Raganorck Forum Index Raganorck

 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Op een alf

 
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> De Kamer der Letteren
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Inwe Surion
Nachtdwaler


Joined: 19 Dec 2004
Posts: 245
Location: Raganorck

PostPosted: Mon Jan 31, 2005 3:15 pm    Post subject: Op een alf Reply with quote

Een leuk gedichtje van Kees Stip, ik wou hem jullie even laten zien...

Een alf uit Alfen heeft beslist
de denkprijs van het jaar gemist.
Want op de vraag: "Geachte heer,
wat denkt u van het winterweer?"
verklaarde deze alf uit Alfen:
"Ik denk niet, daar ik niet besta."


Het is een soort raadseltje. Probeer hem maar eens op te lossen! Confused
_________________
Miljoenen krioelen, zoeken hun weg, in een doolhof van denken waar geen weg terug meer is.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Gashyr
Nachtdwaler


Joined: 22 Sep 2002
Posts: 385
Location: Deventer

PostPosted: Wed Feb 23, 2005 9:25 pm    Post subject: Reply with quote

Alf (ook wel bekend als Gordon Shumway), wat een soort van verbastering is van A.L.F. (Alien Lifeform)(zoals U.F.O. vaak als ufo wordt uitgesproken), is een fictief wezen, een creatie van Paul Fusco. In dit gedicht van Stip zou er eigenlijk ALF moeten staan, aangezien het over een alf gaat, een willekeurig buitenaards wezen dus, maar omdat het zelf beweert niet te bestaan en omdat het woord alf bekend is van de TV en comic serie zouden we er vannuit kunnen gaan dat het om een Alien van Gordon Shumways soort gaat. In zijn antwoord grijpt hij terug naar de bekendste uitspraak van de bekende filosoof Descartes, 'coïto ergo sum', wat zoveel betekend als 'ik denk dus ik besta'. Descartes kwam tot deze conclussie in zijn sceptische fase, toen hij, op zoek naar de waarheid, er achter kwam dat hij van niets zeker kon zijn, behalve van het feit dat hij aan dingen kon twijfelen. Daaruit leidde hij af dat er iets was wat twijfelde, namelijk hijzelf. Aangezien twijfelen tot één van de vermogens van het denken wordt gerekend, en omdat 'ik twijfel dus ik besta' voor geen meter klinkt, neemt hij zijn eigen denken als bewijs voor zijn eigen bestaan. Dit is overigens het enige onweerlegbare bewijs van Descartes (zijn godsbewijs kan men weer in twijfel trekken, net als alle van de 5 of 6 bekende godsbewijzen van filosofen en theologen). De alf weet van zichzelf dat hij niet bestaat, dus weet hij ook dat hij niet kan denken. Het feit dat hij deze dingen weet moet voor hemzelf echter zijn bestaan bevestigen. Bovendien is 'coïto ergo sum' geen universele regel of overtuigend argument voor iemand die niet de persoon die denkt zelf is (oftewel, als je het tegen een ander zegt hebben die woorden geen enkele waarde), aangezien het bewijs enkel een geldig bewijs is voor de denkende zelf.

Kees stip heeft zich al dan niet bewust bediend van een aantal drogredenen waarvan ik geen zin heb om ze nu uiteen te zetten. De redenering die er staat is hoe dan ook ongeldig, en de enige geldige oplossing van het raadsel dat ik in dat gedicht kan vinden is het erkennen van de ongeldigheid ervan.

Q.E.D.?

Ik was erg fan van Kees Stip toen ik een jaar of 9, 10 was. Ik heb zo'n beetje al zijn beestengedichtjes wel gelezen (ik had een bundel van mijn opa gekregen), en kon talloze uit mijn hoofd opzeggen, te pas en te onpas. Dit is de enige die ik nog foutloos uit mijn geheugen kan opgraven:

Op een bij

Er was een bij te 's-Gravenhage
die antwoord wist op alle vragen.
Toen men hem moeielijk genoeg
"Wat was was eer was was was?" vroeg
werd hij de winnaar van de quiz
met "Eer was was was was was is."


Last edited by Gashyr on Thu Feb 24, 2005 5:12 pm; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger
Inwe Surion
Nachtdwaler


Joined: 19 Dec 2004
Posts: 245
Location: Raganorck

PostPosted: Thu Feb 24, 2005 12:46 pm    Post subject: Reply with quote

Leuk, Gashyr! Ik ken Kees Stip niet goed, maar het zijn wel leuke gedichten en er zit meestal ook een leuke bron achter.
_________________
Miljoenen krioelen, zoeken hun weg, in een doolhof van denken waar geen weg terug meer is.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> De Kamer der Letteren All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group