snel knijpt ze haar ogen dicht en telt langzaam tot 10..
1..2..3..4.. ja 10 ik heb genoeg geteld..

Ha gelukkig ik weet het weer. Snel zet de filosofe een handtekening op de 3 hetzelfde uitziende papieren en hoeft niet lang na te denken over de datum. een zucht van opluchting zou nu prima passen, wat heb ik me weer in de nesten gewerkt.. misschien beter om zo snel mogelijk weg te gaan, deze man moet wel gek van me worden.. arme man..

Ze kijkt de man met een glimlach aan wanneer de papieren meteen afgepakt worden en bestempeld worden.
"Mooi, ik hoop dat ik u niet te veel last heb bezorgt! als dat alles dan was.."
De tijd begon te dringen, het begint al steeds later te worden.. 10 minuten had ze hier gestaan, inplaats de bedoelde 5 minuten..
"Ik ben volgens mij nog iets vergeten in de bibliotheek, als dat alles was dan zie ik u morgen weer.. Tot ziens heer en nog een fijne avond"

Neemt haar spullen mee en loopt weer naar achteren de bibliotheek in.
_________________
Yuzes...
Back to top
View user's profile Send private message
Daniëlle
Verloren en Vergeten


Joined: 14 Oct 2004
Posts: 46
Location: Tilburg

PostPosted: Mon Nov 15, 2004 12:59 pm    Post subject: Reply with quote

Waar bleven ze nou, vroeg Mushin zich wanhopig af. Ze zullen toch niet gepakt zijn?? Rustig Mushin, vermande ze zichzelf, ondertussen de boeken langs die ze de afgelopen 5 minuten al 100 keer had bekeken. Ze zijn nog maar 10 minuten te laat. Natuurlijk zijn ze nog niet gepakt. Nee, natuurlijk niet. Mushin haalde 1 keer diep adem.
Ah, daar kwam Meester Moordenaar aan. Ze zag bleek, nog bleker dan normaal. Zwijgzaam voegde de Moordenaar zich bij Mushin, kijkend naar de boeken.
"Heil Meester Yuzes, heb je het gevonden?", fluisterde Mushin naar Meester Moordenaar, "en heb je Meester Kameleon gezien? Oh wacht daar komt ze al."
De meester Kameleon voegde zich bij hen aan de andere kant van de boekenplank, in grote verwarring.
"Heil Meester Yuzes", zacht pratend naar Meester Kameleon. "Laten we 1 voor 1 naar ons hutje gaan," sprak ze tegen beiden. "Jij gaat eerst" onherkenbaar wijzend naar de Kameleon en hopend dat de Kameleon alles nog bij elkaar kon houden tot aan de hut. Ze zou blij zijn als ze van de warrige filosofe af was. Het was niet een van Mushins lievelingskarakters van de Kameleon. "Jij gaat een tijdje daarna, Meester Moordenaar, en dan ga ik. We zien elkaar bij de hut."
Mushin verliet de groep en ging in een ander deel van de bibliotheek staan, van waaruit ze de hoofduitgang in de gaten kon houden.
_________________
Mushin aka Dief van Yuzes.
Heil de Meester!!!!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
The Chameleon of Yuzes
Verloren en Vergeten


Joined: 22 Oct 2004
Posts: 28
Location: waar het duister me heenvoert

PostPosted: Mon Nov 15, 2004 1:38 pm    Post subject: Reply with quote

Wat moeten die twee vreemdelingen van mij? wie zijn zij? ken ik ze soms?
De bibliotheek verzaaide teveel verwarring...
Verward van alles doorelkaar haalt ze haar hand door haar warrige haar.

ik moet als eerste weggaan? waar hebben ze het over?
nou goed, maakt ook niet uit.. ik ben toch van plan nu weg te gaan uit deze helse bibliotheek!

Na een diepe zucht verlaat de filosofe de bibliotheek.
Hopend dat ze verlost word van deze warrige dag
_________________
Yuzes...
Back to top
View user's profile Send private message
Etienne de Noirvaleur
Sporenzoeker


Joined: 05 Nov 2004
Posts: 21
Location: Raganorck

PostPosted: Mon Nov 15, 2004 5:29 pm    Post subject: Reply with quote

Etienne stempelt de papieren en legt er twee weg. Een voor zijn eigen administratie en een in het postvakje voor de afdeling pasuitgifte.

Hij stopt het tweede blad weg in een zwarte ringband. Zo zachtjes mogelijk laat hij de vier tandjes op elkaar klikken. Hij wil de rust in de bibliotheek niet meer dan nodig verstoren. Dan kijkt hij over de balie richting de uitgang en ziet de filosofe vertrekken, Hij slaakt een zachte zucht van verlichting, maar dan veert hij geschrokken overeind en laat hij zijn belletje weer klingelen. Het zal toch zeker niet...
_________________
"Heb ik dit niet al eens ergens gelezen? Jaaa, afdeling PS, subsectie Gamma, Nummer 3356..."
Back to top
View user's profile Send private message
The Chameleon of Yuzes
Verloren en Vergeten


Joined: 22 Oct 2004
Posts: 28
Location: waar het duister me heenvoert

PostPosted: Mon Nov 15, 2004 6:22 pm    Post subject: Reply with quote

De kameleon slaat een diepe zucht, eindelijk dacht ze verlost te zijn van haar vergeetachtige filosofe en de allesonthoudende bibliothecaris.
Was het nou nog niet voorbij? was dat opnieuw dat irritante belletje?

Twijfelend of ze terug gaat de bibliotheek in of verder naar haar verblijf, staat ze buiten de deuren van de bibliotheek.
Ze had wel genoeg informatie gesprokkeld, ze zouden de volgende keer voorbereid zijn.
Misschien morgen al.

Hmm.. toch maar gaan..

Voor een laatste maal liep de filosofe opgewekt terug de bibliotheek in.
Haar hand op haar voorhoofd...
Ze had hoofdpijn, verschrikkelijk veel hoofdpijn van al dat gedoe met die vergeetachtigheid van haar.. wat was ze nu weer vergeten?

Opnieuw keek ze naar de bibliothecaris met een vragende blik.
"Ben ik iets vergeten beste heer? zo niet wens ik graag naar huis te gaan, want mijn hoofd gaan ernstig te keer met de hoofdpijn..
Drukke wilde dag snapt u?"
_________________
Yuzes...
Back to top
View user's profile Send private message
Etienne de Noirvaleur
Sporenzoeker


Joined: 05 Nov 2004
Posts: 21
Location: Raganorck

PostPosted: Mon Nov 15, 2004 6:42 pm    Post subject: Reply with quote

"Uw tijdelijke bibliotheek bewijs, mevrouw." Etienne schoof haar het derde document toe dat ze op de balie had laten liggen.

Vervolgens ging hij zitten, sloeg zijn lange benen over elkaar en liet zijn pianovingers door de pagina`s glijden van zijn boek op zoek naar bladzijde 364 halverwege de derde alinea vierde zin, waar hij gebleven was.
_________________
"Heb ik dit niet al eens ergens gelezen? Jaaa, afdeling PS, subsectie Gamma, Nummer 3356..."
Back to top
View user's profile Send private message
The Chameleon of Yuzes
Verloren en Vergeten


Joined: 22 Oct 2004
Posts: 28
Location: waar het duister me heenvoert

PostPosted: Mon Nov 15, 2004 6:52 pm    Post subject: Reply with quote

"oww... ja... natuurlijk" haar hoofd helemaal rood van schaamte pakt ze het pasje van de balie.
Met een wat schamende glimlach kijkt ze hoe Etienne het boek pakt en gaat lezen.

"Dank u wel hoor" een laatste blik naar het pasje en stopt het dan gauw weg in haar zak en loopt opnieuw de bibliotheek uit.

Als de kameleon straten en straten verderop is bulderd ze uit van het lachen en kan nog maar met moeite haar weg vervolgen naar haar verblijf.




>>De drie Yuze aanhangers naar >> Gannon; de Hoofdstraat >> Steegjes
_________________
Yuzes...
Back to top
View user's profile Send private message
Etienne de Noirvaleur
Sporenzoeker


Joined: 05 Nov 2004
Posts: 21
Location: Raganorck

PostPosted: Mon Dec 20, 2004 11:46 pm    Post subject: Reply with quote

Hij sloot het boek dat op zijn knokige knie-en lag en wierp nog een laatste blik door de bibliotheek met behulp van zijn spiegeltjes. Het liep langzaam tegen sluitingstijd en de meeste mensen waren al weer naar huis vertrokken. Een groepje studenten zat nog heftig fluisterend en gebarend aan een tafeltje.

Onderzoek naar het filosofische beginsel van het bestaan van meerdere dimensies. In ieder geval, dat was waar het op leek als je bekeek welke boeken ze lazen. Een van de jongelui was er al maanden mee bezig. Waarschijnlijk een afstudeerproject. Etienne haalde zijn schouders op. Originele idee-en, daar kon je de straatstenen mee bestrooien. Hij wilde dingen gewoon weten en er was geen betere manier om veel te lezen dan te gaan werken in de grote bibliotheek van Raganorck. Hij had er hard genoeg voor moeten knokken. Gelukkig onthield hij alles. Dat had hem uiteindelijk onmisbaar gemaakt, zeker toen de vorige bibliothecaris zelfs zijn eigen naam begon te vergeten.

Etienne sloeg op een kleine gong achter zich en trok het mondstuk van een grote toeter naar zich toe. "De uitleenbalie gaat over vijf minuten sluiten. Als u boeken wilt lenen verzoeken wij u om zich nu naar de Uitleenbalie bij de ingang te begeven. Eveneens zal de afdeling bijzondere collecties worden afgesloten en zal de bibliotheek zelf over een half uur haar deuren sluiten. Morgen zijn wij weer in staat u van dienst te zijn. Dankuwel voor uw bezoek."

Zijn stem klonk door de toeter extra luid door de grote bibliotheek. Zijn afgemeten stem articuleerde elke lettergreep met klem zodat er geen twijfel kon bestaan over hetgeen hij zei. Geen verwarring, dat was uitermate belangrijk. Zeker in zo`n warrige tijd als sluitingstijd nu eenmaal was. Iedereen wilde nog net even dat ene boek lezen of was niet weg te slaan van de bijzondere collecties. Soms ging een geleerde zo op in zijn werk dat Etienne de stadswacht had moeten laten halen om de overijverige professor te verwijderen.

Etienne keek naar de kaft van het boek dat hij zojuist uit had. Dreio was een kleurrijk figuur geweest, maar zijn creatieve indee-en hadden hem uiteindelijk de kop gekost. Spinelfen waren geen vriendelijke buren waar je zomaar even een praatje mee ging maken; alle mooie theorie-en van Dreio ten spijt. De man werd niet voor niets 'De Waanzinnige' genoemd. Straks terug zetten, vijfde boekenkast, tweede verdieping, bovenste plank.
_________________
"Heb ik dit niet al eens ergens gelezen? Jaaa, afdeling PS, subsectie Gamma, Nummer 3356..."
Back to top
View user's profile Send private message
The Chameleon of Yuzes
Verloren en Vergeten


Joined: 22 Oct 2004
Posts: 28
Location: waar het duister me heenvoert

PostPosted: Tue Dec 21, 2004 4:38 pm    Post subject: Reply with quote

((Vanuit Gannon; de Hoofdstraat, Steegjes))

Brrr wat een kou!! het enige wat haar nog kon warmhouden was haar warme mantel aan de binnenkant bekleed met blauw satijn.
Een boek klemmend tussen haar arm, maar goed een boek houd je niet erg warm... Toch leek deze vrouw door haar koude blauwe lippen de stad overleeft te hebben met enkel haar boek. Niks. hooguit een paar munten.
Het boek was haar levenswerk. Haar trots.

Met haar wat verkleunde blauwe handen duwt ze de deur open van de bibliotheek die erg zwaar viel voor haar. De warmte onhelste haar als de zware vuren van hel, maar dit was vele malen beter!
"Nooit dat ik op die plek is geweest, maar zo voelt het wel! alles wat ik erover gelezen heb.. het moet wel"
doorpratend en denkend inzichzelf zocht ze iemand.. iemand die haar kon helpen.. iemand waar ze de naam alleen van kende.. geen uiterlijk.. niks..
alleen waarom ze diegene zocht.. teminste.. wat was dat okalweer?

haar vergeetachtigheid sloeg weer toe..
"Etienne?? heeft iemand dit persoon gezien?"
zei ze dat nou echt zo hard? dat iedereen haar even voor een moment aankeek? pfff ze raakt zelfs vergeten hoe ze haar stem onder controle moet houden!!
een vergeetachtige filosofe.. ja... nee.. ik ben niet vergeetachtig! hoe komen mensen erbij!

hé? alle hemelse scrollen nog aantoe! een bibliotheek? hé... ben hier al eens geweest niet? waarom brachten mijn benen mij hiernaartoe?
Het lijkt mijn eigen oude bibliotheek wel! hmm zo warm, net als de vuren van hel.. maar dit was veel beter dan dat!
"Nooit dat ik op die plek is geweest, maar zo voelt het wel! alles wat ik erover gelezen heb.. het moet wel"
_________________
Yuzes...
Back to top
View user's profile Send private message
moos
Verloren en Vergeten


Joined: 06 Oct 2004
Posts: 44
Location: Leiden

PostPosted: Wed Dec 22, 2004 12:15 pm    Post subject: Reply with quote

<<vanuit Gannon de hoofdstraat -> steegjes>>

Mushin en de Moordenaar zwegen terwijl ze zij aan zij liepen richting de bibliotheek. Ineens stonden ze voor de toren, alsof deze uit het niets was opgedoemd. Hun gedachten weer terugbrengend op de wereld keken ze elkaar even aan.
"De Kameleon is al binnen zoals afgesproken. Ik denk dat we naar de geheime deur kunnen gaan.", sprak de Moordenaar en keek even naar de Dief. Als dit fout ging, zou zij er het meeste last mee krijgen. De kameleon kon zichzelf in de beul veranderen, de Moordenaar zelf had een geheimpje waardoor ze zelf nog lastig om te brengen zou blijken te zijn, maar het enige dat een dief ter verdediging kon doen was niet gepakt worden.
Nu was deze dief wel een Meesterdief en die titel verdien je niet door elke vijf minuten boven een schavot te hangen, behalve misschien als je het voor elkaar kreeg het touw te jatten...

De Moordenaar glimlachte even om deze gedachte. "Moge Yuzes ons bijstaan.", dacht ze en ging samen met de Dief op zoek naar de deur.

_________________
Het kwaad van Yuzes
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Daniëlle
Verloren en Vergeten


Joined: 14 Oct 2004
Posts: 46
Location: Tilburg

PostPosted: Wed Dec 22, 2004 12:30 pm    Post subject: Reply with quote

Mushin schrok even bij het aanzicht van de toren. De vorige keer leek hij toch verderweg. Die verdoemde straten hier ook.
Nu moest het erop aan komen. Nu zou het gebeuren.
"Volgens mij moet het hier ergens links zijn," zei Mushin tegen haar metgezel, terwijl ze naar haar opkeek. Zag ze daar nou een glimlach bij Meester Moordenaar? Verbaasd schudde ze haar hoofd. Meester Moordenaar lacht op de vreemdst momenten, dacht Mushin, onderwijl naar links lopend.

Opeens doemde er een deur in haar ooghoek op die wel heel veel leek op die van de bibliotheek. "Daar is het!" riep Mushin opgelaten. Onopvallend keek ze om haar heen. Er was geen levende ziel te bekennen. Ze liep naar de deur toe, wetende dat Meester Moordenaar de wacht zou houden totdat zij de deur openhad. Voorzichtig voelde ze aan de deur. Misschien had ze geluk en was de deur open. Ze voelde licht tegendruk. Nee, de deur was opslot. Uit een van haar bundels pakte ze haar gereedschap om de deur open te maken. Binnen een minuut voelde ze een klik. Dit was een makkelijke, dacht Mushin tevreden, en geen forceerbreuken.

Zonder te piepen deed ze de deur open. Het kwam uit op een gang. Grote kans op Boobytraps bedacht Mushin zich. Zacht floot ze naar Meester Moordenaar. Samen liepen ze de gang in. Zachtjes deed Mushin de deur weer dicht.
_________________
Mushin aka Dief van Yuzes.
Heil de Meester!!!!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
moos
Verloren en Vergeten


Joined: 06 Oct 2004
Posts: 44
Location: Leiden

PostPosted: Wed Dec 22, 2004 12:41 pm    Post subject: Reply with quote

De Moordenaar snapte niet dat een deur die er gewoon uitzag als een deur een 'geheime deur' werd genoemd. Er waren geen spreuken op de deur, slechts een normaal slot dat niet eens de moeite van het slot-zijn waard leek voor een dief.

De Dief floot en met haar armen over elkaar en een diepe zucht liep de Moordenaar naar de dief toe. Geërgerd keek ze toe hoe de dief zo voorzichtig mogelijk te werk ging. Dit was altijd zó saai! Het liefst ging de Moordenaar zelf even voorop om de vallen uit te testen aangezien die haar niet snel zouden kunnen doden, maar dan zou haar 'kleine geheimpje' te snel aan het licht komen.

Dus liet ze de Dief haar werk doen en was ze gedwongen geduldig te wachten...

_________________
Het kwaad van Yuzes
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Daniëlle
Verloren en Vergeten


Joined: 14 Oct 2004
Posts: 46
Location: Tilburg

PostPosted: Wed Dec 22, 2004 12:59 pm    Post subject: Reply with quote

Er was niet veel licht in de gang, due liet Mushin zich eerst even aan het donker wennen. Toen ze wat begon te zien, zag ze dat het een klein smal gangetjes was. Ze moest oppassen voor schuivende muren. Voorzichtig voelde ze langs de muur. Daar zaten geen verborgen grappen, nu de grond nog. Voorzichtig schuifelde ze over de vloer. "Alleen daar staan waar ik sta" zei ze fluisterend tegen de Moordenaar.
De Moordenaar leek ongeduldig. Mushin hoopte dat ze haar verstand maar zou gebruiken.

Langzaamaan onderzocht Mushin de vloer en de muren af en zo liepen ze stukje voor stukje verder tot ze dicht bij de deur waren.
Opeens stond Mushin stil. Ze wees naar de Moordenaar dat ze een stukje naar achter moest. Mushin stapte op een tegel en vloog gelijk behendig naar achteren.
Daar waar Mushin een paar seconden ervoor nog had gestaan stonden nu 2 grote spijlen in de muur. "Wat een oude truc zeg," fluisterde Mushin voldaan naar de Moordenaar, blij dat ze het niet over het hoofd had gezien.

Snel kroop ze langs de twee spijlen tot ze bij de dur was. Ze zwaaide naar de Moordenaar dat ze ook moest komen. Eenmaal aan de deur hoorde ze de bel. Nog een half uurtje dacht Mushin. Dan gaan we naar binnen.
_________________
Mushin aka Dief van Yuzes.
Heil de Meester!!!!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> De Tien Torens All times are GMT
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Page 2 of 7

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group