Raganorck Forum Index Raganorck

 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Wie zijn jouw favoriete schrijvers?
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> Algemene Discussie
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Jaap Stoel
Nachtdwaler


Joined: 10 Nov 2004
Posts: 163
Location: Zwolle

PostPosted: Sun Apr 24, 2005 9:26 pm    Post subject: Reply with quote

Ik zat er zaterdag bij Lupijn.
_________________
Holy Wood dreams...
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Samara Jalaya
Hare Koninklijke Grilligheid


Joined: 03 Feb 2002
Posts: 663

PostPosted: Tue Apr 26, 2005 9:08 am    Post subject: Reply with quote

Lunea wrote:
Verhalen vertellers houden hun publiek geboeid tijdens de vertelling wat mij betreft en tolkien mist zeker wat emoties van de karkaters in verhouding tot de trilogieen van Hobb. Die spanning zit hem niet altijd in de emoties van de karakters begrijp me niet verkeerd.


Ja, dat is ook mijn grootste bezwaar tegen Tolkien. Ik ben ooit begonnen aan het eerste deel en haakte al na twintig pagina's af door het kinderachtige taalgebruik à la Frodo stond op. Frodo maakte een kruiswoordpuzzel. Daarna ging Frodo naar Mount Doom om er een ring in te gooien. Frodo leefde nog lang en gelukkig.

Na de films gezien te hebben dacht ik: wat prachtig! Hoe zou Tolkien dit in hemelsnaam zo mooi hebben kunnen beschrijven? Het antwoord: niet. De scène waarin Gandalf blijkt te missen en de hele fellowship in hartverscheurende tranen uitbarst, beschrijft Tolkien ongeveer als volgt: "Waar is Gandalf?" schreeuwde Aragorn. "Verbijt je tranen," zei iemand anders. "We moeten door." "Okee," zei Aragorn. En ze gingen weer op pad.

Kortom, Tolkiens bordkartonnen figuren konden mij nauwelijks boeien. Mervyn Peake, een tijdgenoot van Tolkien, daarentegen, vind ik een meester in het genre en hij staat wat mij betreft evengoed aan de wieg van de fantasy als Tolkien. Maar goed, iedereen zijn smaak...
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Theresia Koffie
Duister als de Nacht


Joined: 28 Jan 2005
Posts: 73
Location: Rotterdam

PostPosted: Tue Apr 26, 2005 9:57 am    Post subject: Reply with quote

Erm ahhh ermm
Groot Tolkien liefhebber coming in action here!

Misschien had je even doormoeten bijten. Het eerste deel van de triologie is inderdaad een beetje snot. Maar als hij eenmaal lekker in het verhaal zit komt het wel goed hoor. En tolkien heeft nog wel veel meer geschreven. *wijst naar een boeken plank die geheel aan hem gewijdt is*

Daar komt bij dat het verhaal over de hobbits en de ring het naar bed gaan verhaaltje voor zijn kinderen was. Kijk dat het zo'n succes geworden is is allemaal later. Dus van origine is het een kinder verhaal. Met dat in je achterhoofd leest het al heel anders. En de boeken waren al dik genoeg. Met alle beschrijvingen die er al in stonden... Wink
Niets persoonlijks en niet om iemand op de tenen te gaan staan, alleen een groot fan spreekt hier!
_________________
Kom maar bij Theresia en drink je warme honing melk op
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Uriel
Dromenvanger


Joined: 17 Oct 2002
Posts: 1179
Location: Utrecht

PostPosted: Tue Apr 26, 2005 12:05 pm    Post subject: Reply with quote

Volgens mij is het een goed idee om als jullie werkelijk een discussie willen over de goede en minder goede/slechte kanten van Tolkien vs andere fantasie-schrijvers dit voort te zetten in een aparte draad en deze draad te behouden voor het aanraden van schrijvers.

Niet dat ik de discussie niet interessant vind, verre van... Wink
Back to top
View user's profile Send private message
Samara Jalaya
Hare Koninklijke Grilligheid


Joined: 03 Feb 2002
Posts: 663

PostPosted: Tue Apr 26, 2005 1:19 pm    Post subject: Reply with quote

Nah, deze draden kunnen 18 pagina's doorgaan, dus een zijsprongetje vind ik eigenlijk wel interessant. Hoewel het volgens mij gewoon echt een kwestie van smaak is. Ik heb namelijk al met heel veel mensen gediscussieerd, inclusief mijn vriend, en al heel veel argumenten gehoord, maar Tolkien is gewoon niet mijn ding (wederzijds kwam mijn vriend ook niet door Mervyn Peake heen en we gooien elkaar dood met passages om te bewijzen dat het oordeel van de ander ongefundeerd is :p ) En ik ben bang dat dat nooit anders zal zijn.

Om ook maar even een andere naam op tafel te gooien: Roald Dahl is nog steeds ook één van mijn favoriete schrijvers. Eens in de zoveel tijd haal ik heel nostalgisch weer één van kinderboeken naar boven. En zijn korte verhalen. Oh yeah.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Eminescence
Dwaler


Joined: 18 Apr 2005
Posts: 5
Location: Op dit moment in Raganorck

PostPosted: Tue Apr 26, 2005 3:38 pm    Post subject: Reply with quote

En nu kom ik er ook nog even tussen Very Happy
Ik vind Terry Brook een hele goede schrijver. Geef mij maar een boek van hem en ik ben een tijdje zoet. Verder vind ik Darren Shan ook heel leuk. Ben er sind twee weken in bezig en heb al 7 boeken uit (ik weet het ik lees veel).
Oh ja J.K. Rowling kan er ook mee door.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Theresia Koffie
Duister als de Nacht


Joined: 28 Jan 2005
Posts: 73
Location: Rotterdam

PostPosted: Tue Apr 26, 2005 6:44 pm    Post subject: Reply with quote

Tja het is niet geheel de fictie die jullie waarschijnlijk bedoelen maar ik ben helemaal weg van de boeken van Jean Auel. Zij geeft een zeer goede kijk op ruidenleer. In een leuk spannend pakketje
_________________
Kom maar bij Theresia en drink je warme honing melk op
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Lunea
Dromenvanger


Joined: 30 Jun 2002
Posts: 558

PostPosted: Wed Apr 27, 2005 10:34 am    Post subject: Reply with quote

O brr Auel.. sorry.. Nee niet mijn smaak. teveel tutten ene vrouwendingetjes wat mij betreft. Ik heb destijds wel genoten van de paardenvallei en door haar ben ik in de historische romans geraakt. maar momenteel is dit niet mijn favoriete schrijfster.

Ze heeft wel een hele goede studie gemaakt van het leven destijds, dat moet ik bekennen.

ik kan je als je van dit soort boeken houdt ook heel erg de boeken van Manda Scott aanbevelen. de Boudica serie.. Erg fraai en wat raakvalkekn met Auel wat mij betreft...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Annic
Sporenzoeker


Joined: 18 Jan 2005
Posts: 8
Location: Utrecht

PostPosted: Wed Apr 27, 2005 1:10 pm    Post subject: Reply with quote

Kan iemand misschien boeken adviseren die de raganorck sfeer (een beetje) bevatten? Ik hoorde al dr Jekyl en mr Hyde...
_________________
Hoezo ik heb geen leven? Ik ben HIER toch?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Samara Jalaya
Hare Koninklijke Grilligheid


Joined: 03 Feb 2002
Posts: 663

PostPosted: Wed Apr 27, 2005 1:40 pm    Post subject: Reply with quote

Er staat een heel rijtje genoemd op de website, ik zal het even kopieëren en plakken:

Gormenghast (Mervyn Peake)
Dokter Faust (verschillende auteurs, oorspronkelijk toneelstuk van Marlow, maar ook te vinden bij Goethe)
Jekyll & Hyde (Robert Lewis Stevenson)
Het geheim van Rotterdam (Thea Beckman)
From Hell (filmpje dat verder waardeloos is, behalve de sfeervolle beelden en mooie kostuums)
de Picture of Dorian Gray (Oscar Wilde)
De Avonturen van Alice in Wonderland (Lewis Carroll; typisch voorbeeld van wat er mogelijk is met fantasie zonder het high-fantasy te laten worden)
De Klokkenluider van de Notre Dame (desnoods de Disney versie!)
Moulin Rouge (de film; kostuums&beelden van de stad e.d.)
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Lunea
Dromenvanger


Joined: 30 Jun 2002
Posts: 558

PostPosted: Fri Apr 29, 2005 6:11 am    Post subject: Reply with quote

O en die ene over London van Neill Gaiman.. ik weet niet meer hoe hij heet en of het nu een boek is en een serie of alleen een serie...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Samara Jalaya
Hare Koninklijke Grilligheid


Joined: 03 Feb 2002
Posts: 663

PostPosted: Fri Apr 29, 2005 3:55 pm    Post subject: Reply with quote

Neverwhere (Niemandsland?) Mooi boek is dat, op de beetje infantiele ontknoping na. Gaiman schrijft sowieso mooie verhalen, de Sandman-serie (comics) zijn ook een aanrader, en Smoke&Mirrors (korte verhalen die erg humorvol de suffe Engelse zuidkust beschrijven).
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Jaap Stoel
Nachtdwaler


Joined: 10 Nov 2004
Posts: 163
Location: Zwolle

PostPosted: Fri Apr 29, 2005 4:39 pm    Post subject: Reply with quote

de picture of Dorian grey is een mooi verhaal maar de schrijfstijl van Oscar Wilde is zo ongelooflijk traag. Het past perfect in de tijd waarin het zich afspeeld maar oh wat moeilijk om interesse te houden.
_________________
Holy Wood dreams...
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
meis
Nachtdwaler


Joined: 08 Oct 2004
Posts: 102
Location: In mijn eigen fantasiewereldje

PostPosted: Fri May 06, 2005 12:15 am    Post subject: Reply with quote

Ik heb gisteren en vandaag Rose Red van Stephen King weer gezien. Die doet me ook heel erg aan Raga denken af en toe. Voornamelijk doordat het huis zich steeds verder bouwt en verandert en alles steeds op een andere plek is..

btw,... ik en horrorfilms zijn een slechte combinatie *heeft nog medelijden met de knie van degene die erbij zat*
_________________
Atashi no naka wa anata dake.
Back to top
View user's profile Send private message
Lunea
Dromenvanger


Joined: 30 Jun 2002
Posts: 558

PostPosted: Sat May 07, 2005 9:06 am    Post subject: Reply with quote

Jaaa Neverwhere! Ik zag de serie op de BBC.. geweldig! Echt details kan ik me niet meer heugen en of ik het boek nu zelf heb of geleend weet ik ook niet meer...

Ik wil het nog wel eens lezen.. en de serie zien!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> Algemene Discussie All times are GMT
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
Page 2 of 3

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group