Raganorck Forum Index Raganorck

 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

A Drow Tale
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> De Kamer der Letteren
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Uriel
Dromenvanger


Joined: 17 Oct 2002
Posts: 1179
Location: Utrecht

PostPosted: Tue Jan 11, 2005 3:23 pm    Post subject: Reply with quote

Ben blij dat ik hier m`n Nederlands toch nog enigszins op niveau kan houden. Ik spreek de hele tijd al angelsaksisch hier. Sad

De discussie is mooi om te volgen en eentje die Raganorck volgens mij al haar hele geschiedenis achtervolgt. Het is een van de kenmerken van Raganorck dat er Nederlands geschreven wordt en niet engels of een mengvorm daarvan. Ik vind het goed, erg goed zelfs, dat er op die manier aandacht is voor het Nederlands en dat de moderatoren (waaronder nu ook ik) er voor zorgen dat Raganorck haar eigenheid behoudt. Niet voor het Nederlands, niet tegen Engels, dat is een kwestie van smaak uiteindelijk, maar voor Raganorck als Nederlands fenomeen.

PS: Wie weet krijgen we ooit nog wel eens subsidie los van het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen Wink
Back to top
View user's profile Send private message
Uriel
Dromenvanger


Joined: 17 Oct 2002
Posts: 1179
Location: Utrecht

PostPosted: Fri Jan 14, 2005 3:06 pm    Post subject: Reply with quote

Heb ik nou de hele discussie lam geslagen? Nee toch zeker?
Back to top
View user's profile Send private message
Jaap Stoel
Nachtdwaler


Joined: 10 Nov 2004
Posts: 163
Location: Zwolle

PostPosted: Fri Jan 14, 2005 4:01 pm    Post subject: Reply with quote

Uriel wrote:
Ik vind het goed, erg goed zelfs, dat er op die manier aandacht is voor het Nederlands en dat de moderatoren (waaronder nu ook ik) er voor zorgen dat Raganorck haar eigenheid behoudt.


Dat zis moderaam en moderamen.
Moderator is een engels woord.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
[MARTIN]
Verloren en Vergeten


Joined: 12 Feb 2004
Posts: 39
Location: Voorschoten

PostPosted: Tue Jan 25, 2005 4:11 pm    Post subject: Reply with quote

Ik kan er niet echt over discussieren. Ieder zijn smaak, zeg maar. De een prefereert Engels, de andere Nederlands.
_________________
"..Dolce et decorum est pro patria mori.."
No Darkness without Light.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Lucer Vincero
Nachtdwaler


Joined: 19 Dec 2002
Posts: 374
Location: Zeist

PostPosted: Tue Jan 25, 2005 7:34 pm    Post subject: Reply with quote

Hmm... Ik weet niet waar je het woord moderaam of moderamen gevonden hebt Jaap, maar om de een of andere vage reden kan Google het niet vinden. Daarnaast is computer ook een Engels woord en toch gebruiken we dat wel, misschien komt dat omdat er in het Nederlands geen woord voor is... (Frans wel 'ordinateur' geloof ik...)

De moderatoren gebruiken graag verNederlandste versies van woorden zoals 'webzijde' voor 'website', dit symboliseert misschien onze voorliefde voor de taal of geeft gewoon aan dat we toch niet helemaal honderd procent zijn. De reden daar gelaten, de verNederlandste versie van het Engelse woord is modder-eter, een woord dat niet alleen hier op Raga gebruikt wordt maar op verscheidene andere webzijdes.
_________________
~ Ik ben onnavolgbaar daar waar de zee mijn voetstappen heeft weggewassen ~
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Gashyr
Nachtdwaler


Joined: 22 Sep 2002
Posts: 385
Location: Deventer

PostPosted: Wed Jan 26, 2005 4:24 pm    Post subject: Reply with quote

over nederlands en engels gesproken, weet iemand misschien waar ze goede cursussen oud-nederlands geven?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger
Lucer Vincero
Nachtdwaler


Joined: 19 Dec 2002
Posts: 374
Location: Zeist

PostPosted: Wed Jan 26, 2005 4:52 pm    Post subject: Reply with quote

Universiteit blijft een goede optie... een van de hogescholen zou kunnen, verder zou ik het niet weten.
_________________
~ Ik ben onnavolgbaar daar waar de zee mijn voetstappen heeft weggewassen ~
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Gashyr
Nachtdwaler


Joined: 22 Sep 2002
Posts: 385
Location: Deventer

PostPosted: Wed Jan 26, 2005 6:09 pm    Post subject: Reply with quote

ik bedoel meer een LOI cursus, een videoband/cassete of desnoods een website Razz
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger
CryssieWillow
Sporenzoeker


Joined: 26 Jun 2005
Posts: 17

PostPosted: Thu Jun 30, 2005 10:56 am    Post subject: Reply with quote

Na wat gegoogled (ge-goo-geld) Razz te hebben:

http://www.collegenet.nl/content/digilessen/literatuurgeschiedenis/tot1920lit/index002.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Middelnederlands
http://www.ned.univie.ac.at/publicaties/taalgeschiedenis/nl/mnlortho.htm
http://wikisource.org/wiki/Beatrijs_in_het_Middel-Nederlands
http://www.literatuurgeschiedenis.nl/inhoud.asp?rubriek=middelnederlands%20in%2010%20lessen
http://www.rug.nl/bibliotheek/collecties/biblet/elekbestanden/Annotaties/mnw

etcetera etcetera Smile
_________________
"Ja dat is mogelijk... Maar het is niet goedkoop en zal lang duren. En het is.... pijnlijk."
Mara Raaf Johanssen
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Raganorck Forum Index -> De Kamer der Letteren All times are GMT
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group