View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Gashyr Nachtdwaler
|
Posted: Mon Oct 21, 2002 12:16 pm Post subject: fout woord (magie brainstorm) |
|
|
mag ik de taalextremisten er even op wijzen dat in de draad "Barnsteen en Vloeibaar Zilver" in de wilde wouden een woord fout word gebruikt, namelijk magister, wat moet zijn magiër in die context. Een magister is: een grootmeester, een middeleeuwse academische graad die nu gelijk zou staan aan doctor en een novicenmeester in een klooster.
ik dacht, laat ik het even melden ~ met z'n blauwe badeendje Edited by: Gashyr at: 11/10/02 6:11:17 pm
|
|
Back to top |
|
|
ckeetel Dromenvanger
|
|
Back to top |
|
|
Lupijn Dromenvanger
|
Posted: Mon Oct 21, 2002 12:36 pm Post subject: Re: Magister |
|
|
..Sterker nog... de graad magister is nog steeds in gebruik. In Tsjechie kan je nog steeds magister worden na vijf jaren universiteit. De graad ligt ergens tussen onze graden doctorandus en doctor.
^_^ Lupijn |
|
Back to top |
|
|
Galliminus Leeuwenhart
|
Posted: Tue Oct 22, 2002 10:35 am Post subject: Re: Magister |
|
|
In het Rollenspel Oog des Meester word iedere magiër een magister genoemd,...Ik ga dit dan ook niet veranderen,..magiër vind ik maar lam klinken. Galliminus dan Maros,...Ridder in het Adelijke Regime van Raganorck
|
|
Back to top |
|
|
Gashyr Nachtdwaler
|
|
Back to top |
|
|
ckeetel Dromenvanger
|
Posted: Tue Oct 22, 2002 5:11 pm Post subject: Magister |
|
|
Uit de (weliswaar) korte ervaring met het Oog des Meesters, kan ik zeggen dat ze zelden feiten geven zonder dat er over nagedacht is, het magister noemen van een magiër zal waarschijnlijk een goede grond hebben. Al was het alleen maar een titel waarmee ze aangesproken worden.
En het is denk ik niet eens zo'n slecht idee, aangezien, zoals je zei, het een academische graad is en de talenten van een magiër niet zomaar aan komen waaien. Raganorck heeft een universiteit tenslotte, waar o.a. magie gedoceerd wordt. Het is misschien niet juist om Magister gelijk te trekken met Magiër, maar het is, denk ik ook zeker niet verkeerd om een Magiër Magister te noemen, bij zijn titel.
Ik heb echter niet de beschikking over een encyclopedie, of andere bronnen om dit alles te onderbouwen...
Edited by: ckeetel at: 10/22/02 7:13:02 pm
|
|
Back to top |
|
|
Gashyr Nachtdwaler
|
|
Back to top |
|
|
Galliminus Leeuwenhart
|
Posted: Wed Oct 23, 2002 12:28 pm Post subject: Re: Magister |
|
|
Dus jij wil beweren dat een magiër zijn magisch talent zelf aanleert?
Ik moet wel toegeven dat binnen de wereld van Oog des Meesters enkel magie geleerd kan worden binnen een Magie-Acedemie. En Magister is niet zozeer een titel maar meer een benaming voor een magiebegaafde die zijn kunsten op zo'n "school" heeft geleerd,...Het is dus maar net wat je gewend bent om te zeggen.........het laat me verder koud of je er aan mee doet of niet,..maar respecteer wel het feit dat er mensen zullen zijn die het nog steeds Magister zullen noemen.. ( en die brakende smiley was niet echt beleefd ) Edited by: Galliminus at: 10/23/02 6:13:27 pm
|
|
Back to top |
|
|
ckeetel Dromenvanger
|
Posted: Wed Oct 23, 2002 12:47 pm Post subject: Magister |
|
|
Talenten was een verkeerd woord, Kunsten is beter idd. |
|
Back to top |
|
|
Seth Nachtdwaler
|
Posted: Wed Oct 23, 2002 5:01 pm Post subject: Re: Magister |
|
|
Binnen Oog des Meesters is magister een term die geheel terecht is binnen de context. Deze context (een graad die is te verdienen) ontbreekt vooralsnog in Raganorck. Daarom vind ik het ook niet vreemd dat Gashyr met deze opmerking komt. Deze topic is erg goed, omdat er nu eindelijk een kader wordt geschapen rond de begrippen magister en magiër. Verder is het credo "laat een ieder in zijn of haar waarde" natuurlijk erg van toepassing in welke discussie dan ook. Wanneer er wordt afgesproken een studiegraad te koppelen aan magie, is dat een acceptabele keuze, wanneer die maar wordt onderbouwd, en dat is nu gedaan. |
|
Back to top |
|
|
ckeetel Dromenvanger
|
Posted: Wed Oct 23, 2002 5:45 pm Post subject: Magister |
|
|
Bij deze...mooi gesproken... |
|
Back to top |
|
|
Uriel Dromenvanger
|
Posted: Thu Oct 24, 2002 12:28 pm Post subject: Re: Magister |
|
|
Magister is naar mijn mening een ere-titel voor afgestudeerd magiers. In dit geval is een magister een magier, maar een magier niet perse een magister. Ik denk dat we zeker de optie open moeten houden dat magie op andere wijze geleerd wordt, maar dan beschikken zij niet over de ere-titel magister. Tenslotte kunnen magisters ook afgestudeerd zijn op andere gebieden dan de magie. Een magister heeft dan dezelfde woordwaarde als het huidige doktor wat niet wil betekenen dat betreffende persoon ook operaties uitvoert, maar men kan ook doktor worden in bijv. Geschiedenis. (Tegenwoordig overigens Meester (braakneiging)). Iedereen die operaties uitvoert is in dit geval een doktor (althans dat hoop ik dan maar), maar niet iedere doktor opereert. Daarnaast heb je nog een groep mensen die van zichzelf enorm veel kennis vergaart hebben, maar nooit een diploma of graad daarin behaald hebben. Ik hoop dat ik een beetje duidelijk was... |
|
Back to top |
|
|
Galliminus Leeuwenhart
|
|
Back to top |
|
|
ckeetel Dromenvanger
|