Raganorck Forum Index Raganorck

 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Taverne de Lekke Ketel
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> Gannon; de Hoofdstraat
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Theresia Koffie
Duister als de Nacht


Joined: 28 Jan 2005
Posts: 73
Location: Rotterdam

PostPosted: Fri Mar 04, 2005 8:32 am    Post subject: Reply with quote

Theresia voelt de pijn door haar hart trekken, een pijnelijke frons trekt over haar gezicht. Ze doet haar best om niet een potje mee te gaan zitten huilen met deze jonge vrouw.
Ze graaft zich diep in haar geheugen.

De nachten die zij gewaakt had over Sanne en Herman doemen op uit dat ene hoekje van haar geest wat ze zo afprobeerd te sluiten. Het meisje werd beter de man niet. Herman werd steeds zieker tot hij zijn laatste reutelde ademtocht de wereld in liet glijden.

Weer voelt ze de pijn om het verlies van Herman. Maar daar tegen over het geluk dat Sanne het overleefde. Ook zij had destijds gewankelt om haar geloof. De ene koos de gene die hij tot zich nam op een vreemde manier. Een manier die Theresia nog steeds niet kon accepteren.

"ach vrouwe..." mompelt ze "de pijn zal niet verdwijnen, slechts minder scherp worden. De ene maakt zijn keuzes op een vreemde manier. " Theresia zucht.
"Maar uw geliefde zal altijd door u een beetje voortbestaan, en op de moeilijke momenten zult U zijn armen om U heen voelen. En de ene ach, misschien vind U ooit weer een soort vreemde compromis met hem. Al kan dit lang duren. Probeer klein te beginnen om Uw zonnestralen te vinden. Begint U in de warmte en de liefde die zich verder nog om U hen bevindt". Theresia wijst naar de jonge vrouw en kort op zichzelf. "het lijkt nu misschien nutteloos, maar er is nog warmte van de zon."
_________________
Kom maar bij Theresia en drink je warme honing melk op
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Alassea
Verloren en Vergeten


Joined: 02 Nov 2004
Posts: 35

PostPosted: Fri Mar 04, 2005 11:58 am    Post subject: Reply with quote

'Daar heeft Theresia helemaal gelijk in. Ook al is het moeilijk om te zien, er is altijd wel een klein lichtpuntje of warmte te vinden. Maar ik moet toegeven dat die soms moeilijk te vinden is. Je geloof kan een licht punt zijn of een vriendschap. Een oude of een nieuwe', zegt Fea met een zachte glimlach.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Calliope
Nachtdwaler


Joined: 17 Feb 2005
Posts: 149
Location: Raganorck

PostPosted: Wed Mar 09, 2005 11:39 am    Post subject: Reply with quote

Ilme haalt diep adem. Ze kijkt zijdelings naar de jonge vrouw.

"Mijn geloof is alles behalve een lichtpunt op het moment. Ik heb ook niet de indruk dat er geloof is om van te spreken, ik ben het vertrouwen kwijt. En iedereen schijnt het wél te zien, steun te halen uit de Ene. Thomas bijvoorbeeld, en u ook."

Ze kijkt Fea aan.

"Misschien kunt u mij helpen. Leg eens uit dan wat de Ene voor u doet, waardoor u zo zeker weet dat hij bestaat en een lichtpunt kan zijn. U zegt in feite dat u warmte kan vinden bij hem. Misschien dat ik het allemaal weer op de goede manier zie als ik het voorbeeld van anderen volg. Hoe ziet u de Ene, waar heeft hij dan allemaal invloed op?"

Ilme neemt nog een slok wijn.
_________________
Oh Muze bezing mij het verhaal van de stad...
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Theresia Koffie
Duister als de Nacht


Joined: 28 Jan 2005
Posts: 73
Location: Rotterdam

PostPosted: Thu Mar 10, 2005 9:12 am    Post subject: Reply with quote

Theresia kijkt wat geschrokken. Ze heeft zich helemaal niet neergelegt bij de keuzes van de Ene. Ze is het zelfs helemaal niet met de Ene eens. Ook zij had haar geloof verloren samen met Jantje en Herman. Wat voor godheid zou haar eerst zo lang kinderloos laten om haar er dan een paar te schenken maar er 1 weer weg te nemen en bovendien ook haar man.

Al spreidt zij het niet in het rond. Ze vertrouwt de Ene voor geen meter.

Een beetje onthust kijkt ze de vrouw aan.
"ehm wel, ehm ik sprak meer over de zonnestralen van de dag. De kleine licht puntjes van het leven. Wanneer je oog valt op een mooie bloem of wanneer de klatter lach van een kind je hart verwarmt".
_________________
Kom maar bij Theresia en drink je warme honing melk op
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Alassea
Verloren en Vergeten


Joined: 02 Nov 2004
Posts: 35

PostPosted: Thu Mar 10, 2005 12:22 pm    Post subject: Reply with quote

Fea haalt eens diep adem, ze had al verwacht dat het hierop uit zou lopen.
Als priesters van Peria wist ze maar weinig over de Ene waar de mensen van raganorck in geloven. Raganorck, zo ver van Perilon. Maar wat zou het kwaad kunnen deze vrouwen over haar geloof te vertellen?

De waardin geeft de vrouw antwoord terwijl ze wat onthutst kijkt. "Ook haar geloof in de Ene lijkt niet zo sterk" Denk Fea.

Fea kijkt de vrouw aan. 'Ik ben bang dat ik u niet goed kan helpen met uw geloof in de Ene. Ik kom van ver buiten de stad, uit Perilon. Wij hebben andere goden daar. Mijn geloof ligt bij Peria, de godin van het licht en het goede. Zij is zeer letterlijk een lichtpunt voor mij.

Fea zwijgt en wacht de reactie van de vrouwen af.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Theresia Koffie
Duister als de Nacht


Joined: 28 Jan 2005
Posts: 73
Location: Rotterdam

PostPosted: Fri Mar 11, 2005 10:09 am    Post subject: Reply with quote

Theresia houdt haar hoogd even schuin...

Haar herens werken razend snel."andere goden, andere goden? leven we hier op een schaalbord of wat is het? Worden daarom de beste spelers er af geschoven. En trouwens welke godheid ook keert zich tegen hulpeloze kinderen en goede mannen. Poeh! Ik hou me wel bij aardse zaken."

"ach vrouwe, U kunt mij wel wat vertellen over die andere goden maar ik hou het denk ik maar bij mijn kleintjes hier..." Theresia wijst op de tafel waar de kinderen nog steeds op de rest van het verhaal hopen
_________________
Kom maar bij Theresia en drink je warme honing melk op
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Calliope
Nachtdwaler


Joined: 17 Feb 2005
Posts: 149
Location: Raganorck

PostPosted: Fri Mar 11, 2005 11:11 am    Post subject: Reply with quote

De ogen van Ilme worden twee keer zo groot, haar mond een grote verbaasde cirkel. Ze herstelt zich echter snel, hoewel haar ogen blijven flitsen van Theresia naar Fea en weer terug.

"Je bedoelt...jullie geloven allebei niet in de Ene?"

Ilme durft het bijna niet uit te spreken, wie had dat kunnen denken? De nieuwsgierigheid wint het echter al snel van de schok. Ze kijkt naar Theresia.

"Dus u gelooft niet zo erg in de Ene omdat u dierbaren bent kwijtgeraakt en sinsdien gelooft ze in...aardse zaken? Heb ik dat juist of heb ik u verkeerd begrepen? Lichtpuntjes zoals bloemen die dus niet van de Ene komen? Dat klinkt ergens wel aannemelijk. Maar dan zou volgens u dus de Ene niet verantwoordelijk zijn voor alle ellende die me is overkomen? Terwijl volgens u..."

Ze keert haar hoofd abrupt naar Fea

"...een godin genaamd Peria verantwoordelijk daarvoor is. Die echter wel licht en goed zou zijn. Hoe rijmt u dat met elkaar? En godin van het goede...het hele idee is nooit in me opgekomen."

Ilme wacht de antwoorden af. Ze voelt een spanning opkomen die er eerder nog niet was.

"Mevrouw, hebt u nog een glas wijn voor me?"
_________________
Oh Muze bezing mij het verhaal van de stad...
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Alassea
Verloren en Vergeten


Joined: 02 Nov 2004
Posts: 35

PostPosted: Fri Mar 11, 2005 11:58 am    Post subject: Reply with quote

'Nee, je begrijpt me verkeert' Zegt Fea. 'Ik geloof niet dat Peria verantwoordelijk is voor jouw ellende. Goden bepalen niet alles wat er gebeurt en zijn ook niet altijd verantwoordelijk'
Fea denkt even na.
'Net zo min als een koning verantwoordelijk is voor alles wat er in zijn koningkrijk gebeurt. Een god kan wel ingrijpen, maar dat is heel wat anders dan dat hij alles zou bepalen wat er in het dagelijks leven gebeurt.'

'Ik zeg ook niet dat de Ene niet bestaat, daar kan ik niets over zeggen. Ik ken hem niet'

'In mijn land zijn er vele verschillende goden met allemaal een eigen taak. Maar Peria is een van de hoofd goden, een van de krachtigste goden. Het land is ook naar haar vernoemd'
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Calliope
Nachtdwaler


Joined: 17 Feb 2005
Posts: 149
Location: Raganorck

PostPosted: Fri Mar 11, 2005 12:14 pm    Post subject: Reply with quote

Het duizelt Ilme.

"Dus er zijn volgens u meerdere goden, die niet...niet verantwoordelijk zijn voor wat er gebeurt? Die niet alle beslissingen maken, niet alle bewegingen sturen? Maar...waar zijn ze dan voor? Als zij niet de mensen aansturen, over hen waken en hen behoeden voor fouten die ze beter niet kunnen begaan en leiden naar vergissingen die nu eenmaal moeten worden gemaakt? Goden die erbuiten staan...buiten alles? Ik..."

Ilme voelt zich volkomen overdonderd door deze informatie. Wel heb je ooit. Het botst zo overduidelijk met alles dat ze ooit heeft geleerd, dat het haar bijna uit haar schoenen slaat. Niet te geloven...

"En iedereen weet van die meerdere goden? Zijn er mensen van al die goden in Raganorck? Meer mensen van uw geloof?"

Haar ogen worden groter als ze dit gegeven voor haarzelf een plaats geeft. Al die goden, hier in Raganorck vertegenwoordigd.
_________________
Oh Muze bezing mij het verhaal van de stad...
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Alassea
Verloren en Vergeten


Joined: 02 Nov 2004
Posts: 35

PostPosted: Fri Mar 11, 2005 12:55 pm    Post subject: Reply with quote

Fea denkt even na, wat een vragen! Hoe moet ze die allemaal duidelijk beantwoorden? Het zijn dingen die zij zelf niet eens helemaal begrijpt, laat staan dat ze ze goed kan verwoorden!

Als ze spreekt, spreekt ze voorzichtig. Met zorg haar woorden kiezend."

"In Perilon hebben wij meerdere goden. Maar dat hoeft nog niet te betekenen dat dezelfde goden ook hier in raganorck zijn. Ik denk dat goden gebonden zijn aan de mensen die in hen geloven, hoe meer mensen in hen geloven hoe krachtiger ze zijn."

Fea zwijgt even, dan gaat ze verder

"Ik heb veel gereist, door verschillende landen. De goden verschillen van land tot land, van volk tot volk. Mensen stellen ze zich anders voor. Ik geloof dat goden ook wezens zijn, die voor het land en de mensen zorgen die in ze geloven. Sommige zijn goed andere kwaadaardig. Het zijn geen wezens zoals wij, van vlees en bloed maar....... anders. Ze zorgen wel voor hun volk maar besturen niet iedere daad, ieder woord. Mensen kunnen dat zelf, hoewel we soms graag om hulp vragen."

"En wat andere goden dan de Ene in raganorck betreft. Het kan zijn dat er meer mensen uit Perilon in raganorck zijn. Maar het zullen er niet veel zijn, Perilon is ver weg. Maar iedereen draagt iets van zijn god of goden met zich mee. Ik weet dat Peria bij mij is waar ik ook ga, hoever ik ook ga. Dus je zou kunnen zeggen dat er meerdere goden in raganorck zijn"

Fea zucht even en vraag zich af of ze het wel goed heeft uitgelegt
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
meis
Nachtdwaler


Joined: 08 Oct 2004
Posts: 102
Location: In mijn eigen fantasiewereldje

PostPosted: Mon Mar 14, 2005 2:26 pm    Post subject: Reply with quote

"Goden? Goden?! Wie heeft er nou een andere God als de Ene nodig..." denkt Percival met een zucht. Hij schudt langzaam zijn hoofd en kijkt naar Loeder die langzaam in slaap begint te vallen. "Het was een lange nacht voor haar, 5 klanten... Het zal vannacht niet lukken denk ik. Als die schoften me er niet ingeluisd hadden hadden we nu nog geld gehad. Ze zoeken me wel steeds uit..."
_________________
Atashi no naka wa anata dake.
Back to top
View user's profile Send private message
Theresia Koffie
Duister als de Nacht


Joined: 28 Jan 2005
Posts: 73
Location: Rotterdam

PostPosted: Tue Mar 15, 2005 8:51 am    Post subject: Reply with quote

Theresia was opgestaan om meer wijn te halen en heeft een deel van het gesprek gemist.

Wanneer zij terug keer met de wijn kijkt ze vene in het rond of iemand anders nog iets wil.

Wanneer dit niet zo lijkt te zijn gaat ze weer even zitten.
"Ergens moet er wel iets zijn wat aan de touwtjes trekt. Maar ik kan me niet altijd in de wegen die uitgestippelt zijn vinden. Dat is slechts wat ik zei"
_________________
Kom maar bij Theresia en drink je warme honing melk op
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Calliope
Nachtdwaler


Joined: 17 Feb 2005
Posts: 149
Location: Raganorck

PostPosted: Wed Mar 16, 2005 3:34 pm    Post subject: Reply with quote

Ilme kijkt de vrouw zijdelings aan. Wat een verhaal...

"Dus met u is in feite uw god ook Raganorck binnengekomen? U draagt deze god altijd met u mee zegt u. Wat...bijzonder is dat eigenlijk. U gelooft dus dat er meerdere goden zijn? Dan zou je dus in feite kunnen...kunnen kiezen in welke je wil geloven en in welke niet?"

Haar ogen worden even groter als ze zich dit beseft, mensen die kiezen voor goden, die ze aanhalen of afstoten. Het idee is gewoonweg te groot om te bevatten.

"En uw vrienden, zijn die ook aanhangers van die god, Peria zei u? Of zijn die weer vertegenwoordigers van een andere? Ik kan me nog steeds moeilijk voorstellen dat er meerdere goden zouden zijn, maar interessant is het zeker. Evenals uw verdere visie op hun bestaan."

Ze glimlacht naar de vrouw en neemt een slok van de wijn.

"Wat is de reden van uw bezoek aan onze geliefde stad, als ik zo vrij mag zijn om het te vragen? Raganorck is moeilijk te bereiken en men gaat er niet zomaar naartoe."
_________________
Oh Muze bezing mij het verhaal van de stad...
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Alassea
Verloren en Vergeten


Joined: 02 Nov 2004
Posts: 35

PostPosted: Fri Mar 18, 2005 11:07 am    Post subject: Reply with quote

Fea glimlacht om de verbazing en nieuwsgierigheid van de vrouw. Ze lijkt haar eerdere zorgen wat te zijn vergeten.

"Mijn vrienden zijn ook van Peria. Maar zij is een godin, geen god."

Fea werpt een blik op de deur van de taverne waar haar metgezellen net naar buiten zijn gegaan.

"En wat ons bezoek aan raganorck betreft, Peria heeft mij hierheen geleid. Waarom? Dat weet ik niet zeker, maar ik heb mijn vermoedens. Maar het is nooit goed om die uit te spreken"

Hoewel Fea's woorden mysterieus zijn worden ze niet onderstreept door haar uitdrukking. Haar gezicht staat eerder serieus en bedachtzaam.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Calliope
Nachtdwaler


Joined: 17 Feb 2005
Posts: 149
Location: Raganorck

PostPosted: Fri Mar 18, 2005 12:33 pm    Post subject: Reply with quote

Ilme glimlacht.

"Dat is waar, vrouwe. Men kan maar beter een beetje voorzichtig zijn. Het was dan ook zeker niet mijn bedoeling om onbeleeft te zijn toen ik informeerde naar uw redenen van bezoek. Zoveel gasten, zoveel motieven. Het is inderdaad mijn zaak niet."

Ze neemt nog een slok van haar wijn.

"Ik moet u hartelijk danken. Ik voel me al veel beter door de woorden van u en de waardin."

Ze blikt even richting Theresia en lacht naar haar.

"Haar visie is wat anders en wat gematigder, maar ook zij heeft ellende en twijfels gekend. Het doet goed om te weten dat ik niet alleen ben, dat er dagelijks anderen dezelfde strijd voeren. Misschien dat zelfs Thomas het ooit zal ervaren allemaal, en dan zal ook hij het misschien kunnen bevatten. Zal hij zien hoe de wereld echt is."

Ze kijkt weer naar Fea.

"Blijft u nog langer in de stad? Als u tijd heeft zou u mij wat meer kunnen vertellen over wat volgens u de taak van goden is in het leven van de stervelingen. U heeft daar interessante ideeën over."
_________________
Oh Muze bezing mij het verhaal van de stad...
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> Gannon; de Hoofdstraat All times are GMT
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Page 4 of 10

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group